روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۷۲

 تعدیل 240درصدی «قشکر»: شرکت شکر شاهرود درخصوص تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۷ توضیح داد.

بر این اساس، شرکت در اطلاعیه‌یی در حالی از تعدیل مثبت 240درصدی خبر داده، که در آخرین پیش‌بینی سود خالص را 521 میلیون ریال اعلام کرده است. بر همین اساس «قشکر» سود سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۷ را به ۲۵ هزار و ۵۱۴ ریال افزایش داده است. از سویی دیگر، این شرکت علت تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم را حذف سهمیه قند و تفاله پیمانکاران جهت سال زراعی ۹۶ باتوجه به نامه انجمن صنفی اعلام کرده است. در نامه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران خطاب به شرکت‌های قندی (ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص نرخ تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۹۷)، مبنای محاسبه عیار چغندر پاییز از

۱۶ به ۱۵درصد کاهش یافته و براساس این مصوبه مقرر شده نحوه محاسبه قیمت خرید چغندر پاییزه برای عیارهای مختلف براساس فرمول مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و این انجمن تعیین شود. یادآور می‌شود نماد معاملاتی این شرکت در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال جاری به‌دلیل ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده متوقف شده است و با اطلاعیه پیام ناظر به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

 بررسی صورت‌های مالی ۱۲ ماهه ۹۶ «پارس»: شرکت پتروشیمی پارس در آستانه ورود به بورس با انتشار گزارش ۱۲ ماهه منتهی به پایان اسفند سال ۹۶ از تحقق ۵ هزار و ۸۳ ریال سود خبر داد. بر این اساس، شرکت «پارس» در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان اسفند ۹۷ برای هر سهم ۵ هزار و ۸۳ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۳درصدی داشت. این درحالی است که این شرکت در ۱۲ ماهه سال مالی ۹۵ به‌ازای هر سهم ۴هزار و ۱۴۰ ریال سود شناسایی کرده بود. همچنین هزینه‌های مالی و هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که، یکی از مهم‌ترین بندهای حسابرس در این گزارش مربوط به اظهارنظر مشروط در خصوص داد و ستد با دو شرکت بازرگانی پتروشیمی و پتروشیمی بندر امام است. در این زمینه حسابرس آورده است: حساب‌های دریافتی از شرکت بازرگانی پتروشیمی به مبلغ 5 هزار و ۷۱۲میلیارد ریال و حساب‌های پرداختنی به شرکت پتروشیمی بندرامام به مبلغ 204 میلیارد ریال تاکنون دریافت نشده است. بر همین اساس حسابرس در ادامه آورده است استعلام‌های درخواستی از اشخاص با شرح جمع تطابق ندارد. این مغایرت مربوط به پتروشیمی جم بابت تعدیل نرخ خوراک (اتان) از 145 دلار به 240 دلار، از تاریخ مهر 1391 لغایت اسفند 1392 است. همچنین حسابرس اعلام کرده است، از بابت مبادلات تجاری با شرکت پتروشیمی بندرامام قراردادی منعقد نشده است. در نتیجه این موضوع تا شفاف‌سازی، محاسبه تعدیلات را مقدور نمی‌سازد. علاوه بر این، براساس آمارها تولید ۱۲ ماهه این شرکت در سال مالی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳درصد کاهش، اما فروش آن حدود 1.5درصد افزایش یافته است. همچنین مبلغ فروش شرکت در مدت مورد بررسی ۳۰درصد افزایش را ثبت کرده است.

 پوشش 18درصدی سود «خبهمن»: شرکت گروه بهمن با انتشار اطلاعیه‌یی صورت‌های مالی منتهی به پایان سال ملی 96 را منتشر کرد. به این ترتیب این شرکت 18درصد از کل سود پیش‌بینی شده را پوشش داده است. علاوه بر این شرکت گروه بهمن صورت‌های مالی 12 ماهه سال مالی 96 را حسابرسی شده منتشر کرد. این در حالی است که، گروه بهمن در پایان سال مالی 96 مبلغ 205 ریال سود به‌ازای هر سهم پوشش داده است، که معادل 18درصد از کل آخرین سود پیش‌بینی شده در سال مالی 96 است. براساس این گزارش، درآمدهای عملیاتی این شرکت طی یک سال گذشته معادل 22درصد نسبت به آخرین بودجه رشد داشته است و سود خالص آن نیز با رشد 18درصدی نسبت پیش‌بینی‌ها همراه بوده است. افزون بر این، «خبهمن» در پایان این دوره مالی موفق شد مبلغ 2هزار و 923 میلیارد و 859 میلیون ریال سود انباشته در حساب‌های خود منظور کند. روند سابقه معاملات این شرکت حاکی از حرکت نوسانی طی دوماه اخیر است. با این وجود؛ نکته قابل اهمیت این است که این موضوع تنها مختص به «خبهمن» نبوده و کلیت صنعت خودرو را در بر می‌گیرد. سهامداران خودرویی طی این مدت تحت سیطره مکانیسم شناسایی سود در این گروه فعالیت کرده‌اند و عمده آنها در انتظار نتایج نهایی مجامع این شرکت‌ها هستند. در این خصوص رفتار سهامداران نیز طی این مدت قابل توجه است، به‌طوری که در عمده روزهای معاملاتی سهامداران حقوقی سهام خود را به بازیگران خرد بازار انتقال داده‌اند.

 تحقق 16 ریال سود «وکوثر»: موسسه اعتباری کوثر با انتشار گزارش 12 ماهه منتهی به اسفند 96 از تحقق 16 ریالی سود در این بازه زمانی خبر داد.

بر این اساس، «وکوثر» در دوره 12 ماهه منتهی به پایان سال 96، برای هر سهم تنها 16 ریال سود محقق کردکه معادل 11درصد رقم سود پیش‌بینی شده در آخرین بودجه شرکت است. برهمین اساس این شرکت اعلام کرد که در مدت مشابه سال قبل 51 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده است. این شرکت همچنین اعلام کرده علت اصلی کاهش 69درصدی سود در سال 96 نسبت به سال قبل را می‌توان ناشی از افت 21درصدی درآمدهای غیرمشاع و افزایش 11درصدی جمع هزینه‌ها دانست. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین خبرهای این شرکت در مدت اخیر، درخصوص واگذاری سهام شرکت فراز انرژی دنا است. به این ترتیب، 100درصد سهام فراز انرژی دنا، که مالک 64درصد از سهام تایدواتر است به مزایده گذاشته و به بخش خصوصی واگذار شد. افزون بر این، سابقه معاملاتی این سهم حاکی از آن است که بعد از یک دوره رشد متوالی این سهم در اواخر خردادماه، سهامداران هم‌اکنون به شناسایی سود می‌پردازند. همچنین در بحث تغییر مالکیت‌ها نیز در عمده روزهای اخیر، حمایت بازیگران حقوقی قابل توجه است.

 

 

ارسال نظر