400 پله صعود

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۱۰

گروه بورس|

روز گذشته شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران پس از 2 روز حرکت نزولی پی در پی با افزایش 404 رقمی توانست این شاخص را در جایگاه 108 هزار و 800 واحدی مستقر کند. مثبت شدن شاخص کل در روز سوم مرداد، منجر به سبزپوشی تمام شاخص‌ها شد. به‌طوری که شاخص‌های قیمتی «هم وزن» و «وزنی- ارزشی» نیز توانستند به ترتیب 8 واحد و 118 واحد صعود کنند. شاخص کل هم وزن نیز حسن ختام رشد شاخص‌های روز گذشته بود که با جهش 11 واحدی خود، نمایانگر رشد دسته جمعی تمام سهام بازار شد.

همچنین دیروز نمادهای پالایشگاهی، پرچمدار رشد شاخص کل بودند، به گونه‌یی که پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان، ‌توانستند در کنار شرکت‌های فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران مثبت ساز‌ترین سهام شاخص‌های کل باشند. در این روز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد ۸۰ میلیون سهم پتروشیمی شازند به ارزش کمتر از ۲۷ میلیارد تومان کد به کد شد. گروه کارخانجات صنعتی تبرک نیز با معاملات درون گروهی کمتر از ۳۹ میلیون سهمی به ارزش

۷ میلیارد تومان روبرو بود. از سویی دیگر، ۲۲ میلیون سهم بانک صادرات ایران به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و ۱۰ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان میان سهامداران عمده معاملات انتقالی را تجربه کرد. براساس این گزارش، بازار سهام در حالی شاهد تحرک خریداران سهام برای جمع‌آوری سهم‌های در گروه فلزات اساسی و تک سهم‌های معدنی بود که بازگشت دوباره بازارهای جهانی به مدار صعودی و افزایش قیمت جهانی نفت خام، باعث شد، تا معامله‌گران حقیقی دوباره در گروه پالایشی‌ها خریدار سهام باشند.

روند متعادل عرضه و تقاضا در بازار سهام در حالی ادامه دارد که به نقدینگی در گردش بازار هر آنچه که هست به تبع عرضه‌های اولیه اخیر و همچنین گردش دوباره پول میان گروه‌های مختلف انجام می‌دهد و این در حالی است که هنوز میل به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی و غیرمتشکل به ویژه در حوزه‌های کالایی بالا است. به این ترتیب، در پایان معاملات بورس، در ۹۹ هزار و ۲۸۵ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۳۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۴۱۵ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان رسید.

 ذوب آهن و کاغذ پارس، صدرنشین فرابورس

فرابورس ایران آخرین روز از نخستین هفته کاری مرداد 97 را در حالی به پایان رساند که حجم معاملات در مجموع دو بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 247 میلیون سهم و ارزش این داد‌و‌ستد‌ها به رقم 587 میلیارد و 890 میلیون ریال رسید که نسبت به روز گذشته افزایش 44 درصدی را تجربه کرده است. روند معاملات روز سوم مرداد‌ماه 97 در بازار‌های اول و دوم فرابورس به‌گونه‌یی ادامه یافت که نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان با ثبت حجم معاملاتی به میزان بیش از 97 میلیون سهم و نماد معاملاتی شرکت کاغذ پارس با بیش از 150 میلیارد ریال ارزش معاملاتی بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در مجموع این دو بازار به خود اختصاص دادند.

سه تابلو بازار پایه نیز آخر هفته خود را با میزبانی از معامله بیش از 99 میلیون سهم به ارزش بیش از 167 میلیارد ریال سپری کردند که نماد‌های معاملاتی شرکت‌های سایپا دیزل و داروسازی تهران به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار در اختیار گرفتند.

نگاهی به معاملات بازار بدهی فرابورس هم حاکی از داد‌و‌ستد بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 833 میلیارد ریال در بازار اوراق با درآمد ثابت است که جا‌به‌جایی نزدیک به 136 هزار ورقه «اخزا613» به ارزش افزون بر 93 میلیارد ریال در 50 نوبت معاملاتی منجر به صدر‌نشینی این سری از اسناد خزانه اسلامی به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی شد. به‌علاوه تابلو تسهیلات مسکن نیز میزبان نقل‌و‌انتقال افزون بر 100 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 66 میلیارد ریال بود که تسه تیر 97 بیشترین حجم و ارزش معاملاتی و تسه مرداد 95 بیشترین رشد قیمت یعنی رشد 4.5 درصدی را به خود اختصاص دادند. بررسی نماد‌های فرابورسی در روز گذشته نشان می‌دهد که رشد 13 واحدی آیفکس حاصل تاثیرگذاری مثبت نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان و ذوب آهن بود که توانست شاخص کل فرابورس را در پله 1232 واحدی مستقر کند. در نهایت، داد‌و‌ستد‌ها در مجموع بازار‌های 9 ‌گانه فرابورس به حجم معاملاتی به میزان بیش از 338 میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار و 654 میلیارد ریال انجامید. 

 

ارسال نظر