دیدگاه

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۲۸۵۷۸

قیمت‌گذاری دستوری بازگشت به عقب اقتصادی

حمید میرمعینی، کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره مزیت‌های بورس کالا گفت: برخی ادعا می‌کنند که عرضه محصولات خارج از بورس کالا و قیمت‌گذاری آن بهتر است و به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر می‌شود، ولی واقعیت این است که کنار گذاشتن بورس کالا تنها به نفع دلالان تمام می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بورس کالا یکی از ابزارهای مدرن نظام بازار آزاد محسوب می‌شود افزود: به دلیل اینکه هنوز اقتصاد ایران با نظام آزاد و قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا فاصله زیادی دارد این روش مدرن به مذاق برخی خوش نمی‌آید. این درحالی است که حداقل کارکرد این نهاد ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد است.

وی ادامه داد: هم اکنون به صورت دقیق حجم عرضه، تقاضا، جزئیات نام خریدار، فروشنده، قیمت محصول و نحوه عرضه در بستر بورس کالا وجود دارد و همه آنها به نهادهای نظارتی ارسال می‌شود که اگر عرضه محصولات از بورس کالا خارج شود دیگر هیچ جزئیاتی از معاملات وجود نخواهد داشت.

میرمعینی اظهارکرد: بورس کالا در ساختار اقتصاد ایران یک گام به جلو به شمار می‌رود. با اجرای دوباره روش قیمت‌گذاری محصولات دوباره باید به عقب بازگشت. گذشته‌ای که در آن رانت و فساد زیادی مشاهده می‌شد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هر نوع قیمت‌گذاری به معنای پرداخت یارانه از سوی دولت است، ولی درصورتی که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و واقعی تعیین شود بار مالی بزرگی از شانه دولت برداشته می‌شود ضمن اینکه دست دلالان و واسطه‌ها نیز از بازار کوتاه خواهد شد.

جذب نقدینگی‌های سیال در بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان فرهنگ سازی و ارتقاء فرهنگ سهامداری را یکی از نکات بارز سازمان بورس طی یک سال اخیر دانست. طی یک سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بازار سرمایه بودیم. اولین بحث، افزایش حجم و عمق بازار سرمایه بود و این خبر بسیار خوبی برای ما است. حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، در گفت‌وگو با پ سنا، اقدامات اخیر سازمان بورس طی یک ساله گذشته را عامل جذب نقدینگی، تسهیل نقد شوندگی و افزایش شفافیت دانست و در این خصوص عنوان کرد: افزایش حجم و عمق بازار سرمایه و ورود شرکت‌های جدید به آن نخستین اقدامی بود که طی سال گذشته موجب جذب نقدینگی‌های سیال در کشور شد. شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه شدند سودآور بودند و موجب شدند سرمایه‌گذاران بتوانند در مدت زمان کم از سود خیلی منطقی و خوبی برخوردار شوند. وی ادامه داد: از سوی دیگر سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌ها توانستند از طریق بازار سرمایه با هزینه کم تامین مالی کنند و بدین نحو، مسیر حرکت اقتصاد از حالت سنتی و بانک‌محور به حالت مدرن و بازار سرمایه محور هموارتر شد و می‌توان این اقدام را یکی از مهم‌ترین تمهیدات بازار سرمایه طی یک سال گذشته دانست.

کوتاه شدن زمان توقف نمادها

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان از دیگر رویدادهای مهم بازار سرمایه را اصلاح دستور العمل‌های مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها دانست و گفت: کوتاه شدن زمان توقف نمادها باعث شد نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به نقدشوندگی سهام کاهش داشته باشد و بتوانند با اطمینان خاطر بیشتر وارد بازار سرمایه شوند. وی به حذف EPS اشاره کرد و افزود: حذف EPS متناسب با عملکرد سایر بورس‌های پیشرفته دنیا به وقوع پیوست. از آنجایی که معمولا در حسابداری به اصل محافظه کاری توجه زیادی می‌شود بر همین اصل، شرکت‌ها EPS خود را بسیار محافظه کارانه اعلام می‌کردند. از طرف دیگر، شرکت‌هایی بودند که اخلاق حرفه‌ای را کمتر رعایت می‌کردند و در EPS وضعیت شرکت را به صورت عمدی دور از واقعیت نشان می‌دادند. مهرآور افزود: در این شرایط بود که سازمان بورس و اوراق بهادار مانند سایر بورس‌های پیشرفته، در یک اقدام بسیار خوب، اعلام کرد شرکت‌ها دیگر نیازی به اعلام EPS ندارند. اوایل کار شاید این ایراد مطرح شد که عدم اعلام EPS شرکت‌ها در کوتاه‌مدت بازار را دچار مشکلات آتی می‌کند. اما در بلندمدت، حذف EPS مورد اقبال افراد حقوقی و حرفه‌ای قرار گرفت و این اقدام برای سهامداران منافع زیادی در برداشت.

 

 

ارسال نظر