محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شوند

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۷۶

سندیکای صنایع آلومینیوم با هدف اجراى رسالت همیشگى خود در راستاى همکارى و همفکرى براى تامین ارز مورد نیاز صنایع بالا دستى به‌منظور خرید پودر و ملزومات تولید صنایع بالا دستى (شرکت‌هاى تولید کننده شمش) از یک طرف و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستى کشور قبل صادرات از طرف دیگر همواره فعال بوده و سعى کرده است تا مسائل و مشکلات صنعت را که حاصل اظهارنظر و پیشنهادات همکاران ما است به سمع دست اندر کاران و سیاست‌گذاران برساند. طبق توافقات قبلى کمیته‌ها و کارگروه‌هاى مختلف در ایمیدرو، وزارت صمت ساختمان شهید کلانترى، وزارت صمت ساختمان سمیه، وزارت صمت ساختمان نادرى برگزار شد و نمایندگان سندیکا شرکت کردند و پیشنهاد خود را هم بصورت شفاهى و هم کتبی به مسوولان اعلام نمودند.

کمبود عرضه آلومینیوم در بورس کالا به‌علت عدم عرضه شرکت المهدى وهرمز جنوب با فرمول و نرخ تعین شده قبلى بود زیرا این شرکت‌ها به‌دلیل حضور در مناطق آزاد و یا ویژه تجارى می‌توانند محصول خود را مستقیما صادر کنند و ارز آن را نیز قانونا نباید از طریق سامانه نیما به فروش برسانند فلذا در این راستا قیمت محصول خود را با نرخ ال‌ام اى ضرب در نرخ ارز آزاد محاسبه و مطالبه می‌کنند که موجب افزایش قیمت شمش به بالاى بیست هزار تومن شده است. از طرف دیگر شرکت ایرالکو به‌علت دریافت کمک‌هاى جانبى دولتى قبلى از جمله دریافت ارز ٤٢٠٠ تومانی در گذشته وحضور در سر زمین اصلى (نبودن در مناطق آزاد) موظف به ارایه شمش با قیمت فرمول تعین شده ستاد بر مبنی ارز ٤٢٠٠ تومانی بود که در نتیجه ضمن اینکه به اندازه کافى شمش براى عرضه وجود نداشت موجب مفاسد زیادی شد و تولید کنندگان واقعى از دستیابى به شمش مورد نیاز محروم شدند و سطح دلال بازى بجایی رسید که ارگان‌هاى نظارتى وارد عمل شدند تا خریداران غیر تولید و به قولی محتکرین را مورد شناسایی قرار دهند.

حاصل عملیات فوق عدم عرضه شمش در سه هفته گذشته و بالا رفتن نرخ شمش براى مصرف‌کنندگان نهائى و واقعى و گذشتن نرخ شمش از مرز ٢٧ هزار تومن و در نتیجه کاهش و در بعضى مواقع توقف تولید صنایع پایین دستى گردید کرهائن مطلب بطور روزانه به اطلاع معاونین و تصمیم‌سازان و تصمیم گیران وزارت صمت رسید و حتى از مسوولان محترم استان استمداد خواسته شد که موجب تشکیل جلسه‌هاى دو پنجشنبه گذشته در اراک گردید.

حاصل پیگیری‌هاى مستمر انجام شده پکیجى بود که از طرف معاونت معدنى وزارت صمت تهیه و براى اظهارنظر به معاونت برنامه‌ریزى، تامین و توزیع و تنظیم بازار جهت بررسى تایید و اعلام براى اجراى ارسال گردیده بود که سندیکا امروز صبح از این طرح مطلع شد و ما به سرعت در جلسه حضور یافتیم و طرح را مرور کردیم و با تغییراتى در آن سعى کردیم از افزایش خودسرانه و بى رویه قیمت جلوگیرى کنیم.

در این طرح پیش بینى شده است که ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه صنایع بالا دستى از سامانه ارز ثانویه تامین گردد زیرا ارز گروه یک براى این بخش وجود ندارد.

از آنجا که ارز مورد نیاز ارز سامانه ارز ثانویه تامین می‌شود لذا قیمت‌گذارى مفهوم نخواهد داشت فلذا سقف رقابت برداشته شده بود و قیمت پایه نیز میانگین چهار عرضه قبلى بورس تعیین گردیده بود و با سقف باز رقابت قیمت می‌توانست تا هر جا که بخواهد افزایش یابد.

در این پیشنهاد حداقل عرضه هفتگى یاد آورى شده بود و حضور شرکت‌هاى تولید کنند شمش اعم از اینکه داخل کشور باشند و یا در مناطق ویژه یا مناطق آزاد ملزم به تامین نیاز داخلى خواهند بود. و در صورت عدم تمکین معاونت معدنى جلوى صادرات آنها را خواهد گرفت.

 فروش به خریداران بر اساس سامانه بهین یاب و ارایه مدارک دیگرى از جمله پرداخت ارزش افزوده و تولید سال قبل و… خواهد بود.

آنچه دیروز از طرف سندیکا به مطالب فوق افزوده شد است بشرح ذیل است:

- عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگى و به اندازه کف تعیین شده باشد.

- سقف قیمت فروش در هر صورت نمی‌تواند از ال‌ام ای

 ضربدر ١/٠٥ ضربدر نرخ ارز ثانویه بیشتر باشد.

- واردات محصولات تولید داخل ممنوع است

- تمام تولیدکنندگان شمش موظف به تامین بازار داخلى قبل از صادرات هستند حتى آن‌هایی که در مناطق آزاد و ویژه هستند.

 

ارسال نظر