ریزش خفیف همه شاخص‌ها در تالار حافظ

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۴۱

قله‌نشینی شاخص کل بورس که این روزها با رکورد 6 رقمی شدن تاریخی خود، تلاش زیادی برای جذب نقدینگی انجام می‌دهد، روز گذشته با ریزش کوتاهی به اندازه 171 واحد، دیگر نماگرهای بازار را نیز به تبعیت از خود منفی کرد. به‌طوری که مشاهده نماگرها حاکی از ریزش شاخص‌های قیمت «وزنی ارزشی» و «هم وزن» به ترتیب 50 واحد و 110 واحد بود. همچنین شاخص کل هم وزن نیز روند نزولی طی کرد و با 155 واحد ریزش، به رقم 18 هزار و 282 رسید. باید توجه داشت که شاخص قیمت هم وزن به دلیل آنکه روند حرکت تمامی سهم‌های بازار را به صورت همگن نمایان می‌کند، ریزش معناداری را نشان می‌دهد. معنایی که شاید صحه‌ای بر شایعه و ادعای فعالان بازار مبنی بر تاثیر توییت ترامپ بر وضعیت بازار است.

2 روز پیش حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران گفته بود که جنگ با ایران، مادر جنگ‌ها و صلح با ایران، مادر صلح‌ها است. امریکا به دنبال اهدافی فرای تحریم است و به امریکا هشدار داد با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده‌است.

ترامپ هم به این موضع رییس‌جمهور ایران واکنش نشان داد و صبح روز گذشته در توئیتر خطاب به روحانی نوشت: «هرگز و هیچ‌وقت امریکا را تهدید نکن، ‌در غیر این صورت از عواقب آن رنج خواهی برد که نظیر آن را کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده‌است. دیگر کشوری نیستیم که حرف‌های دیوانه‌‌وار شما از خشونت و مرگ را تحمل کند. مراقب باش.» با این حال به دلیل آنکه عوامل زیاد دیگری همچون نوسانات نرخ طلا، افزایش تاریخی جدید این کالای سرمایه‌ای و احتمال سرازیر شدن بخشی از سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار طلا، احتمال اصلاح شاخص پس از یک دوره رشد و حتی به هم پیوستگی دایره وار این عوامل به یکدیگر وجود دارد، ‌نمی‌توان به‌طور قطع ریزش روز گذشته بازار را ناشی از توییت منفی ترامپ برخواند. نگاهی به ریز آمار معاملات روز گذشته در بورس تهران نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات به بیش از257 میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن بیش از 697 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 65 هزار و 711 نوبت داد و ستد بود. همچنین نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پتروشیمی پارس که ششمین روز معاملاتی در بورس تهران را می‌گذراند، بیشترین تاثیر مثبت را در روند افت و خیز شاخص کل داشتند. در روز یکشنبه، نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نفت و گاز پتروشیمی تامین و معدنی چادرملو، ‌حداکثر تاثیر‌گذاری منفی در حرکت شاخص کل را داشتند.

 کاهش اندک آیفکس

شاخص کل فرابورس نیز در روز گذشته روند منفی اما اندکی داشت. به‌طوری که 3 واحد رشد منفی داشته و به رقم 1219 رسید. نخستین روز از دومین ماه تابستان 97 با ثبت معاملاتی به ارزش بیش از 803 میلیارد ریال در نتیجه داد‌و‌ستد نزدیک به 910 هزار ورقه بهادار در تابلو اوراق با درآمد ثابت فرابورس سپری شد که این به معنی اختصاص یافتن 61 درصد از ارزش کل معاملات فرابورس به این بازار است. روز گذشته نزدیک به 166 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از هزار و 301 میلیارد در این بازار داد و ستد شد که این میزان از معاملات در بیش از 25 هزار نوبت معاملاتی رقم خورد. در ادامه معاملات در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس نیز داد‌و‌ستد بیش از 91 هزار ورقه به ارزش بیش از 61 میلیارد ریال در تابلو تسهیلات مسکن انجام شد که تسه تیر 97 بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد و بیشترین و کمترین قیمت‌ها مربوط به تسه‌های خرداد 97 و مرداد 95 با قیمت‌های 691 و 564 هزار ریال بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم در روزی که گذشت شاهد جا‌به‌جایی بیش از 3 میلیون ورقه به ارزش بیش از 62 میلیارد رالر بودند که نماد «اعتماد» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. در سمت دیگر بازار رصد معاملات سهام نشان می‌دهد در روز جاری بیش از 17 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 36 میلیارد ریال در بازار اول و بیش از 69 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 229 میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس معامله شده است. همچنین سه تابلو بازار پایه در نخستین روز معاملاتی مردادماه، ‌در مجموع از معامله بیش از 74 میلیون سهم به ارزش بیش از 107 میلیارد ریال میزبانی کردند که تابلو‌های الف، ب و ج به ترتیب 5، 62 و 33 درصد از حجم کل معاملات این بازار را از آن خود کردند.

 

 

ارسال نظر