بازار‌سرمایه کارا‌تر می‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۷۴
بازار‌سرمایه کارا‌تر می‌شود

گروه بورس| مسعود کریمی|

 ابلاغ دستورالعمل جدید مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد از طریق شبکه‌های اجتماعی فارغ از این موضوع که فقط در قالب اطلاع‌رسانی است و هنوز به صورت ابلاغیه رسمی منتشر نشده است سیگنال‌های مثبتی را به بازار سرمایه منتقل کرد. از طرفی همزمان با اینکه نوسان‌های موجود در بازار‌های غیر متشکل حتی به صورت کاذب هم می‌تواند به نگرانی جامعه بیفزاید اتخاذ چنین تصمیمی در بازار سهام می‌تواند نگاه‌ها را معطوف به بورس کشور کند. به هر حال، اعلام سیاست‌ جدید وزارت اقتصاد و صحبت‌های اخیر سخنگوی دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه و استفاده از ابزار‌های متنوع این بازار جهت برون‌رفت از شرایط نامناسب اقتصادی می‌تواند نشان از تغییر جایگاه بازار سهام نزد دولتمردان داشته باشد. (و می‌تواند این نوید را دهد که در آینده بازار سرمایه کاراتر می‌شود) به هر روی، وزیر اقتصاد از تصمیمات جدید دولت برای ایجاد تحول در بازار سرمایه و استفاده از سرمایه‌های خرد مردم خبر داد. مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در صفحه اینستاگرامش از تحولات جدید در بازار سرمایه خبر داد و در این مورد نوشت: دولت تمام توانش را به کار گرفته که فضای اقتصادی کشور ساماندهی شود و مردم فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد را پیدا کنند. قطعا اگر مردم نگران کاهش ارزش پولشان نباشند، به سمت بازارهایی می‌روند که حاصل کار آنها کمک به

اقتصاد ملی باشد.

طبقه متوسط با محافظه‌کاری در مورد اندوخته‌هایش تصمیم می‌گیرد و این حق هم قطعا برای آنها وجود دارد. اما، ما در وزارت اقتصاد خود را مکلف کرده‌ایم تا جایی که امکانش وجود دارد، بازارهای مولد را برای مردم جذاب کنیم. دغدغه این است که مردم احساس نکنند سرمایه‌هایشان از بین می‌رود یا اینکه فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور ندارند. وزیر اقتصاد عنوان کرد: به همین جهت و برای تشویق بیشتر مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از این پس، نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش خواهد یافت، این سیاست موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سهام خواهد شد. کرباسیان ادامه داد: از سازمان بورس خواسته‌ام تا کارمزدهای ارکان بازار سرمایه را کاهش دهد که خوشبختانه با تایید شورای عالی بورس از این پس چنین خواهد شد. این اقدام باعث کاهش هزینه‌های معاملاتی و سودآورترشدن معاملات الگوریتمی و معاملات پر بسامد در بازار سرمایه خواهد شد. وی افزود: همچنین در ستاد مبارزه با تحریم تصویب شد که نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت‌ها در نظر گرفته شود. این مشوق مالیاتی موجب ایجاد انگیزه برای افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌ها در شرکت‌های بورسی شده و مانع از خروج نقدینگی شرکت‌های بورسی در قالب سود تقسیمی خواهد شد. این سیاست‌ها در کنار سایر سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی موجب افزایش جذابیت و سود آوری بازار سرمایه شده و در مدیریت نقدینگی و حمایت از تولید موثر خواهد بود. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت هر اقدام اصلاحی در جهت تقویت بازارهای مولد و همچنین آرامش بخشی به مردم برای حفظ دارایی‌هایشان را انجام می‌دهد. ما در کنار مردم هستیم.

 گسیل بخش عمده‌ای از سهام به بورس

در همین رابطه، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص تاثیر کاهش نرخ کارمزد نقل و انتقال سهام و نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه در روند معاملاتی بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: چنین موضوعاتی در 2 بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد. نخست، سیاست‌ها و هماهنگی بین مسوولان و تصمیم‌گیرندگان در حوزه اقتصاد کشور بسیار ارزشمند ارزیابی می‌شود و چنین تصمیماتی اثر‌گذاری بسیار مثبتی در پی خواهد داشت. موضوع دیگر اثرات مستقیم و مثبت این تصمیم در وضعیت معاملات بازار سرمایه لحاظ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ چنین سیاست‌هایی تا حدودی با دیدگاه‌های کلان مسوولان اقتصادی در خصوص افزایش حجم معاملات و روند افزایشی شاخص و قیمت‌ها مغایرت دارد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تا پیش از این برخی از مسوولان و به خصوص وزیر اقتصاد بر این باور بودند که قیمت‌ها و شاخص به صورت شتابان رو به افزایش است. بر این اساس، چنین شرایطی می‌تواند موقعیتی مناسب برای شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که موظف هستند دارایی خود را به فروش برسانند اقدام به عرضه در بازار سرمایه کنند. فردین آقابزرگی ابراز داشت: سیاست مذکور تا حدودی با هدف قانون‌گذاری که گفته می‌شود چتر حمایتی در بازار سرمایه گسترده‌تر شود متناقض ارزیابی می‌شود. مدیرعامل کارگزاری بانک دی اظهار داشت: بطور کلی چنین تصمیمی بسیار مناسب و در راستای تعالی و رشد بازار سرمایه خواهد بود. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به موضوعات مالیاتی ابراز داشت: مالیات برای شرکت‌هایی که به صورت عمده در حال معامله است و حجم بالایی دارد به صورت محسوس ارجحیت ایجاد می‌کند. برای مثال یک نهاد عمومی غیر دولتی برای عرضه سهام در گام نخست دغدغه پرداخت مالیات با نرخ‌های بالا را دارد.بر این اساس، در صورتی که رقم قابل پرداخت مالیاتی با کاهش همراه شود بطور قطع انگیزه بیشتری برای انجام معاملات ایجاد خواهد کرد. مدیرعامل کارگزاری بانک دی بیان کرد: اتخاذ چنین تصمیماتی در جهت ایجاد سهولت و انگیزه برای انجام معاملات عمده‌یی است که از این پس صورت می‌گیرد. وی معتقد است، نگرانی مسوولان از رشد‌های شاخص در ماه‌های ابتدایی سال جاری در مقایسه با تصمیم فعلی کمی نا‌هماهنگ است. این کارشناس بازار سرمایه تغییرات جدید را در راستای گسیل بخش عمده‌یی از سهام به بازار بورس عنوان کرد. فردین آقابزرگی تصریح کرد: در گذشته هم بار‌ها از طرف وزیر اقتصاد و معاون اول رییس‌جمهوری اعلام شد که شرکت‌ها و بنگاه‌ها سهام خود را عرضه کنند. این موضوع در نهایت به نوعی کنترل‌کننده عطش تقاضا در بورس خواهد شد. مدیرعامل کارگزاری بانک دی معتقد است که در حال حاضر دولت درصدد این موضوع است که امکاناتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند که مالیات سهم هزینه‌ها، از جمله مالیات کاهش پیدا کند. این موضوع در ظاهر در راستای حمایت از بازار سرمایه است اما در حقیقت اثر منفی در پی خواهد داشت. وی در خصوص تاثیر این رویداد در کارگزاری‌ها نیز گفت: موضوع علی‌الحساب مالیات که مطرح شده است به صورت مالیات تکلیفی در نظر گرفته می‌شود و در گردش کار شرکت کارگزاری تاثیری نخواهد داشت.

 جذابیت در سرمایه‌گذاری و مشوق شرکتی

از سویی دیگر، حمید فاروقی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان در خصوص آخرین اظهارنظر بورسی وزیر اقتصاد نیز بیان کرد: به صورت کلی اینگونه تصمیمات در بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شوند. بر این اساس، برای داشتن بازاری کاراتر، هر اندازه که هزینه معاملات با کاهش همراه شود اثر‌گذاری مناسبی‌تر در بازار خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: اکثر بازار‌های مالی دنیا برای رسیدن به بازاری کارا کارمزد معاملات خرید و فروش را بسیار پایینی در نظر می‌گیرند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش کارمزد تاثیر بسزایی در افزایش حجم و روان‌کردن معاملات در بازار سرمایه دارد. وی معتقد است که، نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سودهای تقسیم نشده نیز در بازار مثبت ارزیابی می‌شود. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان گفت: این موضوع می‌تواند به عنوان مشوقی برای شرکت‌ها عمل کند به گونه‌یی که شرکت با استفاده از طرح‌های توسعه و پروژه جدید به‌جای اینکه منابع خود را بین سهامداران تقسیم کند اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه کند.

حمید فاروقی تصریح کرد: در بازار سرمایه ‌ایران متوسط تقسیم سود زیاد بوده و این موضوع به نوعی برخلاف تمام دنیا است. اغلب مشاهده می‌شود که تقسیم سود شرکت‌ها در بازار‌‌های پیشرفته، با بازه‌های زمانی طولانی مدت مثلا 10 سال صورت می‌گیرد. از همین‌رو، این دست از شرکت‌ها سود انباشته شده را در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که با ایجاد ارزش افزوده برای شرکت اثر این مهم سریعا در قیمت سهام قابل مشاهده خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معافیت‌‌های مالیاتی نیز گفت: معافیت مالیاتی در راستای سرمایه‌گذاری جذابیتی را ایجاد خواهد کرد. بر این اساس، در صورتی که مالیات را 22.5 درصد در نظر بگیریم حذف این میزان می‌تواند تاثیر بسزایی در سود شرکت داشته باشد. از همین رو، شرکت‌ها برای اینکه مالیات کمتری بپردازند، به سمت سرمایه‌گذاری سوق پیدا خواهند کرد. وی افزود: نسبت تعداد کارگزاران به ارزش بازار سرمایه ایران بسیار بالا است و این مهم می‌تواند دلیلی بر زیاد بودن کارمزد‌ها لحاظ شود. این در حالی است که در دنیا تعداد کارگزاری‌ها کم و ارزش بازار زیاد است بنابراین کارمزد‌ها در ارقامی ناچیز قرار گرفته‌اند. حمید فاروقی عنوان کرد: در برخی از کشور‌ها کارمزد معاملات نزدیک به صفر است و کارگزاران با ارائه خدمات دیگری اعم از سبدگردانی، مشاوره، خدمات تحلیلی و... اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

 

ارسال نظر