صندوق‌های سرمایه‌گذاری پلی میان بورس و سکه

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۰۸
صندوق‌های سرمایه‌گذاری پلی میان بورس و سکه

گروه بورس| مسعود کریمی|

حضور در بازاری مبتنی بر شفافیت توام با ریسک‌پذیری ناچیز یکی از استراتژی‌های اصلی سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار‌‌های مالی کشور محسوب می‌شود. بر این اساس، با توجه به این موضوع که گفته می‌شود برای حضور در روند معاملاتی بازار سهام کشور باید صاحبان سرمایه از دانش و اطلاعات کافی برخوردار باشند، غیرمنطقی نیست. چرا‌که در غیر این صورت سرمایه‌گذار بر خلاف سایر‌ بازار‌های موازی بورس با زیانی غیر قابل تصور مواجه خواهد شد. در همین راستا مشاهده می‌شود که به واسطه تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنین مدیریت صحیح پرتفوی این صندوق‌ها، سایر افرادی که به نوعی از اطلاعات کافی، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکالی سهام در بورس برخوردار نیستند می‌توانند اقدام به خرید یونیت‌‌های سرمایه‌‌گذاری بدون هیچ سقفی کنند. در همین حال، با نگاهی به لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شود که صندوق‌هایی با پشتوانه طلا در این لیست توانسته‌اند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر صندوق‌ها طی یک سال اخیر برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورند. بر این اساس با توجه به تنوع ابزار‌های معاملاتی در بازار سرمایه و به نوعی حذف برخی ریسک‌ها از جمله هزینه نگه‌داری و امنیت سرمایه به واسطه ورود به صندوق، برخی از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری از این طریق می‌کنند که این عامل می‌تواند در کنار حمایت از بخش مولد اقتصادی، سرمایه‌گذاران را از رشد و رونق سایر بازار‌ها از جمله طلا و سکه برخوردار سازد.

 تسهیل دسترسی به بازار طلا

در همین رابطه، یکی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است که در حال حاضر 4 صندوق فعال مبتنی بر طلا در بازار سرمایه کشور وجود دارند. این در حالی است که صندوق‌های دیگری هم با چنین سازوکاری تا‌کنون موافقت اوصولی را کسب کرده‌اند اما متاسفانه پذیره‌نویسی نشده‌اند. احمد امینی در خصوص وظایف صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز گفت: این صندوق‌ها ابزار‌هایی جایگزین در راستای ورود به بازار طلای کشور محسوب می‌شوند. بر این اساس، به جای اینکه سرمایه‌گذار به صورت مستقیم اقدام به خرید سکه از صرافی‌ها کند مشاهده می‌شود که سکه در انبار خزانه‌ها نگه‌داری می‌شود و صندوق با خرید معادل قبض انبار در نهایت اقدام به عرضه اوراق به مردم می‌کند. وی با اشاره به مزیت‌های اینگونه از صندوق‌ها بیان کرد: خرید حجم قابل توجه سکه و نگه‌داری آن در انبار‌ها نسبت به افرادی که اقدام به خرید سکه به صورت خرد از صرافی‌ها می‌کنند اصولا قیمت مناسب‌تری را در پی خواهد داشت. وی افزود: از سویی تسهیل دسترسی به بازار طلا و حذف ریسک سرقت سکه نیز از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا محسوب خواهد شد.

 حذف محدودیت خرید

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه در حال حاضر قیمت سکه در محدوده 3 میلیون و 500 هزار تومان نوسان دارد. از سویی هر واحد طلا در صندوق بین یک هزار تومان تا 2 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند، بر این اساس هر مبلغ خردی به راحتی می‌تواند در معرض خرید این محصول قرار بگیرد. احمد امینی در خصوص میزان سقف خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها گفت: میزان مجازی برای خرید در صندوق‌های با پشتوانه طلا تعریف نشده است و تمام افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی و با هر میزان سرمایه اقدام به خرید کنند.

 قوانین و مقررات

این کارشناس بازار سرمایه درباره قوانین و مقررات حاکم در روند معاملاتی صندوق‌ها نیز ابراز داشت: حداکثر 10 درصد صندوق می‌تواند از اوراق درآمد ثابت سپرده بانکی تشکیل شود. این در حالی است که حداقل 70 درصد باید به صورت گواهی سکه در صندوق، دارایی وجود داشته باشد. از طرفی، 20 درصد باقی‌ مانده می‌تواند به صورت اوراق مشتقه یا گواهی سکه به صورت مجدد سرمایه‌گذاری صورت بپذیرد. وی درباره نقش صندوق‌های مبتنی بر طلا در عدم خروج نقدینگی از بازار سرمایه عنوان کرد: این دست از صندوق‌ها ابزاری مناسب در جهت تنوع‌سازی در بازار سهام به شمار می‌روند. بر این اساس، در صورتی که مدیر صندوق تصمیم به متنوع کردن دارایی‌های خود با توجه به این موضوع که این تغییرات همبستگی کمی با شاخص سهام داشته باشد را بگیرد به راحتی چنین عملیاتی قابل انجام خواهد بود. از طرفی، مدیر صندوق به جای اینکه درگیر خرید فیزیکی سکه در بازار شود می‌تواند با خرید یونیت‌ها سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کند. به گفته وی، ارزش هر یونیت برابر است با کل ارزش دارایی صندوق منهای بدهی‌ها که در نهایت بر تعداد واحد‌های صادرشده تقسیم می‌شود.

 نقدشوندگی در روز‌های ملتهب بازار

احمد امینی در خصوص میزان استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا بیان کرد: یکی از صندوق‌های موجود در بازار سرمایه که از 16 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خرداد ماه سال گذشته شروع به فعالیت کرد، اکنون رقم 103 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است. این تحلیلگر بازار سرمایه حفظ نقدشوندگی و مدیریت مناسب را از مزیت‌‌های اصلی در موفقیت اینگونه از صندوق‌ها در بازار سرمایه مطرح کرد. وی گفت: انعکاس واقعی بازدهی سکه برای قشر سرمایه‌گذار و نقدشوندگی بالا در روز‌‌های ملتهب بازار که امکان ورود و خروج در لحظه را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند از دیگر مزیت‌های صندوق به‌شمار می‌رود. امینی تصریح کرد: تمام صرافی‌های کشور یا بازار‌هایی که خرید و فروش‌ سکه به صورت فیزیکی در جریان است به محض تشدید نوسانات قیمتی معاملات قطع می‌شود که این امر از نکات منفی سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها محسوب می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه این موضوع که بازارگردان بتواند نوسانات 7 الی 8 درصدی را در معاملات روزانه به نوعی مدیریت کند و افراد با هر مبلغی بتوانند اقدام به ورود یا خروج کنند را هم از دیگر مزیت صندوق‌های مبتنی بر طلا دانست. به گفته وی در برخی مواقع مشاهده می‌شود که حقوقی‌ها در معاملات روزانه بازار سرمایه، 10 میلیاد تومان معادل 10درصد اندازه صندوق وارد یا از صندوق خارج کرده‌اند که این عملیات با موفقیت همراه بوده است.

 

ارسال نظر