اطمینان، تاثیرگذارترین عنصر بازار سرمایه

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۸۵

همواره عنصر اطمینان تاثیرگذارترین عامل از دید تحلیل‌گران بازار است. اما در شرایطی که سرمایه‌گذاران یا همان بازیگران اقتصادی اطمینان خود را نسبت به تصمیمات نهادهای نظارتی و دولتی از دست بدهند، دولت با هیچ خبر و تحلیلی نمی‌تواند انتظار واکنشی خاص از طرف سرمایه‌گذاران باشد.

احمد پویانفر، عضو هیات مدیره فرابورس درباره تاثیر سیاست‌های ارزی بر بازار سرمایه گفت: طی دو دهه گذشته هم به صورت تجربی و هم به صورت تئوریک اثبات شده که همواره درآمدها و سودآوری برخی شرکت‌ها متاثر از تغییرات نرخ ارز بوده است و تغییر در روند سودآوری شرکت‌ها نوسان قیمت سهام آنها را در پی دارد.

پویانفر به سنا گفت: در شرایط تغییر سودآوری شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران به سمت صنعت یا صنایعی می‌روند که

P /E آنها کمتر است، تا بتوانند سودآوری مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن تجربه کنند.

پویانفر ادامه داد: در این میان تحلیل گران به تحلیل بازار و گروه‌های آن و سرمایه‌گذاران نیز بر اساس آن به تصمیم‌گیری می‌پردازند. اما زمانی که درگیر تصمیم‌گیری‌های مقطعی درباره نرخ دلار و اغلب فاکتورهای تاثیرگذار بر صنایع بورسی هستیم، بازار و سرمایه‌گذار دچار نوعی سردرگمی در تحلیل و تصمیم‌گیری می‌شود.

عضو هیات مدیره فرابورس درباره تاثیر پذیری بورس از افزایش نرخ دلار خاطرنشان کرد: با وجود صادراتی بودن اغلب سهام، در شرایطی که دلار در ابتدای صعود خود قرار گرفته بود، بازار روزهای رو به کاهشی را تجربه کرد.

وی با اشاره به دلایل این امر ادامه داد: در این شرایط سودآوری بازارهای موازی مثل ارز، طلا و سکه جذابیت بیشتری نسبت به P/Eهر صنعتی در بورس داشت و باعث ایجاد فشار فروش و خروج نقدینگی از بازار سرمایه شد و این روند به مرور تغییر کرد.پویانفر با اشاره به رویه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تاکید کرد: تحلیل رفتار سرمایه‌گذار تنها بر اساس یک خبر چندان درست از آب در نمی‌آید، چون هر خبر تاثیر خود را بر بازار دارد و سرمایه‌گذار ناچار به نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری نهایی بر اساس همه اخبار است. بنابراین اگر در هر مقطعی بخواهیم بورس را تحلیل کنیم باید بدانیم که فقط یک خبر مشخص روی بازار تاثیرگذار نیست.یعنی لزوما افزایش نرخ ارز باعث رشد بازار سرمایه نمی‌شود و تاثیر کاهشی این خبر بر بازار به معنی تناقض در بورس نیست. بلکه به این معنا است که در میان اخبار، تاثیر خبر قوی‌تر بر سایر اخبار مثبت کوچک‌تر، غالب شده است.وی عدم تعیین تکلیف ارز پتروشیمی‌ها و نرخ خوراک و محصولات با توجه به سهم عمده این صنایع در بازار را عامل دیگری برای تحقق نیافتن تحلیل‌های بازار دانست و افزود: مثال کلاسیک آن قیمت آربیتراژی سهام خرد بین دو بورس آلمان و امریکا طی 70 سال بود که همه هم می‌دانستند که قیمت این دو باید با تبدیل نرخ ارز یکسان باشد. اما همواره این قیمت دارای تفاوت 20 تا 30 درصدی بود.

پویانفر تداوم رفتار سهام داران غیرعقلایی را دلیل این تفاوت قیمت در آن بُرهه عنوان کرد و گفت: با وجود رفتار عقلایی اکثریت سرمایه‌گذاران، در مقاطعی بازار بر اساس رفتار سرمایه‌گذاران غیر عقلایی تغییر می‌کند. چون تداوم رفتار آنها تاثیر قوی‌تری دارد و اجازه نمی‌دهد تا سرمایه‌گذاران عقلایی در بازار رفتار درستی داشته باشند. حتی فرصت آربیتراژی در بازار می‌تواند برای بلندمدت هم وجود داشته باشد.

وی کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاست‌های ارزی را آسیبی جدی دانست و یادآور شد: همواره عنصر اطمینان تاثیرگذارترین عامل از دید تحلیل گران بازار است. اما در شرایطی که سرمایه‌گذاران یا همان بازیگران اقتصادی اطمینان خود را نسبت به تصمیمات نهادهای نظارتی و دولتی از دست بدهند، دولت با هیچ خبر و تحلیلی نمی‌تواند انتظار واکنشی خاص از طرف سرمایه‌گذاران باشد.

این فعال بازار سرمایه تصمیم برای در اختیار گرفتن ارز پتروشیمی‌ها توسط بانک مرکزی را فاقد تاثیری خاص بر بازار خواند و تصریح کرد: وقتی درباره این موضوع صحبت به میان می‌آید، شب‌هاتی نیز مطرح می‌شود. اول اینکه آیا بانک مرکزی می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر؟ اگر بتواند آیا اصلا کار درستی است یا خیر؟ اگر این تصمیم هم درست باشد، آیا می‌تواند آن را درست انجام دهد یا خیر؟

 

ارسال نظر