احتمال اصلاح بورس در سایه امیدهای سیاسی

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۷۶
احتمال اصلاح بورس در سایه امیدهای سیاسی

گروه بورس| سمیرا ابراهیمی|

5روز کاری اخیر، روزهایی بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار روزهای خوشی را با جهش‌های شارپی خود برای فعالان بازار سرمایه به ارمغان آورده بود.

درخصوص دلایل رشد رکوردشکن شاخص در این روزها که به رقمی در آستانه 124 هزار واحد رسیده، گفته می‌شود که بازار در حال پیش خور کردن تفاوت ارزش ذاتی سهام شرکت‌های بازار با ارزش جایگزینی دلاری شرکت‌هاست.

در واقع به گفته برخی از کارشناسان این بازار، اکنون با افزایش نرخ دلار، ارزش دلاری شرکت‌ها صعودی بوده و قیمت سهام خود را به آن ارزش خواهد رساند. از سوی دیگر گمانه زنی‌های تصویب اجازه ورود ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و معدنی و صادرات محور به بازار ثانویه ارزی مطرح می‌شود که در قدم اول می‌تواند رشد سودآوری هنگفتی را برای آنها به ارمغان آورد.

همچنین دیگر بحث ورود بخشی از نقدینگی سرگردان از بازارهای موازی به بازار سرمایه مطرح است که این موضوع در عمل باید با افزایش کدهای معاملاتی مواجه شود.

در این‌باره حسن قالیباف‌اصل، ‌مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: در چهار ماهه اول سال ۹۷، تعداد ۵۵ هزار کد معاملاتی جدید در بورس تهران و ۲۲ تالار و دفتر منطقه‌یی صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به افزایش ارزش معاملات خاطرنشان کرد: بازار از نظر نقدشوندگی در وضعیت مناسب‌تری قرار گرفته است به‌طوری که در ۴ ماهه ۹۷ ارزش معاملات در بورس تهران از رقم ۲۵۴ هزار میلیارد ریال عبور کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸ درصدی داشته است.

وی به افزایش ارزش روزانه معاملات اشاره و اظهار کرد: متوسط روزانه ارزش معاملات به بیش از ۳۳۰۰ میلیارد ریال بالغ شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۳۲ درصدی همراه شده است.

 شاخص بورس وارد فاز اصلاح می‌شود

نوید اختری‌زاده، ‌کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری بانک دی در گفت‌وگو با «تعادل» درباره وضعیت روزهای آتی حرکت شاخص کل گفت: شاخص از چند روز پیش وارد فاز صعودی خوبی شد. این صعود از هفته‌های گذشته، قابل پیش‌بینی بود و نمودارهای تحلیل تکنیکال نیز این موضوع را نشان می‌داد. اما آنچه در ساعات انتهایی روز چهارشنبه مشاهده کردیم، حاکی از آن بود که شاخص در یک مسیر سرازیری با شیب آرام قرار گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد که در روزهای کاری پیش رو، شاخص کل به مدت 2 الی 4 روز نزولی شود. اما سهامداران باید توجه داشته باشند که این نزول، در واقع فرورفتن بازار در فاز اصلاح است.

اختری‌زاده در ادامه اظهارکرد: اکنون سهام بسیاری از شرکت‌ها، از لحاظ بنیادی امکان رشد دارد. اما نکته‌یی که باید به آن توجه کرد، این است که پنجشنبه و جمعه پیش رو، نخستین دوره اعمال تحریم‌های امریکاست. این موضوع باعث شده که از روز چهارشنبه، ‌برخی از افراد، دفع ریسک به صورت فروش و خروج از بازار داشته باشند، ‌اما این رفتارها، رفتارهای هیجانی است که زود عوض می‌شود. زیرا آنچه نمای کلی بازار نشان می‌دهد، ‌این است که شرکت‌های دلار محور و تولیدکنندگان محصولات صادراتی، وضعیت خوبی دارند. این موضوع شامل شرکت‌های پتروشیمی، ‌پالایشگاهی، ‌معدنی، سنگ آهنی و فولادی می‌شود و با توجه به اینکه فروش محصولات صادراتی آنها در بورس کالا نیز با تقاضای موجهی‌ روبرو شده است، رشد ماه‌های آتی این شرکت‌ها را تضمین می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل آنکه در ماه‌های اخیر، نقدینگی حجیم و هوشمندی به بازار آمده، ‌این فاز اصلاح به زودی تمام خواهد شد و دوباره بازار پس از چند روز دوران رونق خود را باز خواهد یافت. هنوز مشاهداتی مبنی‌بر خروج این پول از بازار نداشتیم و تمامی این عوامل در کنار یکدیگر، ‌احتمال رشد بازار پس از روزهای اصلاح را به تضمین نزدیک به یقین می‌رساند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین ریسک سیاسی ایجاد تحریم‌ها را عاملی عنوان کرد که شاید در میان مدت و بلندمدت بر سودآوری صادراتی شرکت‌های معدنی و صادرات محور تاثیر منفی بگذارد، با این حال اظهار خوشبینی کرد که با توجه به صدور اجازه ورود دلارهای حاصل از صادرات این شرکت‌ها در بازار ثانویه، با توجه به تجربه معامله قبلی با قیمت دلاری 7500 تومان، به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها، سودآوری مضاعفی را داشته باشند. به همین علت بهتر است سرمایه‌گذاران حرفه‌یی این بازار، از اصلاح شاخص نترسند، زیرا این زمان فرصت خروج از بازار نیست، بلکه زمانی است که شرکت‌ها پس از یک جهش شارپی، ‌به اصلاح خود می‌پردازند تا با انرژی بیشتری افزایش قیمت داشته باشند.

 احتمال مذاکره ایران و امریکا

اتفاق سیاسی مثبتی که در روزهای اخیر رخ داده است، دعوت ترامپ از مقامات ایرانی برای مذاکره بدون قید و شرط است. اتفاقی که ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آن را فرصتی دانست که نباید به راحتی رد شود. این موضوع که به عنوان یک فرصت در این حوزه دیده می‌شود، موجی از خوشبینی را به احتمال صلح و عدم اعمال تحریم‌های امریکایی را ایجاد کرده و بیراه نیست اگر بخشی از رونق روزهای اخیر بازار را پس از بیان این خبر از سوی ترامپ بدانیم.

 همچنین جاوید قربان اوغلی، کارشناس سیاست بین‌الملل در مورد این ادعای ترامپ گفت: در مورد حرف‌های ترامپ دو حدس را می‌توان زد. اول اینکه این حرف ترامپ ناشی از رفتار و منش شخصی خودش است که در این نزدیک به دو سال در مورد معاهدات و مذاکرات از این کارها زیاد کرده است. اما شاید پیش‌زمینه‌هایی صورت گرفته و واسطه‌گری‌هایی انجام شده که منجر به این حرف ترامپ شده است. اگر ناشی از انتظارات فردی و شخصی ترامپ باشد رفتار ما به گونه دیگری باید باشد. اما اگر گمانه زنی دوم قرین به صحت باشد حاکی از این است که کل سیستم امریکا به مذاکره رسیده‌اند.

فیاض زاهد، دیگر کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص آینده پیش روی ایران و امریکا پس از توییت ترامپ گفت: امریکا نیازمند این است که برگ جدیدی رو کند؛ انتخابات کنگره در نوامبر، مشکلاتی که ترامپ با جمهوری‌خواهان و رقبای خودش دارد، اخباری که در محافل بین‌المللی وجود دارد مبنی بر ترتیبات جدیدی که چهره‌های قدرتمند جمهوری‌خواه علیه ترامپ اتخاذ می‌کنند، رسوایی‌های پی در پی ترامپ، بالا رفتن هزینه‌های تولید در امریکا که با وجود کاهش بیکاری رخ داده است و...، همه اینها باعث می‌شود آقای ترامپ علاقه‌مند باشد که فیلی را هوا کند؛ این فیل می‌تواند این باشد که بگوید من ایرانیان را وادار به گفت‌وگو کردم. ایرانی‌ها هم می‌توانند از این عطش استفاده و ترامپ را وادار کنند توییت‌ها یا اقداماتی انجام دهد که با پرنسیپ و پرستیژ ملی ما در تعارض نباشد و ایرانیان اینگونه فرض کنند که مقاومت آنها باعث شده که ترامپ عقب‌نشینی کند.

 

ارسال نظر