بورس در مدار صعود

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۷۷
بورس در مدار صعود

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل با 9/0 درصد افزایش همراه شد. بر این اساس، در پایان معاملات هفته منتهی به 3مرداد ماه 97، شاخص کل با 1024 واحد افزایش نسبت به هفته ماقبل، به رقم 108800 واحد رسید. این در حالی است که، شاخص بازار اول با 1165 واحد افزایش به رقم 78956 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 80 واحد افزایش رقم 222401 واحدی را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 5/1 درصد و شاخص بازار دوم با 04/0 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل مواجه شدند. بر اساس این گزارش، در 5 روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 17731 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل 1درصد کاهش یافته است. افزون بر این، در ضمن تعداد 6391 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 367 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 1 درصد افزایش و 21 درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند. این درحالی است که تعداد 70 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 716 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 41 درصد و 39 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل همراه شدند.

 افزایش شاخص فرابورس

از سویی دیگر، دادوستد یک هزار و 47 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 12 هزار میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران، منجر به افزایش 17 درصدی ارزش مبادلات و در مقابل کاهش 20 درصدی حجم این دادوستدها در مقایسه با هفته کاری ماقبل شد. بر این اساس، بازارهای دوم و ابزارهای نوین مالی فرابورس طی هفته منتهی به 5 مردادماه عملکردی سبز را به ثبت رساندند و در مقابل سایر بازارها با کاهش حجم و ارزش مبادلاتی مواجه شدند. بدین‌ترتیب با جابه‌جایی 539 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 444 میلیارد ریال، حجم و ارزش مبادلات در بازار دوم نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 16 و 6 درصد افزایش یافت. همچنین، بازار ابزارهای نوین مالی میزبان نقل‌وانتقال 41 میلیون ورقه به ارزش نه هزار و 808 میلیارد ریال بود که این نقل‌وانتقال‌ها به افزایش 22 و 27 درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار منجر شد. در این بازار، معامله‌گران اوراق بدهی بیشترین ارزش مبادلاتی را به ثبت رساندند به گونه‌یی که نقل‌وانتقال این اوراق از سوی آنها به دادوستد 10 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 905 میلیارد ریال انجامید. در همین حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ بیشترین میزان ارزش مبادلاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند. بدین‌ترتیب 31 میلیون ورقه ETF به ارزش 594 میلیارد ریال و 46 هزار ورقه تسه به ارزش 309 میلیارد ریال در طول هفته گذشته خریدوفروش شد که در پی این دادوستدها اوراق بدهی، ETF و تسه هر سه عملکردی سبز را در نخستین هفته کاری مردادماه به ثبت رساندند. از سویی دیگر بازارهای اول و پایه طی این هفته با کاهش حجم و ارزش دادوستدها روبرو شدند و در پی دادوستد به ترتیب 97 و 370 میلیون سهم در این دو بازار کاهش 64 و 31 درصدی حجم دادوستدها در این بازارها به وقوع پیوست. این در حالی است که، ارزش مبادلات نیز در حالی در بازار اول با ثبت رقم 181 میلیارد ریالی نسبت به هفته ماقبل 67 درصد افت کرد که در بازار پایه ارزش 574 میلیارد ریالی دادوستدها مانع از افت زیاد این نماگر شد. در این میان تابلوهای «الف» و «ج» بازار پایه نسبت به هفته ماقبل با افزایش حجم و ارزش مبادلاتی همراه شده و در سمت مقابل تابلو «ب» این بازار با کاهش این نماگرها نسبت به هفته ماقبل مواجه شد.

بر اساس این گزارش، رصد جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت حاکی از آن است که در میان صنایع فرابورسی، گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن 20 درصد از سهم کل به ارزش 438میلیارد ریال رتبه نخست را داراست. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب در اختیار گروه‌های محصولات کاغذی، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی و حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات قرار گرفته است. در میان 10 صنعت برتر عنوان گروه‌هایی همچون بانک‌ها و موسسات اعتباری و نیز فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی به‌چشم می‌خورد. در مجموع ارزش مبادلات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME طی 5روز کاری هفته گذشته در مجموع به 2 هزار و 158میلیارد رسید. در نهایت شاخص کل فرابورس ایران با 1.8 درصد صعود نسبت به هفته ماقبل، معاملات هفته منتهی به پنجم مردادماه را در قبای سبز پشت سر گذاشت و در کانال 1232 واحدی به استقبال هفته جاری آمد.

 

ارسال نظر