تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۶۱

   سود و ارزش سبد سهام عدالت مشمولان کاهش می‌یابد: بر اساس بخشنامه وزیر صنعت کلیه شرکت‌های فولادی باید محصولات خود را در بورس کالا با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و کمتر از ارزش واقعی عرضه کند که این موضوع موجب کاهش سودآوری برخی از شرکت‌های سبد سهام عدالت و در نتیجه کاهش سود و ارزش سهام مشمولان می‌شود. به گزارش تسنیم، حاشیه‌های حضور و فعالیت دولت در اقتصاد چه در بحث مدیریت و ماکیت و چه در تصویب و وضع قوانین تمامی ندارد. بر این اساس نمونه این دخالت‌‌ها و اثرات منفی آن بر اقتصاد را می‌توان در تعیین قیمت دستوری محصولات مختلف از جمله فولادی‌ها مشاهده کرد که حالا اثر خود را بر سبد سهام عدالت که متعلق به 50 میلیون مشمول است نیز گذاشته است. در این زمینه نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد در حالی در این سبد 49 شرکتی، قیمت محصولات برخی از این شرکت‌ها به دستور دولت به قیمتی پایین‌تر و با ارز 4200 تومانی در بورس کالا عرضه می‌شود، که این موضوع بر سودآوری این شرکت‌ها و کاهش آن اثرگذار بوده است و موجب می‌شود تا از یک سو سود دریافتی مشمولان کاهش یابد و از طرفی دیگر کلیت سبد و دارایی مشمولان سهام عدالت نیز افت کند. در این زمینه نیز به تازگی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته، بر اساس بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت کلیه شرکت‌های فولادی باید محصولات خود را در بورس کالا با نرخ ارز4200تومان عرضه کند که این موضوع غیرمنطقی به نظر می‌رسد. به باور محمد حسن‌نژاد، مطابق بخشنامه وزیر صنعت بطور مثال شرکت‌های فولادی باید ورق‌های فولادی خود را در بورس کالا با نرخ ورق 2400تومان به فروش برسانند، این در حالی است که این نرخ در بازار آزاد و با توجه به نرخ جهانی فولاد بالای 5000تومان بوده و در نهایت فولاد با قیمت هر کیلو 6000تومان به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد. این در حالی است که در هفته گذشته حدود 300میلیارد تومان از محل رانت ایجاد شده در بحث فروش محصولات فولادی سود عاید 100 نفر شده که غیرقابل قبول است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان متعلق به سهامداران سهام عدالت و دولت است؛ بنابراین با دستورات اشتباه وزارت صنعت، حقوق مردم تضییع می‌شود. به همین دلیل در هفته آینده در مجلس از وزیر صمت در خصوص مسائل مربوط به حوزه فروش محصولات فولادی سوال می‌کنم چرا ادامه این وضعیت، به ورشکستگی شرکت‌های فولادی که سهام آن متعلق به سهام عدالت و مردم است منجر می‌شود.

   افزایش نرخ ارز و ارزش جایگزینی شرکت‌ها: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام به زودی وارد فاز استراحت می‌شود گفت: یکی از عواملی که موجب رشد شاخص و قیمت سهام در این مدت شده، افزایش نرخ ارز و در پی آن ارزش جایگزینی شرکت‌ها است. به گزارش ایبنا، ابراهیم خلیلی در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه گفت: در پی افزایش قیمت و تورم به وجود آمده در بازارهایی همچون ارز، طلا، خودرو و مسکن، بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه به سوی این بازارها روانه شد و این روزها با توجه به اشباع قیمت‌ها در این بازارها، طبیعی است که بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام روانه شود که اثر آن را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات مشاهده کرد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به کاهش قیمت‌هایی که در ماه‌های گذشته در بازار سهام اتفاق افتاده بود، قیمت سهام شرکت‌ها به سطح جذابی برای خرید و سرمایه‌گذاری رسیده بود، بنابراین این عامل نیز به انگیزه‌ای دیگر برای ورود نقدینگی در این بازار تبدیل شد و اثر خود را بر افزایش شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در هفته‌های گذشته گذاشته است. وی در پاسخ به این پرسش که رشد کنونی شاخص بورس و قیمت‌ها در بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب رشد شاخص و قیمت سهام در این مدت شده، افزایش نرخ ارز و در پی آن ارزش جایگزینی شرکت‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز موجب افزایش سود در شرکت‌های صادرات‌ محور از جمله پتروشیمی‌ها شد که رشد سهام این شرکت‌ها به‌ صورت مستقیم اثر خود را بر شاخص بورس طی هفته‌های گذشته به ثبت رسانده است. وی گفت: بر این اساس مجموعه عوامل یاد شده موضوعاتی مقطعی و کوتاه‌مدت هستند و اثر آنها بر شاخص بورس و رشد بازار سهام پایدار نیست. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با توجه به مجموعه اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه و نیز سایر بازارهای به نظر می‌رسد بازار سهام به زودی وارد فاز استراحت و اصلاحی شود و با توجه به تصمیمات تیم اقتصادی جدید دولت و نیز تحولات سیاسی در سطح خارجی مسیر خود را انتخاب کند. خلیلی اضافه کرد: بنابراین شاید بتوان اینگونه اظهار داشت که یکی از مولفه‌های اثرگذار در ترسیم چشم‌انداز میان مدت بازار سرمایه عوامل اقتصادی و سیاسی است. وی همچنین در خصوص این موضوع که آیا رشد شاخص و قیمت‌ها در بورس حبابی و هیجانی بوده است یا خیر گفت: نگاهی به رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد در زمانی که افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور و اثر این مولفه بر رشدهای چند هزار واحدی شاخص شد، عملا کلیت بازار سرمایه این رشد را تجربه نکرد و معامله‌گران کمتر دچار هیجانات در بازار سهام شدند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه ورود و هجوم نقدینگی به بازارهایی مانند ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن نشان داد در صورتی که بتوانیم نقدینگی جامعه را با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم، بدون شک تورم شدید به اقتصاد کشور تحمیل نخواهد شد و از سوی دیگر نیز تامین مالی ارزان و سریع و در پی آن افزایش تولید و اشتغال در صنایع و اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد. وی در پاسخ به این پرسش که مسیر حرکت بورس در هفته‌های پیش رو چگونه خواهد بود نیز گفت: با توجه به مجموعه اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه و نیز سایر بازارها به نظر می‌رسد بازار سهام به زودی وارد فاز استراحت و اصلاحی شود و با توجه به تصمیمات تیم اقتصادی جدید دولت و نیز تحولات سیاسی در سطح خارجی مسیر خود را انتخاب کند.

 

 

ارسال نظر