روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۴۶

 دلایل تحقق سود ۱۴۲ ریالی «کچاد»: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انتشار گزارش میان دوره‌یی سه ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۷ از شناسایی ۱۴۲ ریال سود خبر داد. بر این اساس، سود محقق شده «کچاد» در دوره ۳ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۷، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲۲ درصدی داشته است. همچنین این شرکت در مدت مشابه سال قبل فقط ۶۴ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود. آخرین سود محقق شده ۱۲ ماهه بودجه کچاد معادل ۳۷۶ ریال بوده است. افزون بر این، بررسی گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد مهم‌ترین دلیل افزایش ۱۲۲ درصدی سود این شرکت در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷۹درصدی سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی و درآمد سرمایه‌گذاری‌ها است. همچنین سایر درآمدهای عملیاتی شرکت نیز ۱۱۶درصد رشد کرده است. این در حالی است که بررسی آمار تولید و فروش شرکت در دوره سه ماهه نیز از افزایش نزدیک به ۶درصدی حجم تولید و حدود ۳درصدی مقدار فروش حاکی است. اما با نگاهی به این ارقام افزایش ۱۱۴درصدی مبلغ فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل قابل توجه است. همچنین در میان انواع محصولات این شرکت فولاد با افزایش ۱۰۰درصدی تولید، فروش و مبلغ فروش مواجه شده است. بر این اساس این شرکت در حالی طی دوره یک ماهه گذشته مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و شاهد رشد قیمت سهام و تقاضای خرید بوده که در شفاف‌سازی چهارم تیرماه پس از بیش از ۵ روز رشد قیمت حداکثری، اعلام کرده تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و روند ایجاد شده برای قیمت سهام این شرکت ناشی از عرضه و تفاضا در بازار و تحلیل و تصمیم سرمایه‌گذاران بوده است. سابقه معاملاتی سهم نشان می‌دهد پس از برگزاری مجمع سالانه در تاریخ ۲۳ خرداد ماه سال جاری و تقسیم ۳۳تومان سود نقدی، با رشد بیش از ۱۶ درصدی قیمت در روز بازگشایی (28 خرداد) مواجه شده است. روند صعود قیمتی این سهم در حالی از ۲۸ خرداد تا چهارم تیرماه به‌طور متوالی ادامه داشته که پس از شفاف‌سازی شرکت اندکی از سرعت این رشد کاسته شد. با این وجود کچاد در ۱۵ روز معاملاتی پس از بازگشایی نماد شاهد رشد ۲۳ درصدی قیمت سهام بوده است.

 توضیح «فولاد» درباره دلایل افزایش سود سال ۹۶: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص افزایش ۷۸ ریالی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ توضیح داد. بر این اساس شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اطلاعیه‌یی از افزایش ۵ هزار و ۸۴۱ میلیارد ریالی سود حاصل از شرکت‌های سرمایه‌پذیر به سود خالص شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶ خبر داد. به گزارش سنا، امیرحسین نادری معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نامه‌یی خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرد با توجه به برگزاری مجامع عمومی سال ۹۵ شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پس از تاریخ تهیه و تایید صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه برای سال مالی ۹۵ و برگزاری مجامع عمومی سال ۹۶ شرکت‌های فوق قبل از تهیه و تایید صورت‌های مالی این شرکت در سال مالی ۹۶، به‌طور استثنا درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سال ۹۶ شامل سود تقسیم شده دو سال یاد شده شرکت‌های مذکور است. مطابق صورت‌های مالی تلفیقی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶ به صورت حسابرسی نشده، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال شناسایی شده است. لازم به توضیح است این مبلغ به میزان ۵ هزار و ۸۴۱میلیارد ریال بابت سود حاصل از شرکت‌های سرمایه‌پذیر گل‌گهر، چادرملو، معادن و فلزات و فولاد هرمزگان به مبلغ ذکر شده در سال ۹۶ افزوده خواهد شد. با توجه به افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مبلغ ۷۸ ریال به درآمد هر سهم در سال مالی ۹۶ اضافه خواهد شد. همچنین بررسی معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در این نماد نشان می‌دهد از ابتدای تیر ماه تا پایان معاملات روز یک‌شنبه ۱۷ تیرماه در بیشتر روزهای حمایت حقوقی‌ها مشهود است. با این وجود امروز تحرک بیشتر بازیگران بزرگ بازار در سمت فروش ملموس بود. از خبرهای پیرامون این شرکت نیز شایعه کمبود آب و توقف خطوط تولید بود که شرکت در اطلاعیه‌یی توضیح داده استفاده از منابع جایگزین در دست اجرا بوده و روند تولید شرکت با هیچ تهدید جدید به دلیل کمبود آب مواجه نیست.

 «وساپا» برای سال 96 سود نقدی تقسیم نکرد: شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا در سال مالی 96 مبلغ 38 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد اما سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم نکرد. بر این اساس، مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا برگزار و گزارش آن در تاریخ دوم تیر ماه 97 به تایید هیات‌مدیره این شرکت رسید. همچنین میزان دارایی گروه در سال مالی 96 معادل 47 هزار و 391 میلیارد و 476 میلیون ریال بوده که نسبت به سال مالی قبل معادل 58 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این میزان بدهی‌های تلفیقی سال مالی 96 این شرکت معادل 35 هزار و 179 میلیارد و 768 میلیون ریال اعلام شده است که در مقایسه با سال مالی 95 معادل 65 درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که میزان دارایی شرکت اصلی در سال مالی 96 در مقایسه با سال مالی قبل تغییر محسوسی نداشته است و این شرکت با دارایی معادل 17 هزار و 203 میلیارد و 215 میلیون ریال معادل یک درصد نسبت به سال مالی قبل رشد داشته است و بدهی‌های آن نیز با مبلغ 4هزار و 809 میلیارد و 33 میلیون ریال در سال مالی گذشته نسبت به سال مالی 95 با افزایش 29درصدی همراه بوده است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا نخستین پیش‌بینی سود سال مالی 96 را مبلغ 106 ریال اعلام کرده بود که این رقم در آخرین پیش‌بینی به مبلغ 38ریال تعدیل یافت و در پایان نیز همان مبلغ را به ازای هر سهم محقق کرد اما سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم نکرد.

 

 

ارسال نظر