صعود 17 هزار واحدی «تدپیکس»

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۹۶
صعود 17 هزار واحدی «تدپیکس»

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته 17 هزارو 347 واحد افزایش معادل (12.5 درصد رشد) را تجربه کرد و توانست وارد کانال 155 هزار واحدی شود. از همین رو، در هفته گذشته قیمت سهم‌ها در بورس تهران با رشد فزاینده‌ای مخصوصا در گروه‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بود. در این گروه‌ها در روزهایی شاهد صف خرید پایدار بودیم. که علت ریشه‌ای افزایش فزاینده قیمت سهم‌ها را می‌توان افزایش قیمت دلار در طی ماه‌های گذشته بیان کرد. در طی هفته گذشته شاخص بازار اول ۱۴ هزار و ۶۰۳ واحد رشد کرد و تا تراز ۱۱۵ هزار و ۹۲۰ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص بازار دوم با ۲۵ هزار و ۷۸۶ واحد رشد مواجه شد و به رقم ۳۰۰ هزار و ۷۲۳ واحدی رسید. به گزارش ایسنا، شاخص آزاد شناور در این مدت با رشد فزاینده ۱۹ هزار و ۳۵۰ واحدی رو به رو شد و تا رقم ۱۶۶ هزار و ۲۴۶ واحدی بالا رفت در عین حال شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ۹۴۱ واحد رشد کرد و به عدد ۷۶۳۷ رسید. بر اساس این گزارش، حجم معاملات بورس تهران رقم ۳.۳ میلیارد سهم و ارراق مالی را رد کرد و تعداد معاملات این بازار به ۲۱۹ هزار و ۷۴۶ رسید.

   افزایش « آیفکس»

از سویی دیگر، شاخص کل فرابورس ایران که از 1579 واحدی در آخرین روز کاری هفته ماقبل به قله تاریخی 1771 واحدی در پایان هفته گذشته صعود کرد، بازدهی خود را از آغاز شهریورماه به 14 درصد و از ابتدای سال به 62 درصد رسانید. همچنین، در هفته منتهی به 23 شهریورماه علاوه بر کانال‌شکنی آیفکس، ارزش بازاری فرابورس نیز از ابتدای هفته 12 درصد رشد کرد و بدین ترتیب میزان رشد ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال 97 به 41 درصد رسید. علاوه بر رشد چشم‌گیری حجم و ارزش مبادلات کل فرابورس، تمامی بازارهای فرابورس ایران طی هفته گذشته معاملات مثبت و درنتیجه عملکردی سبز را رقم زدند. از این رو در پی دادوستد 5 هزار و 187 میلیون ورقه بهادار به ارزش 30 هزار و 980 میلیارد ریال طی 5 روز کاری هفته، حجم و ارزش این دادوستدها نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 29 و 54 درصد افزایش یافت. در میان بازارهای اصلی فرابورس، بازار اول با رشد 64 درصد حجم و افزایش 75 درصدی ارزش مبادلات، بهترین عملکرد هفتگی را از خود نشان داد و میزبان نقل‌وانتقال 571 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 480 میلیارد ریال بود. در بازار دوم نیز معامله گران با دست به دست کردن یک هزار و 760 میلیون سهم به ارزش 7 هزار و 135 میلیارد ریال، به ترتیب رشد 18 و 52 درصدی را در حجم و ارزش دادوستدهای این بازار رقم زدند.

   عرضه 3 «اخزا »

افزون بر این، از رویدادهای مهم هفتگی مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در 3 نماد معاملاتی «اخزا705»، «اخزا711» و «اخزا 712» اشاره کرد که ارزش این سری از اخزاها در مجموع 34 هزار و 360 میلیارد ریال است. همچنین قرار بود در آخرین روز کاری هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اوراق «اخزا704» عرضه شود که مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس از موکول شدن عرضه این اوراق به امروز خبر داد. در نهایت رصد ارزش معاملات خرد صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت به 14 هزار و 432 میلیارد ریال رسیده است که 16 و 15 درصد از این ارزش مبادلاتی به ترتیب به گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اختصاص یافته است. جایگاه‌های سوم و چهارم از نظر بیشترین سهم از ارزش مبادلات خرد صنایع فرابورسی را نیز گروه‌های فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و پیمانکاری صنعتی در اختیار گرفتند.

 

ارسال نظر