رکورد شکنی مجدد شاخص‌ها رقم خورد

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۴۴

شاخص بورس با بیش از ۳۲۰۰ واحد صعود در پایان معاملات روز قبل برای اولین بار به کانال ۱۶۰ هزار واحد رسید. بر این اساس در پایان داد و ستدهای بورس، همه شاخص‌ها با رشد مواجه شدند و بطور میانگین حداقل ۲ درصد افزایش را تجربه کردند.

در روز گذشته شاخص کل با ۳۲۰۹ رشد معادل ۲.۰۴ درصد به ۱۶۰ هزار ۵۳۸ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۹۳۸ واحد افزایش معادل ۲.۰۴ درصد به ۴۶ هزار ۹۲۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۸۲۶ واحد رشد معادل ۳.۰۵ درصد به ۲۷ هزار و ۹۳۰ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۵۸۳ واحد افزایش، معادل ۳.۰۵ درصد به ۱۹ هزار و ۷۴۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۵۶۰ واحد صعود، معادل ۲.۱۲ درصد به ۱۷۱ هزار و ۶۲۱ واحد، شاخص بازار اول با ۲۳۴۱ واحد افزایش معادل ۲.۰۲ درصد به ۱۱۸ هزار و ۵۲۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۵۰۳ واحد صعود معادل ۲.۰۸ درصد، به ۳۱۸ هزار و ۴۹۵ واحد رسید.

 از سویی دیگر اطلاعات داد و ستدهای آخرین روز شهریور مشخص می‌کند که ۷ نماد «فملی با ۲۱۲ واحد، همراه با ۱۹۷ واحد، شبندر با ۱۹۱ واحد، اخابر با ۱۷۶ واحد، شپنا با ۱۷۱ واحد، فولاد با ۱۵۳ واحد و شتران با ۱۵۱ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند که قیمت سهام نمادهای «ثنوسا، خگستر، خزامیا، وساپا، وبهمن، خپارس و خریخت» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «کدما، وپست، شکربن، وبملت، وتجارت، سیدکو و فباهنر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

 به این ترتیب، در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۲۲۱ هزار و ۱۵۳ نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۳ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۱۲ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان رسید.

    «آیفکس» به 2 هزار واحد نزدیک شد

در آخرین روز کاری فرابورس ایران در شهریورماه 1397، شاخص کل با افزایش 20 واحدی در نزدیکی سطح یک‌هزار و 879 واحدی ایستاد و میزان رشد خود از ابتدای امسال را به حدود 71 درصد رساند.

در پایان معاملات سی‌و‌یکم شهریورماه شاهد نقل و انتقال بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش افزون بر 4 هزار و 700 میلیارد ریال بودیم که از این میزان دو بازار اول و دوم به ترتیب دادوستد 54 و 356 میلیون سهم را به ارزش 137 و یک‌هزار و 230 میلیارد ریال به خود اختصاص دادند. در بازار پایه نیز معامله‌گران 680 میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار و 361 میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند.  

رصد نمادهای اثرگذار بر آیفکس در معاملات روز گذشته حاکی از آن است در حالی نماد «مارون» نزدیک به 12 واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشته که در سمت مقابل نمادهای «ذوب»، «شراز»، «دماوند»، «سمگا»، «شاوان» و «زاگرس» تا سطح حداکثر 4.6 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس به جا گذاشتند و در مجموع موجب رشد 1.1 درصدی این شاخص شدند. در معاملات دیروز در حالی نماد ذوب‌آهن در میان تمامی نمادهای مورد معامله در بازارهای فرابورس ایران بالاترین حجم و ارزش مبادلاتی را رقم زد که این نماد همچنین پربیننده‌ترین نماد شناخته شد.

روز گذشته در «ذوب» شاهد جابه‌جایی بیش از 96 میلیون سهم به ارزش 250 میلیارد ریال بودیم.

همچنین عرضه اولیه سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش رقم خورد که طی آن هر سهم این شرکت هزار و 700 ریال کشف قیمت شد. تعداد کل سهام عرضه شده 40 میلیون سهم بود.

در بازار دوم فرابورس بنا بر اطلاعیه جدیدی که از سوی مدیر نظارت بازار و بازرسی منتشر شده دامنه نوسان قیمت در نمادهای معاملاتی «ریشمک1» از یکشنبه 15 مهرماه و نماد «ولشرق1» از دوشنبه بیست و سوم این ماه از 10 درصد به دامنه مجاز نوسان قیمت سهام در بازار دوم تغییر خواهد یافت. بازارگردان این دو سهم صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تدبیرگران فردا و حداقل تعهد معاملات روزانه در نماد «ریشمک» به میزان 115 هزار سهم و در نماد «ولشرق» به میزان 300 هزار سهم است.  در جریان معاملات دیروز و در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران 24 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 975 میلیارد ریال را جابه‌جا کردند. در این بازار تابلو تسهیلات مسکن میزبان نقل و انتقال 60 هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 38 میلیارد ریال قرار گرفت و اوراق با درآمد ثابت نیز به میزان 1.79 میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 440 میلیارد ریال معامله شد.

 

ارسال نظر