پی‌ریزی قله‌های جدید در بورس و فرابورس

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۰:۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۹۳۳۲

شاخص کل بورس در پایان داد وستدهای سومین روز معاملاتی تالار شیشه‌ای در هفته جاری با بیش از ۴۷۰۰ واحد رشد به ۱۴۶ هزار و ۹۹۸ واحد رسید و ارزش بازار نیز از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد و یک روز تاریخی را برای فعالان این بازار شکل داد.

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته همه شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص کل با ۴۷۶۴ رشد معادل ۳.۳۵ درصد به ۱۴۶ هزار ۹۹۸ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۳۹۳ واحد افزایش معادل ۳.۳۵ درصد به ۴۲ هزار ۹۸۴ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۶۹۷ واحد رشد معادل ۲.۹۸ درصد به ۲۴ هزار و ۱۳۴ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۹۳ واحد افزایش، معادل ۲.۹۸ درصد به ۱۷ هزار و ۶۸ واحد رسید. از سویی دیگر ۷ نماد «فولاد با ۴۵۱ واحد، کگل با ۲۴۶ واحد، فملی با ۲۲۹ واحد، شبندر با ۱۹۲ واحد، شپنا با ۱۸۲ واحد، تاپیکو با ۱۷۲ واحد و شتران با ۱۷۲ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. همچنین در این روز همه شاخص‌های صنعتی نیز با رشد مواجه شدند.  به این ترتیب، در پایان معاملات دیروز بورس، در ۲۲۱ هزار و ۸۰ نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۴۹۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۶۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان رسید.

 پرواز آیفکس

فرابورس ایران معاملات دوشنبه خود را با تداوم رکوردشکنی شاخص کل و افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به دادوستدهای روز قبل خاتمه داد. در پایان معاملات 19 شهریورماه 1397 شاهد دست به دست شدن یک میلیارد و 126 میلیون ورقه به ارزش 6 هزار و 301 میلیارد ریال در مجموع بازارهای نه‌گانه فرابورسی بودیم که در مقایسه با روز معاملاتی یکشنبه از افزایش 38 درصدی حجم و 40 درصدی ارزش معاملات حکایت داشت. در همین حال شاخص کل فرابورس با جهش بیش از 43 واحدی معادل 2.6 درصد، سقف‌شکنی‌های روزهای اخیر خود را تداوم بخشید و در بالاترین قله تاریخی خود در سطح یک هزار و 686 واحدی ایستاد تا بدین ترتیب بازدهی این شاخص از آغاز سال جاری تا کنون به بیش از 53 درصد برسد.

آیفکس در روزهای اخیر عمدتا تحت تاثیر مثبت از جانب نمادهای گروه پالایشی، فلزات اساسی و پتروشیمی قرار دارد و نمادهای «مارون»، «ذوب»، «شراز»، «هرمز» و «شاوان» 5 نماد نخستی بودند که تا سطح حداکثر 6.7 واحدی تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند. بررسی معاملات نمادهای معاملاتی موجود در بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد نماد ذوب‌آهن با خرید و فروش حدود 77 میلیون سهم توسط سهامداران حقیقی و حقوقی، بیشترین حجم و نماد پالایش نفت شیراز با معاملاتی به ارزش 208 میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.  

معاملات فرابورس در بازار اول روز قبل با نقل و انتقال 94 میلیون سهم به ارزش 242 میلیارد ریال و در بازار دوم با جابه‌جایی 382 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 631 میلیارد ریال پیگیری شد. در بازار پایه نیز سهامداران 636 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 303 میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند.

در این سه بازار همچنین نمادهای معاملاتی بسیاری متوقف یا بازگشایی شدند. بر این اساس 22 نماد تا پایان معاملات روز گذشته بازار سهام فرابورس متوقف شدند که علت توقف 15 نماد مربوط به شفاف‌سازی شرکت‌ها در خصوص تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت، 4 نماد در ارتباط با اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت و 3 نماد دیگر نیز ناشی از برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده صاحبان سهام و افشای اطلاعات با اهمیت بود. در سوی دیگر نیز شاهد بازگشایی 18 نماد معاملاتی و یک حق تقدم نماد بودیم که از روز پرترافیک توقف و بازگشایی نمادها در بازار سهام فرابورس حکایت داشت. سرمایه‌گذاران نیز در بازار ابزارهای نوین مالی اقدام به معامله 11 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 835 میلیارد ریال کردند که در تابلو اوراق با درآمد ثابت این بازار اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا705» با کشف قیمت هر ورقه 795 هزار ریال برای نخستین بار عرضه شد. کل فروش این سری اوراق توسط سرمایه‌گذاران حقوقی صورت گرفت و حقیقی‌ها در سمت خرید مشارکت 86 و 14 درصدی را رقم زدند.

 

ارسال نظر