اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۱۲

ورود صنایع خرده‌فروشی و هواپیمایی به بورس

اکنون فرایندهای نهایی مربوط به پذیرش شرکت «افق کوروش» در حال انجام است؛ به این ترتیب، شرکت «افق کوروش» در آینده نزدیک بر تابلوی بورس درج و پس از آن، سهام این شرکت بنا بر آمادگی سهامداران عرضه می‌شود.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس در خصوص پذیرش شرکت افق کوروش در بورس تهران، گفت: اکنون فرایندهای نهایی مربوط به پذیرش شرکت «افق کوروش» در حال انجام است؛ به این ترتیب، شرکت «افق کوروش» در آینده نزدیک بر تابلوی بورس درج و پس از آن، سهام این شرکت بنا بر آمادگی سهامداران عرضه می‌شود.

به گزارش سنا، روح‌الله حسینی‌مقدم با بیان اینکه پذیرش شرکت «افق کوروش» در راستای ورود صنایع جدید به بورس تهران قرار دارد، افزود: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت بورس تهران در سال جاری، پذیرش صنایع جدید بود؛ بنابراین، پس از پذیرش شرکت‌های تامین سرمایه و بورس، ورود صنایع دیگری مانند صنعت خرده فروشی و هواپیمایی نیز در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا، صنعت خرده‌فروشی از جمله صنایع جدیدی است که با جامعه و مشتریان به شکل متفاوتی ارتباط دارد.وی در خصوص پیش‌نیازهای ورود صنایع جدید به بورس، تشریح کرد: دستورالعمل پذیرش شرکت‌های بورسی عمومیت دارد؛ بنابراین  هنگام ورود صنایع جدید به بورس، بررسی‌های لازم انجام می‌شود تا در صورت نیاز، قوانین اختصاصی جدید نیز تدوین شود. در همین راستا، برای صنعت خرده‌فروشی نیز بررسی‌های لازم انجام شد، اما نکته جدیدی وجود نداشت. این در حالی است که تا روز عرضه فرصت تعامل با این شرکت وجود دارد و اگر نیاز باشد، بندهای جدید افزوده خواهد شد.معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس درخصوص شرکت‌های دیگر این صنعت، اظهار کرد: شرکت بورس با شرکت دیگری از این صنعت نیز در حال مذاکره است تا در صورت تمایل آنها، مذاکرات به صورت جدی‌تری انجام شود.

سود امسال سهام عدالت به 5000 میلیارد تومان می‌رسد

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود سهام عدالت با احتساب سود نقدی مجمع امسال هلدینگ پتروشیمی خلیج ‌فارس، به 5 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

داوود خانی، معاون سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سود نقدی 3800 میلیارد تومانی سهام عدالت در پایان سال مالی 95 و توزیع آن در سال گذشته، گفت: تاکنون سود نقدی مجامع سال مالی 96 سهام عدالت به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسیده و انتظار می‌رود، با احتساب سود نقدی مجمع امسال هلدینگ پتروشیمی خلیج ‌فارس این رقم مطابق با رویه‌های سودآوری شرکت‌های مشمول به 5 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یابد.وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی هم‌اکنون مجوز توزیع سود نقدی را برای مشمولان سهام عدالت در اختیار داشته که با توجه به فرصت هشت ماهه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سهام عدالت برای واریز سود نقدی و همچنین امکان جمع‌آوری این سود برای رسیدن به ارقام قابل توجهی که بتوان میان مشمولان سهام عدالت توزیع کرد، باید منتظر ماند.

رتبه‌بندی فعالان بازار دارایی فکری

تاکنون تعداد 294 اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری در فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری قرار گرفته و ارزش معاملات این بازار نیز به 57 میلیارد و 850 میلیون ریال رسیده است.

نتایج جدیدترین بررسی‌ها از عملکرد مشاوران فعال در بازار دارایی فکری فرابورس ایران حاکی از آن است که کارگزاری‌های «آینده‌نگر خوارزمی» و «سهم آشنا» به ترتیب بالاترین سهم را از ارایه اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به فهرست عرضه و نیز عرضه آنها در بازار دارایی فکری به خود اختصاص داده‌اند و از این نظر در جایگاه اول و دوم فعال‌ترین مشاوران این بازار قرار گرفته‌اند.

به گزارش فرابورس ایران در این میان کارگزاری‌ آینده‌نگر خوارزمی با ارایه 126 اختراع، یک طرح صنعتی و یک علامت تجاری و موفقیت در انجام 6 معامله در این بازار به ارزش 39 میلیارد و 350 میلیون ریال، عنوان موفق‌ترین مشاور فعال در بازار دارایی فکری را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست ایستاده است.

کارگزاری سهم آشنا نیز از خردادماه سال 1393 که بازار دارایی فکری فرابورس ایران راه‌اندازی شده توانسته است ثبت 93 اختراع و 9 طرح صنعتی را در فهرست عرضه‌های این بازار رقم بزند، ضمن آنکه معامله 2 اختراع و یک طرح صنعتی را نیز به ارزش 18 میلیارد و 500 میلیون ریال با موفقیت به انجام برساند.در این میان کارگزاری‌ پارسیان، تامین سرمایه لوتوس پارسیان و کارگزاری تامین سرمایه نوین نیز در جایگاه سوم تا پنجم برترین مشاوران فعال در زمینه عرضه‌های بازار دارایی فکری قرار دارند؛ چراکه کارگزاری پارسیان ثبت 27 اختراع و یک علامت تجاری، تامین سرمایه پارسیان ثبت 8 اختراع و کارگزاری تامین سرمایه نوین ثبت 6 اختراع را در فهرست عرضه‌های این بازار موجب شده‌اند.همچنین مشاور سرمایه‌گذاری معیار و کارگزاری بانک ملت هرکدام با 4 اختراع، کارگزاری حافظ، تامین سرمایه تمدن و کارگزاری بانک کشاورزی نیز با 2 اختراع در پله‌های ششم تا دهم مشاوران فعال در فهرست عرضه بازار دارایی فکری ایستادند.

 

ارسال نظر