روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۸۵

 ابهام‌زدایی از تعدیل منفی«وکوثر»: موسسه اعتباری کوثر با انتشار اطلاعیه‌یی دلایل تعدیل منفی صورت‌های مالی خود را منتشر کرد. بر این اساس، موسسه اعتباری کوثر اعلام کرده است، این شرکت به‌دلیل عدم افزایش منابع بانک و محدودیت‌های تعیین شده در خصوص خروج از بنگاهداری و عدم وجود امکان نرخ‌گذاری تسهیلات متناسب با بهای تمام شده منابع، امکان دستیابی به سود پیش‌بینی شده ندارد. برهمین اساس «وکوثر» سود ذکر شده را کاهش داده است. همچنین، این موسسه در آخرین گزارش منتشر شده در کدال که مربوط به ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩۶ بوده است، برای هر سهم تنها ١۶ریال سود محقق کرد که معادل ١١درصد رقم سود پیش‌بینی شده در آخرین بودجه شرکت بود. گفتنی است، «وکوثر» در مدت مشابه سال قبل ۵١ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود. براساس اطلاعات منتشر شده علت اصلی کاهش ۶٩درصدی سود در سال ٩۶ نسبت به سال قبل را می‌توان ناشی از افت ٢١درصدی درآمدهای غیرمشاع و افزایش ١١درصدی جمع هزینه‌ها دانست. براساس این گزارش، نماد این شرکت از تاریخ 16 تیرماه تاکنون به‌دلیل ابهام در ارائه اطلاعات مالی متوقف است و به گفته پیام ناظر پس از تایید این شفاف‌سازی، بازگشایی می‌شود.

 63 درصد تعدیل مثبت در سود «پاکشو»: شرکت پاکشو با انتشار اطلاعیه‌یی در شبکه کدال صورت‌های مالی تلفیقی منتهی به پایان سال 96 را منتشر کرد. بر این اساس، شرکت سود هر سهم خود را برای سال 97 به مبلغ 2299 ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به عملکرد واقعی سال 96، رشد 63درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که، در این میان فروش «پاکشو» با رشد 37درصدی نسبت به سال 96 به مبلغ 9774 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. همچنین بهای تمام شده با رشد 39درصدی به مبلغ 6302 میلیارد ریال برآورد شده که در نتیجه، سود ناخالص به مبلغ 3472 میلیارد ریال رسیده است. گفتنی است، شرکت پاکشو در سه ماهه ابتدایی سال 97، عملکرد قابل‌قبولی را به ثبت رسانده است. به‌طوری‌که مقدار فروش شرکت 8درصد نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته رشد داشته است. همچنین میانگین نرخ فروش محصولات این شرکت در خرداد ماه نسبت به ماه قبل از آن، 17درصد رشد داشته است. افزون بر این، سابقه معاملاتی این سهم حاکی از رشد قیمتی این سهم از ابتدای خردادماه تاکنون است. برهمین اساس این سهم در این بازه زمانی از قیمت 1325 تومان به 1497 تومان رسیده و حدود 14درصد رشد داشته است. بر این اساس، «پاکشوما» در این مدت نیز حمایت بازیگران بزرگ را دراختیار داشته و در عمده روزهای معاملاتی شاهد تغییر مالکیت به نفع این سهامداران بوده است.

 رفع ابهام «وپارس» از تعدیل مثبت: بانک پارسیان با انتشار اطلاعیه‌یی درخصوص تعدیل مثبت این شرکت شفاف‌سازی کرد. بر این اساس، این بانک پارسیان در خصوص تعدیل مثبت 292درصدی این شرکت و تحقق 38 ریال سود برای هر سهم در 12ماهه سال شفاف‌سازی کرد. این در حالی است که، براساس اعلام این شرکت کنترل هزینه‌های عمومی و اداری و وصول مطالبات علت این تعدیل با اهمیت بوده است. افزون بر این، شفاف‌سازی این بانک در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این مهلت زمان صدور این اطلاعیه برای «وپارس» به پایان رسیده بود. از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 16 تیر مهلت رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار را به مدت هفت روز تمدید کرد. از سویی دیگر، «وپارس» پیش‌تر اعلام کرده بود که به عنوان سرمایه‌گذار اصلی در طرح فولاد‌سازی سبزوار حضور دارد. بر این اساس، یکی از نکات قابل‌توجه درخصوص عملکرد این شرکت، حمایت بسیار قابل‌توجه بازیگران حقوقی بازار از این سهم است، به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون در تمامی روزهای معاملاتی تغییر مالکیت این سهم از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی بوده است.

  دلایل تعدیل شکر شاهرود: شرکت شکر شاهرود درخصوص تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۷ توضیح داد.

بر این اساس، شرکت در اطلاعیه‌یی در حالی از تعدیل مثبت 240درصدی خبر داده که در آخرین پیش‌بینی سود خالص را 521 میلیون ریال اعلام کرده است. بر همین اساس «قشکر» سود سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۷ را به ۲۵ هزار و ۵۱۴ ریال افزایش داده است. از سویی دیگر، این شرکت علت تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم را حذف سهمیه قند و تفاله پیمانکاران جهت سال زراعی ۹۶ باتوجه به نامه انجمن صنفی اعلام کرده است. در نامه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران خطاب به شرکت‌های قندی (ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص نرخ تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۹۷)، مبنای محاسبه عیار چغندر پاییز از ۱۶به ۱۵درصد کاهش یافته و براساس این مصوبه مقرر شده نحوه محاسبه قیمت خرید چغندر پاییزه برای عیارهای مختلف براساس فرمول مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و این انجمن تعیین شود. یادآور می‌شود نماد معاملاتی این شرکت در تاریخ ۱۱تیرماه سال جاری به دلیل ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده متوقف شده است و با اطلاعیه پیام ناظر به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

 انتشار عملکرد سیمان اصفهان: شرکت سیمان اصفهان اطلاعات و صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسی نشده و با سرمایه معادل 200 میلیارد ریال منتشر کرد. افزون بر این، شرکت سیمان اصفهان در پایان سال مالی 96 مبلغ 90 میلیارد و 304 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ 452 ریال سود به‌ازای هر سهم کنار گذاشت که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل 20درصد افزایش داشت. همچنین، «سصفها» در سال مالی 95 مبلغ 377 ریال سود به‌ازای هر سهم اختصاص داده بود. بر این اساس، به سود خالص این دوره نیز، سود انباشته ابتدای سال اضافه شد و در نهایت مبلغ 234میلیارد و 779میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد.

 

ارسال نظر