رونق تقاضا در بازار گواهی سکه

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۳۵
رونق تقاضا در بازار گواهی سکه

گروه بورس |سمیرا ابراهیمی |

ماه‌های اخیر، روزهای پر تب و تابی برای بازار طلا بود. روزهایی نوسانات هر روزه، افراد زیادی را به انواع بازارهای سکه و طلا اعم از نقدی و پیش خرید و آتی سکه و گواهی‌های پیش فروش سکه طلا می‌کشاند. این اتفاقات که در نهایت روز گذشته قیمت سکه طلا را به مرز 4 میلیون و 600 هزار تومان کشاند، حاکی از این است که دست تقاضا در این بازار بر آتش است و به این راحتی‌ها کوتاه نمی‌شود. حال آنکه جنس این تقاضا از جنس سرمایه‌گذاری است یا از جنس ابقای ارزش ثروتی که روز به روز با افزایش نرخ دلار، کم ارزش می‌شود، نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد اما آنچه مسلم است اقشار زیادی در این بازار، به خرید روی آورده‌اند و حواشی همچون نبود سکه فیزیکی یا عدم ثبات قیمت‌ها هم به عنوان ریسک مطرح می‌شود.

از سوی دیگر بازار گواهی سپرده سکه طلا ذیل بورس کالا فعالیت می‌کند. این بازار که کمتر از 2 سال از فعالیت آن می‌گذرد، درواقع گواهی سکه‌هایی که به انبارهای تحت نظر بورس کالا هستند را در بازار ثانویه معامله می‌کند و از جنس بازارهای دارایی به شمار می‌رود. حجم این بازار نسبت به حجم بازار فیزیکی، حجم کوچکی است و در واقع روند قیمتی در این بازار، تاثیرپذیر از بازار فیزیکی است.  حال در این روزها که سرمایه‌گذاری در بازار طلا، رونق گرفته، صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز با افزایش تقاضا برای فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خود مواجه هستند. افزایش تقاضا برای واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها که عمده منابع خود را به خرید گواهی‌های سپرده طلا می‌گذارند، این فرضیه را تقویت می‌کند که بازار گواهی سکه به زودی با انفجار تقاضا در پس افزایش چشمگیر قیمت سکه در کنار محدودیت اخیر بازار آتی سکه مواجه خواهد شد.

ذکر این نکته نیز لازم است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در یک ماه اخیر، سودی در نوسان 14 تا 15.5 درصد داشتند و در 3 ماه اخیر نیز نوسان سود آنها بین 79 تا 95 درصد بوده است.

 رونق تقاضا در صندوق‌های مبتنی بر طلا

حسن کاظم زاده، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در گفت‌وگو با تعادل در این باره گفت: در این بازار دسترسی راحت‌تر و نقد شوندگی بهتر است. در واقع این صندوق‌ها، نقد شوندگی بهتری به دلیل داشتن رکن بازارگردان دارند و هرچقدر بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاران، قوی‌تر عمل کند، پذیرش سرمایه نیز در آن بیشتر خواهد بود. این دلایل در کنار رشد بازار فیزیکی طلا و سهولت دسترسی به بازار گواهی سکه، باعث رونق تقاضا در این بازار می‌شود که البته باید ابتدا با توسعه انبارهای مورد پذیرش بورس کالا مواجه شود. اکنون 3 انبار بانک رفاه، بانک سامان و بانک صادرات در این بازار حضور دارند و صحبت از توسعه انبار بانک صادرات است. چنانچه انبارها بتوانند بیمه و مسائل پرسنلی و کارشناسی را هرچه زودتر حل کنند، در میان مدت و بلند شاهد افزایش چشمگیر تقاضا و حجم معاملات در این بازار خواهیم بود. توجه به این نکته نیز ضروری است که اکنون اگر فاصله قیمتی بین این بازار و فیزیکی بیفتد، در کمتر از یک روز پر می‌شود و نشان‌دهنده نزدیک شدن این دو بازار به یکدیگر است.  این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر افرادی که آتی کار می‌کردند و به معاملاتی روند سکه علاقه دارند، با توقف ماملات در بازار آتی سکه، ‌به سمت بازار گواهی سکه می‌آیند. البته افزایش ظرفیت این بازار به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد.  وی در خصوص وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا نیز گفت: همانطور که اشاره کردم، واحدصندوق‌هایی که بازار گردان مناسب دارند، با رشد تقاضا مواجه هستند. زیرا نقدشوندگی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه مهم‌ترین اصل است. اما بطور کلی صندوق‌های طلا در حال رشد هستند. اگر روند گذشته را مد نظر قرار دهیم، ‌به نظر می‌رسد که در یک ماه آینده افزایش تعداد واحد سرمایه‌گذاری به حدود 25 درصد رشد داشته باشد. پیش بینی می‌شود ارزش صندوق‌ها نیز با لحاظ افزایش تعداد یونیت‌ها و ارزش کالای سرمایه‌گذاری شده، رشد بیش از 30 درصدی را در یک ماه آینده داشته باشند.

 سکوت طلا در بازار جهانی

نگاهی به بازار جهانی طلا حاکی از آن است که این بازار در آخرین روزهای آگوست تداوم ریزشی خود را حفظ کرده و آخرین قیمت اونس طلا نیز که رقم 1199 دلار را نشان می‌دهد، نسبت به روز قبل، 5 دلار کاهش داشته است. گزارشی که اخیرا در بلومبرگ منتشر شد، حاکی از قرار گرفتن وضعیت سرمایه‌گذاران طلا در حالت انتظار برای تعیین تکلیف نرخ طلا توسط بانک فدرال است. البته جروم پاول، رییس بانک فدرال در ماه جاری اعلام کرد که افزایش نرخ تدریجی محتمل است. به گفته پاول احتمال رسیدن قیمت هر اونس طلا به 1220 دلار در افق میان مدت نیز وجود دارد و چنانچه این اتفاق رخ دهد، رالی در بازار طلا آغاز می‌شود.  جنگ تجاری چین و امریکا که اخیرا به تقویت شاخص دلار منجر شده است نیز این موضوع را تقویت می‌کند احتمالا طلا و دلار بطور سنتی، بر عکس یکدیگر عمل کنند.  البته مایکل مک کارتی، استراتژیست بازار در CMC Markets در سیدنی، می‌گوید: موج تورمی که در سراسر جهان ایجاد شده است، خرید طلا را با وقفه مواجه کرده و اکثریت به سمت خرید دلار پیش می‌روند. با این حال افق بازار طلا نشان از بحران ندارد و به احتمال زیاد به زودی خریداران به این بازار برمی‌گردند.  دیوید ارفله، تحلیلگر با سابقه بازار طلا نیز درمورد روند قیمت طلامی گوید: اگر با چشم‌انداز اتفاق بالا وارد بازار سهام معدنی طلا شده اید، در واقع عامل اصلی این قیمت‌ها را نادیده گرفته اید که مستقیما به دلار ختم می‌شود. دلیل اصلی صعود دلار و افت قیمت‌های فعلی تبدیل شدن ارز امریکا به مکان امن سرمایه، تاثیر بحران‌های ارزی در بازارهای نوظهور و ادامه تنش تجاری بین چین و امریکا است. تا زمان افت و یا پایان این تنش‌ها و یا سیگنال فدرال رزرو برای توقف روند افزایش نرخ بهره و تنگ‌تر کردن سیاست‌های پولی به نظر نمی‌رسد کاتالیزری برای تغییر موقعیت‌گیری قرار دادهای کوتاه‌مدت و در ادامه حمایت از طلا در بازار وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر