بازدهی مثبت 37 صنعت

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۴۸۲
بازدهی مثبت 37 صنعت

گروه بورس|

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای شروع معاملات هفته گذشته در رقم 157 هزارو 328 واحدی قرار داشت و توانست با افزایش 23 هزارو 307 واحدی معادل (14.8درصد) رشد، رقم 180 هزارو 635 واحدی را به خود اختصاص دهد. از همین رو، در معاملات هفته گذشته از مجموع 39 صنعت حاضر در بازار سهام 37 صنعت بازدهی مثبتی را تجربه کردند. از سویی دیگر، از ابتدای امسال و در مدت ۱۲۲ روز معاملاتی تعداد ۲۲۵میلیارد و ۲۳۰میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۶۳۵هزار و ۳۳۲میلیارد ریال در ۱۲میلیون و ۷۳۹هزار و ۱۵۸دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین، بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۱۴۴میلیارد و ۴۰۲میلیون سهم به ارزش ۳۳۸هزار و ۲۶۱میلیارد ریال در ۶میلیون و ۵۶۴هزار و ۷نوبت در بازار اول؛ ۷۷میلیارد و ۹۳میلیون سهم به ارزش ۲۲۵هزار و ۱۲۱میلیارد ریال در ۶میلیون و ۴۲هزار و ۴۷۹نوبت در بازار دوم؛ ۵۰میلیون سهم به ارزش ۴۸هزار و ۴۹۸میلیارد ریال در ۲۱هزار و ۱۰۵نوبت در بازار بدهی؛ یک میلیارد و ۴۰۰میلیون سهم به ارزش ۳۱میلیارد ریال در ۲ هزار و ۴۷۶نوبت در بازار مشتقه و ۲ میلیارد و ۲۸۵میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۲۳هزار و ۴۲۱میلیارد ریال در ۱۰۹هزار و ۹۱نوبت مورد معامله قرار گرفته است. این در حالی است که شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۱۹ هزار و ۱۷۵ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۶۴هزار و ۹۶۲واحد افزایش معادل ۵۴.۵درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۸۰هزار و ۶۳۵واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۶۵هزار و ۱۴۷واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۵۲هزار و ۳۳۵واحد افزایش مواجه شده‌اند.

  تداوم روزهای سبز فرابورس

از سویی دیگر، معامله‌گران فرابورسی شاهد هفته پررونق و سبز دیگری در نخستین هفته کاری این بورس در مهرماه 1397 بودند بطوری که شاخص کل فرابورس ایران با 11 درصد رشد، بازدهی خیره‌کننده 89 درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند و ارزش بازار نیز با 9 درصد افزایش در این هفته، رشد 60 درصدی را آغاز این سال رقم زد. در هفته‌ای که سپری شد آیفکس با 213 واحد افزایش، قله 2 هزار واحدی را برای نخستین بار در عمر چند ساله خود فتح کرد و در آخرین روز کاری هفته گذشته در رقم 2 هزار و 71 واحدی ایستاد که معادل 11 درصد رشد در طول این هفته بود. در مجموع بازارهای نه‌گانه فرابورسی نیز 5 هزار و 650 میلیون ورقه به ارزش 35 هزار و 276 میلیارد ریال طی 739 هزار دفعه دادوستد شد که در مقایسه با هفته پیش از آن از افزایش 19 درصدی حجم و ارزش معاملات و 63 درصدی تعداد دفعات دادوستد سهام و اوراق بهادار در فرابورس حکایت داشت. نگاهی به عملکرد بازارهای فرابورسی نیز نشان‌دهنده رشد همزمان حجم و ارزش معاملات در بازارهای اول، دوم و پایه است. بدین ترتیب در بازار اول با جابه‌جایی 713 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 482 میلیارد ریال، حجم و ارزش معاملات به ترتیب بیش از 96 و 163 درصد رشد کرد. در بازار دوم شاهد تغییر مالکیت یک هزار و 849 میلیون سهم به ارزش 8 هزار و 299 میلیارد ریال بودیم که رشد 10 و 35 درصدی در این متغیرها را نسبت به هفته پیشین نشان می‌داد. سهامداران بازار پایه نیز 2 هزار و 987 میلیون سهم را به ارزش 8 هزار و 202 میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند که به ترتیب نشان‌دهنده 15 و 43 درصد رشد در حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به هفته پیشین روبرو شدند.

در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران این بازار 99 میلیون ورقه به ارزش 16 هزار و 282 میلیارد ریال را مورد معامله قرار دادند که در مقایسه با هفته پیش از آن در حالی رشد 17 درصدی حجم را نشان می‌داد که افت 2 درصدی در ارزش معاملات را نیز منعکس می‌کرد.

در هفته‌ای که گذشت اوراق بدهی کاهش معاملات و ارزش آن را شاهد بود، در سمت مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب رشد 24 و 19 درصدی حجم و 21 و 16 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند. در تابلوهای معاملات بازار پایه نیز حجم معاملات در تابلو الف و ب تا سقف حداکثر 59 درصد رشد کرد و ارزش معاملات در سه تابلو این بازار یعنی الف، ب و ج تا سطح حداکثر 81 درصد افزایش یافت. هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم 18 هزار و 484 میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش 2 هزار و 487 میلیارد ریال، 13 درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و صدرنشین شد. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب 11 و 8 درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم وسوم صنایع فرابورسی ایستادند. همچنین در میان 10 صنعت نخست که با بیشترین ارزش معاملات هفتگی روبرو شدند نام گروه‌های هتل و رستوران، خودرو‌یی‌ها، پالایشی‌ها و انبوه‌سازی به چشم می‌خورد. از دیگر رویدادهای هفته گذشته همچنین می‌توان به عرضه اولیه سهام «تاپکیش» در بازار دوم، عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا706» در بازار ابزارهای نوین مالی، قطعیت معامله عرضه یکجای 0.01 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در نماد «سیسکو4» و 0.08 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت فولاد زرند ایرانیان در نماد «زیسکو4» هر دو در بازار سوم اشاره کرد.

 

ارسال نظر