نگاه غلط بورس به تغییرات ارز

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۳۷
نگاه غلط بورس به تغییرات ارز

گروه بورس| مسعود کریمی|

افزایش نرخ دلار در بازار‌‌های غیر رسمی در مرز 11000 تومان، رشد 400 هزار تومانی قیمت سکه در یک روز معاملاتی گذشته و رسیدن به رقمی بیش از 4 میلیون تومان نشان از یک هرج و مرج تمام عیار در بازار‌های مالی کشور دارد. چرا‌که طی چند روز اخیر شاهد اتفاقی تازه در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور نبودیم که در پی آن افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار امری طبیعی محسوب شود. در همین حال با توجه به این موضوع که افزایش نرخ‌ها بدون هیچ توجیه و پشتوانه منطقی صورت گرفته است، مشاهده می‌شود که در حال حاضر نقدینگی موجود در سطح جامعه به حالتی سرگردان تبدیل شده است و بازار هدف خود را فقط با معیار میزان بازدهی در معاملات روزانه ارزیابی می‌کند. بر این اساس، اینگونه رفتار‌های مالی که متاسفانه بدون هیچ توجهی به تحلیل‌های بنیادی صورت می‌گیرد در نهایت چیزی جز تورم و بی‌ثباتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان نخواهد آورد. از همین رو، در صورتی که نقدینگی سرگردان جامعه به بخش مولد اقتصادی تزریق شود به‌طور قطع روند هیجانی افزایش نرخ‌ها در بازار‌های موازی با کاهش چشم‌گیری همراه خواهد شد. از سویی، کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که افزایش حدود 5000 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در 2 روز اخیر معاملاتی تحت تاثیر نگاه غلط بورس به تغییرات لحظه‌یی نرخ ارز و سکه است. این در حالی است که، انتشار گزارش‌های 3 ماهه و رشد ارزش جایگزینی شرکت‌ها در صعود‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده‌اند.

 کانالیزه‌کردن نقدینگی

در همین رابطه، حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص چرایی رشد 5000 واحدی بورس طی 2 روز معاملاتی اخیر در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: رشد نقدینگی از اصلی‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در روند افزایشی شاخص بورس تهران محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: مطابق با آمار‌ها میزان نقدینگی بسیار بالایی در سطح جامعه وجود دارد. این در حالی است که بخشی از این نقدینگی در گذشته وارد بازار مسکن شد و در نهایت این بازار را با رشد همراه کرد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد گفت: در حال حاضر بازار مسکن جذابیت گذشته را ندارد. بر این اساس، در صورت کانالیزه‌کردن نقدینگی به سمت بازار سرمایه به دلیل وجود آثار تورمی مثبت، می‌توان شاهد نقش قابل توجه این بازار در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور بود. حمیدرضا مهرآور تاکید کرد: در صورتی که ارزش بازار و شرکت‌ها به صورت دلاری مورد محاسبه قرار گیرد مشاهده می‌شود که شرکت‌‌های فعال در بازار سرمایه از شفافیت بالا و ارزندگی قابل ملاحظه‌یی برخوردار هستند. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان معتقد است که بازار سرمایه در شرایط فعلی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بشمار می‌رود. وی با اشاره به این موضوع که رشد چند روز اخیر بازار‌ها کانالیزه نیست، افزود: در حال حاضر افزایش شدید قیمتی دلار و سکه بدون پشتوانه منطقی صورت گرفته است. از طرفی، رشد فعلی در بازار سرمایه بسیار منطقی و توجیه‌پذیر خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بررسی‌ها حاکی از افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌‌ها به دلیل رشد نرخ ارز در بازار‌‌‌های رسمی و غیر رسمی است. بنابراین پتانسیل برای تداوم رشد بورس در بازار همچنان وجود دارد. حمیدرضا مهرآور به عوامل تاثیر‌گذار در رشد بورس پرداخت و گفت: گزارش‌های مطلوب 3 ماهه و افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها از مهم‌ترین دلایل صعود شاخص‌ها در بازار محسوب خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش هیجانی بورس طی 2 روز اخیر بیان کرد: روند معاملاتی در بازار سرمایه به صورت دستوری نیست و بر اساس عرضه و تقاضا داد و ستد‌ها صورت می‌گیرد. بر این اساس، در صورتی که بازار با شیب ملایم‌تری رشد پیدا می‌کرد به‌طور قطع مناسب‌تر ارزیابی می‌شد. به گفته وی، شتاب زیاد در بازار‌‌های موازی در نهایت بورس را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هیجان غیر قابل انکار است اما رفتارهایی که در سایر بازار‌ها اعم از ارز و سکه صورت می‌گیرد به‌طور طبیعی هیجان را به بازار سهام هم منتقل کرده است که این مهم در جریان معاملاتی بازار سرمایه منطقی ارزیابی نمی‌شود. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به چشم‌انداز بازار نیز خاطرنشان کرد: سال 1397برای بازار سرمایه بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. چرا‌که تصمیم‌گیرندگان اقتصادی و سیاست‌گذاران بانک مرکزی در نهایت ناچار به استفاده از پتانسیل بازار سرمایه در راستای توسعه اقتصادی کشور خواهند شد.

 حفظ ارزش پول ملی

از سویی دیگر، ایوب باقر‌تبار عضو هیات‌مدیره بورس انرژی در خصوص دلایل رشد همگام بازار‌‌‌های مالی در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های بورسی تحت تاثیر افزایش نرخ دلار شاهد تغییر در ارزش جایگزینی خود هستند. این در حالی است که، بازار سهام نسبت به سایر بازار‌های مالی تاکنون از رشد کمتری برخوردار بوده است و همچنان پتانسیل صعودی در بورس وجود خواهد داشت. وی تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود که به روش‌های مختلف، شرکت‌های بورسی که متشکل از سهامداران عام هستند مورد فشار برای عرضه‌ کالاهای خود با قیمتی ارزان در بورس کالای ایران قرار می‌گیرند. این در حالی است که، همان کالا با قیمتی بالاتر در خارج از بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. از طرفی، عرضه ارز حاصل از صادرات با قیمتی پایین‌تر از دیگر نکات قابل توجه محسوب خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که رشد بورس طبیعی ارزیابی می‌شود، عنوان کرد: افزایش شاخص‌ها در بازار سهام ناشی از رشد نرخ دلار و قیمت کالا‌ها و خدمات در داخل است که این موضوع در شرکت‌های صادرات محور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 ایوب باقر‌تبار تاکید کرد: در دولت‌های گذشته زمانی که تفاوت نرخ آزاد و دولتی زمانی که به رقم 400 تومانی می‌رسید، مورد انتقاد تمام اقشار جامعه قرار می‌گرفت. این در حالی است که، در شرایط فعلی تفاوت نرخ بیش از 6000 تومان است. بر این اساس، افزایش رانت و کم‌رنگ شدن نقش تولیدکنندگان از مضرات این مهم در نظر گرفته می‌شود. عضو هیات‌مدیره بورس انرژی ابراز داشت: انتشار گزارش‌های مطلوب 3 ماهه، پیش بینی گزارش‌های مناسب 6 و 9 ماهه با توجه به تفاوت قیمت کالا‌ها و خدمات به دلیل افزایش قیمت دلار از دلایل رونق بورس در این روز‌ها محسوب می‌شود. این تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که بورس نسبت به سایر بازار‌ها عقب مانده است و انتظار می‌رود که رشد شتابانی را تجربه کند. به گفته وی، سهامداران با توجه به تغییرات در سیاست‌ و تاثیر‌گذاری آن در روند قیمتی سهام شرکت‌ها به یک‌باره پس از قطعی شدن اثرات مثبت در بورس، وارد جریان معاملاتی می‌شوند. ایوب باقر‌تبار پیش بینی کرد‌: سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود در صورتی که بخشی از منابع خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند به‌طور قطع متضرر نخواهند شد. وی تصریح کرد: نگهداری دلار در شرایط فعلی قاچاق محسوب می‌شود. بر این اساس، در صورتی که سرمایه‌گذار احساس کند ارزش پول ملی رو به کاهش است بهترین گزینه تبدیل سرمایه به کالا خواهد بود. بر این اساس، خرید سهام شرکت‌های خوب و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قدرت خرید و ارزش پول مردم را حفظ خواهد کرد.

 

ارسال نظر