روزهای پر‌سود بورس

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۹۹

اگرچه به واسطه تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای کنترل بازار ایجاد شده اما باز هم شرکت‌ها چه به واسطه حجم فروش و چه به واسطه قیمت فروش نسبت به سال‌های گذشته عملکرد بهتری دارند.

 شرایط امروز شرکت‌ها و میزان فروش آنها تغییرات اساسی کرده و اگرچه به دلیل شرایط تحریم محدودیت‌هایی برای کنترل بازار ایجاد شده اما باز هم عملکرد شرکت‌ها چه به واسطه حجم فروش و چه به واسطه قیمت فروش نسبت به سال‌های گذشته بهتر است. محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص شرایط صنایع حاضر در بورس به سنا، گفت: عملکرد شرکت‌ها را باید با سال‌های گذشته مقایسه کنیم. طی سه ماه اول سال‌های 94 تا 96 کشور در حالت رکود بود و وضعیت درآمدی شرکت‌ها تغییر محسوسی نداشت.

وی با بیان اینکه سیاست کنترل تورم مانع افزایش قیمت فروش می‌شود و از سوی دیگر هزینه‌های مالی و پرسنلی را افزایش می‌دهد، افزود: بنابراین در چند سال گذشته ما شاهد ثبات درآمد و افزایش هزینه شرکت‌ها بودیم و این باعث می‌شد هیجان زیادی برای رصد گزارش‌های عملکردی دوره‌های مذکور وجود نداشته باشد.

    صنایع بورسی در مسیر سود آوری

خواجه نصیری، ادامه داد: اما نکته اساسی این است که در شرایط امروز درآمد و فروش شرکت‌ها تغییرات اساسی دارد. اگرچه به واسطه تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای کنترل بازار ایجاد شده اما باز هم شرکت‌ها چه به واسطه حجم فروش و چه به واسطه قیمت فروش نسبت به سال‌های گذشته عملکرد بهتری دارند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، شرکت‌های صادرات محور را پیشرو بازار سرمایه دانست و گفت: با فرض سیاست‌های سخت‌گیرانه بازار ارز، فروش شرکت‌های صادرات محور با توجه به موجودی انبارها با دلار 4200 تومان و ارز صادراتی آزاد حداقل 20 درصد رشد داشته و به عبارت دیگر عملکرد آنها بهتر از سال گذشته است. قیمت ارز یک شرکت صادرات محور می‌تواند دو برابر قیمت‌های فعلی در صورت‌های مالی ثبت شود و قیمت سهم آن به همان نسبت قیمت به درآمدی که داشته (50 تا 100 درصد) رشد قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: به صورت کلی سود آوری صنعت پتروشیمی به واسطه درآمدهای ارزی، صنعت فولادی و معدنی به واسطه فروش گران‌تر محصولات، صنعت سیمان به واسطه کاهش فشار عرضه و بهبود تقاضای ناشی از افزایش قیمت‌ها با رشد همراه شده است. مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ارزش جایگزینی دارایی شرکت‌ها را عامل بعدی موثر در صورت‌های مالی دانست و گفت: از لحاظ عملکردی در سه ماهه اول گزارش‌ها بسیار پررنگ و مطلوب داشتیم و نکته اساسی این است که اینها همه با اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها رقم خورده است. اما اکنون با تغییر رویه‌های اقتصادی و سیاست‌های رییس جدید بانک مرکزی حتماً تغییرات جدیدی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر دولت به این سمت حرکت کرده که کالاهای اساسی، آذوقه و دارو را در قالب سیستم مبتنی بر ارز دولتی تامین کند و سایر فضاهای اقتصادی را رها کند و اجازه دهد قیمت در بازار تعیین شود. در این شرایط قطعا شرکت‌های صادرات محور سود بیشتری کسب می‌کنند و منفعت آن به جیب سهامدار هم خواهد رفت. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، طبق سیاست‌های جدید، شرکت‌های صادر‌کننده ارز خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند و از طرفی واردات کالای خارجی که مشابه داخلی آن در دسترس است محدود می‌شود. در نتیجه بخش تولید کشور در شرایط بهتری قرار می‌گیرد. به عنوان مثال شوینده‌های داخلی جایگزین شوینده‌های گران خارجی می‌شود و این موضوع در خصوص بسیاری از کالاها صدق می‌کند و در نتیجه این شرایط به افزایش سودآوری صنایع صادراتی و شرکت‌های تولید‌کننده منتهی می‌شود.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، با بیان اینکه ریسک‌های سیستماتیک مانع رشد بازار سرمایه است، گفت: با وجود برخی از ریسک‌های متوجه بازار، همچنان فاکتورهای مثبت رشد بازار سرمایه بیش از فاکتورهای منفی آن است. محمودرضا خواجه نصیری، با اشاره به اینکه اگر اثر ذهنی ریسک‌های سیستماتیک نبود بازار باید 50 درصد رشد می‌کرد، افزود: به نظر من اثر ریسک‌های سیستماتیک بر بازار سرمایه پایدار نخواهد بود و شرایط تغییر می‌کند. اکنون حتی بانک‌ها که در آستانه زیان‌های عملیاتی بودند با توجه به تغییرات نرخ ارز و رشد دارایی می‌توانند حاشیه سود ایجاد کنند. بنابراین جهش تورمی حتی به سیستم بانکی هم کمک می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سیاست دولت‌ها در سال‌های گذشته برای کنترل تورم با فعالیت واقعی اقتصاد شکل نگرفته است. به عبارت دیگر برای کنترل تورم دو راه داریم، یکی کنترل تورم ناشی از افزایش عرضه و دیگری کنترل تورم ناشی از کاهش تقاضا! تقاضایی که فریز می‌شود به آینده منتقل می‌شود، عرضه تقاضا را جواب می‌دهد و مانع از این می‌شود که تورم تداوم پیدا کند. وقتی تورم را با فریز کردن یک بخش اقتصاد کاهش می‌دهیم این یخ بالاخره یک روز باز می‌شود و وقتی یخ باز شد، شرایط اصلاح می‌شود.

خواجه نصیری افزود: نکته‌ای که سرمایه‌گذاران بورسی باید به آن توجه کنند این است که در نهایت ارز به سمت قیمت‌گذاری در بازار آزاد حرکت می‌کند، بنابراین شرکت‌های صادر‌کننده، ارز خود را در بازار خواهند فروخت. دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. طبیعتا توصیه‌ای که بتوان به عنوان یک تحلیل‌گر اقتصادی به یک سرمایه‌گذار کرد این است که آن دست از سیاست‌های موقت مانند تخصیص ارز 4200 تومانی را شناسایی و سناریوهای عبور از آن و حرکت در اقتصاد آزاد را پیش بینی و مبتنی بر آن تصمیم‌گیری کنید.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه تاکید کرد: شرکت‌های صادرات محور، شرکت‌های تولید داخل با رفرنس قیمت خارجی و شرکت‌های داخلی تولید‌کننده با رقیب وارداتی خارجی منفعت و سود خواهند داشت. فقط برخی صنایع که وابستگی شدید ارزی به خارج از کشور دارند در چنین شرایطی دچار مشکل می‌شوند و این شرکت‌ها حتی 10 درصد بازار سرمایه را نیز در اختیار ندارند.

 

ارسال نظر