5 روز سبز در بازار‌های مالی

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۷:۲۹
کد خبر: ۱۲۶۸۶۰
5 روز سبز در بازار‌های مالی

در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس با شتاب بالا، پله‌های صعود را طی کرد. در پایان آخرین روز کاری هفته جاری شاخص کل به رقم ۱۲۳ هزار و ۹۵۱ رسید و به رکورد جدیدی دست یافت. در این میان سهام شرکت‌های فولادی، معدنی و پتروشیمی در راس تاثیرگذار‌ترین‌ها بر صعود شاخص کل قرار گرفتند و شرکت‌هایی نظیر صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی فارس، نفت و گاز و پتروشیمی تامین، معدنی و صنعتی گل گهر و ... بیشترین بار صعود شاخص را به دوش کشیدند.

نگاه جزئی‌تر به وضعیت شاخص‌ها در یک هفته اخیر حاکی از آن است که شاخص کل بورس از 111 هزار و 870 واحد رشد خود را شروع کرد تا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، ‌با حدود 12 هزار واحد رشد ‌به 123 هزار و 951 واحد رسید که نشانگر رکورد تاریخی جدید برای شاخص کل بورس است.  سایر شاخص‌ها نیز روند صعودی داشتند، ‌به صورتی که شاخص کل هم وزن در هفته پیش حدود 600 واحد رشد داشت و به 18 هزار و 936 رسید. رقمی که با قله تاریخی این شاخص در مرز 19 هزار و 130 واحد فاصله اندکی دارد.

شاخص‌های قیمتی هم وزن و وزنی ارزشی نیز به ترتیب در هفته گذشته 408 و 3540 واحد رشد کردند و در ارقام 13406 و 36345 واحدی متوقف شدند. در هفته اخیر، ‌ارزش بازار فرابورس نیز افزایش 6 درصدی را تجربه کرد که در نتیجه، رشد 15 درصدی این متغیر را از ابتدای سال به همراه داشت. طی این هفته بالاترین حجم و ارزش معاملات روزانه فرابورس ایران به دوشنبه 8 مردادماه اختصاص داشت؛ چراکه طی این روز معامله‌گران 968 میلیون ورقه را به ارزش 3 هزار و 520 میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند که این ارقام بیش از سایر روزهای معاملاتی این هفته بود.  در مجموع بازارهای 9 گانه فرابورس نیز شاهد تغییر مالکیت 3 هزار و 219 میلیون ورقه به ارزش 14 هزار و 873 میلیارد ریال میان معامله‌گران و سهامداران بودیم که در مقایسه با هفته پیش از آن از رشد 207 درصدی حجم و 24 درصدی ارزش دادوستدها حکایت داشت. نگاهی به دادوستدهای صورت‌گرفته در بازارهای فرابورسی نیز حاکی از آن است حجم و ارزش معاملات در سه بازار اول، دوم و پایه با رشد قابل‌ملاحظه‌ای در مقایسه با هفته پیشین روبرو شده به‌طوری که در بازار اول به ترتیب حجم و ارزش دادوستدها بیش از 740 و 870 درصد؛ در بازاردوم افزون بر 180 و 230 درصد و در بازار پایه بالغ بر 100 درصد رشد کرده است.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی که حجم معاملات اوراق 55 درصد رشد کرد اما ارزش این دادوستدها افت 28 درصدی را به ثبت رساند. در این بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با بهترین عملکرد هفتگی روبرو شد و رشد متغیرهای حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد در حالی که اوراق بدهی و اوراق گواهی تسهیلات مسکن با افت این متغیرها مواجه شد.

در هفته‌ای که سپری شد ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستدهای انجام‌شده در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به 7هزار و 44 میلیارد ریال رسید که از این رقم گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن سهم 34 درصدی معادل 2 هزار و 364 میلیارد ریال در صدر سایر گروه‌های فرابورسی ایستاد. پس از آن دو گروه شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها با اختصاص دادن 18 و 7 درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

 

 

ارسال نظر