از شرکت‌های تحت نظارت سازمان مشاوره بگیرید

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۸۷
از شرکت‌های تحت نظارت سازمان مشاوره بگیرید

گروه بورس|

یکی از استراتژی‌های بازار سرمایه جذب نقدینگی جامعه و هدایت آن به بخش واقعی اقتصاد است. از همین رو، صنایع و شرکت‌های موجود در بورس که از میزان شفافیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند با تزریق نقدینگی به آنها مسلماً با سودآوری قابل ملاحظه‌یی مواجه خواهند شد. در همین حال، تنوع ابزار‌‌های معاملاتی در کنار وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و در نهایت منجر به حمایت از تولید داخلی توام با افزایش اشتغال‌زایی در کشور شود. بر این اساس، سرمایه‌گذاران باید در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس به‌دور از هر گونه شایعات و با استفاده از صورت‌های مالی و تحلیل‌های بنیادی اقدام به تزریق سرمایه خود در بازار سهام کنند. این در حالی است که شرکت‌های مشاور‌ه‌یی مجوز‌دار می‌توانند خرید و فروش را برای افرادی که تا حدودی با سازوکار بازار سهام آشنایی ندارند تسهیل کنند. از سویی، عرضه‌های اولیه با توجه به میزان ریسک کم نیز می‌تواند گزینه‌یی مناسب در امر سرمایه‌گذاری محسوب شود. در همین رابطه، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل رکوردزنی‌های شاخص بورس در خصوص سقف سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز گفت: تنها محدودیت سازمان بورس و اوراق بهادار برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری این بود که صدور واحد سرمایه‌گذاری یونیت (UNIT واحد‌های سرمایه‌گذاری مشترک) در شعب بانک‌ها انجام نشود و تنها در سامانه یا پلتفرم صندو ق‌ها صدور یونیت انجام شود. به گزارش خانه ملت، سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: موضوع بعدی رعایت نرخ‌ها بود چراکه کسی نباید نرخ‌‌های بانک مرکزی را بشکند. همچنین اعلام شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی از منابع خود را به بازار سهام وارد کنند که به دلیل توزیع ریسک به سودآوری صندوق‌های سرمایه‌گذاری منجر می‌شود چراکه بازار سهام با رشد روبرو است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تصریح کرد: اگر بخشی از منابع مالی به شرکت‌‌های بورسی هدایت شود این شرکت‌ها رونق تولید و اشتغال‌‌زایی در کشور را به همراه دارند. شاپور محمدی در خصوص رکوردزنی‌های شاخص بورس در ماه اخیر نیز گفت: رشد شاخص بورس متاثر از عواملی مانند تغییر ارزش جایگزینی، رشد صادرات، افزایش سودآوری برخی شرکت‌ها در صورت‌های مالی مربوطه و همچنین سوق نقدینگی به بازار سرمایه است اما اینکه این رشد تا چه حد با دانش فاندامنتال‌ها (تحلیل‌ بنیادی) سازگار است باید در هر شرکت مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

 خرید واحد‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که اگر عرضه اولیه سهام شرکت‌ها با تحلیل مناسب خریداری شوند به سرمایه‌گذاران خرد کمک می‌کند چرا که کم ریسک‌تر هستند. شاپور محمدی تصریح کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاران خرد، واحد (UNIT) صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند و به شایعات توجه نکنند این روش در سرمایه‌گذاری مناسب‌تر ارزیابی خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور عنوان کرد: متقاضیان خرید سهام می‌توانند از خدمات مشاوره‌یی شرکت‌‌های کارگزاری مجوزدار تحت نظارت سازمان بورس و شرکت‌‌های مشاوره‌یی سرمایه‌گذاری استفاده کنند. در صورت تخلف یا ارائه مشاوره‌های اشتباه از سوی شرکت‌‌های کارگزاری مجوز‌دار سازمان بورس موارد را بررسی می‌کند. گفتنی است، در تحلیل بنیادی شرایط اقتصاد ‌ملی، صنعت و وضعیت شرکت‌‌ها مطالعه و بررسی می‌شود و هدف اصلی از انجام این مهم، تعیین ارزش واقعی سهام (ارزش ذاتی) شرکت‌ها است.

 رشد بورس، فقط ارز محور نباشد

از سویی دیگر، معصومه آقاپور علیشاهی عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم رفع موانع موجود در راه‌اندازی کسب و کار تاکید کرد و گفت: باید با افزایش مکانیسم شفافیت نقدینگی را به بازار سرمایه هدایت کرد. وی درباره تدابیر مورد نیاز در جنگ اقتصادی گفت: باید تیم اقتصادی دولت در برابر تداوم کارشکنی‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی، تدابیر اقتصادی ویژه در نظر بگیرد و بطور طبیعی سیاست‌های اقتصادی باید عملیاتی شود. عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی یکی از الزامات این است که برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت همه‌جانبه اقتصادی در دستور کار مسوولان قرار بگیرد به نحوی که اجازه ایجاد موانع اقتصادی جدید داده نشود. آقاپور علیشاهی اذعان داشت: تاکتیک‌های اقتصادی باید منطقی و براساس استدلال صحیح باشد در این راستا باید بازنگری در قوانین اقتصادی کشور انجام شود و موانع راه‌اندازی کسب و کار و صادرات کالا رفع شود. این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: هدایت حجم نقدینگی به بازار سرمایه یک نکته کلیدی است؛ اما در این راستا باید ملاحظاتی رعایت شود چرا که بطور مثال باید عملکرد شرکت‌های بورسی در خصوص سودآوری ارتقا یابد و نباید رشد شاخص بازار سرمایه تنها ناشی از افزایش قیمت ارز باشد. عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: افزایش شفافیت در بورس، واقعی شدن روند شناسایی سود و ساماندهی سیستم بانکی از اقدامات مهمی است که باید در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی لحاظ شود.

 

 

ارسال نظر