بازار سرمایه

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۹۲

 مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌نقره‌ای

گروه بورس| در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که موافقت هیات دولت با تداوم عرضه ذرت و جو در بورس کالا، بورس کالا مسیری برای حمایت از تولید، دستیابی به شفافیت اقتصادی از طریق این بازار از مهم‌ترین آنها بود. بر این اساس، در هفته گذشته هیات دولت در جلسه‌یی برای تداوم اجرای سیاست قیمت تضمینی با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد. در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری برگزار شد، دولت برای تداوم اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت و جو، افزایش شفافیت معاملات و کاهش بار مالی دولت، با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد.

احتمال بروز رانت به صفر می‌رسد

همچنین، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت طی هفته گذشته عنوان کرد: اجرایی شدن دستورالعمل جدید صادراتی برای الزام به صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی موجب شده تا التهاب بازارها در مسیر کاهش قرار گیرد که با توجه به بن بست صادرات برای واسطه‌ها، تقریبا می‌توان گفت که از این پس امکان بروز رانت با همکاری بورس کالا به صفر می‌رسد. وی گفت: مصوبه صادراتی جدید در این راستا اجرایی شد که از این پس واسطه‌ها نتوانند برای کسب سود ناشی از اختلاف نرخ ارز محاسبه شده در قیمت‌های پایه بورس کالا با نرخ‌های غیررسمی، محصولات فولادی و فلزی را از کف بازار خریده و آن را صادر کنند.

حمایت از بازار داخلی

از سویی دیگر، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا گفت: محدود شدن صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی یا نماینده آنها، برای حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی یک روش بهینه است. وی با بیان اینکه عده‌یی با استفاده از خلأهای موجود، محصولات را به‌صورت خام صادر می‌کنند، افزود: بر این اساس مقرر شد برای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی، صادرات مواد اولیه صنایع پایین‌دستی از سوی واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالا و با ارائه تاییدیه رسمی به اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای تولیدی (بالادستی) محصول انجام شود. مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: برای حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی، محدود شدن صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی یا نماینده آنها یکی از رویکردهای مطلوبی است که به‌طور قطع تاثیرات خوبی بر بازار داخلی بر جای می‌گذارد.

جلوگیری از التهاب و حمایت از تولیدکنندگان

افزون بر این، محمد آزاد رییس اتحادیه آهن و فولاد نیز گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر صادراتی قدم مثبتی در جهت شفافیت بازار، جلوگیری از التهاب و حمایت از تولیدکنندگان است. این تصمیم به دلیل نظارتی که ایجاد می‌کند، سهم بسزایی در کاهش رانت و قاچاق خواهد داشت. وی اجرای این تصمیم را به نفع تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: پیش از این برخی تجار محصولات داخلی را با نرخ پایین‌تر (با قیمت دولتی) از بورس کالا خرید و صادر می‌کردند، اما به کمک دستورالعمل حاضر جلوی این اقدام گرفته می‌شود. وی اجرای این مصوبه را در جهت حمایت از تولیدکنندگان و استفاده آنها از مابه‌التفاوت نرخ دلار دولتی و آزاد در صادرات عنوان کرد.

 

ارسال نظر