تغییرات دلاری بورس

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۶۸
تغییرات دلاری بورس

گروه بورس|

این روز‌ها مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاران تالار شیشه‌یی در معاملات روزانه خود با توجه به تغییرات لحظه‌یی قیمت ارز اقدام به جابه‌جایی سهام در سبد سرمایه‌گذاری خود می‌کنند. به‌طوری به عقیده کارشناسان اثرپذیری بورس از نرخ ارز نسبت به گذشته بیشتر شده است، چرا‌که اغلب سهامداران استراتژی سرمایه‌گذاری خود را بر پایه نوسانات قیمتی دلار بنا کرده‌اند و بدون توجه به سایر پارامتر‌‌های اساسی در معاملات به خرید و فروش سهام در هر قیمتی می‌پردازند. از سوی دیگر پیش‌بینی کاهش ریسک سیستماتیک در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک طی روز‌های آتی در پی سفر رییس دولت دوازدهم به اروپا نیز می‌تواند نوید بازگشت آرامش و ثبات قیمتی را به بازار‌‌های مالی کشور دهد. این در حالی است که در نقطه مقابل عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیرنده اقتصادی می‌تواند در بهترین شرایط از منظر سیاسی سنگین‌ترین هزینه را به قشر سرمایه‌گذار تحمیل کند، چراکه این روز‌ها تصمیمات غیر‌کارشناسی و خلق‌الساعه در حوزه مالی نشان از عدم توجه سیاست‌گذار به روند معاملاتی بازار‌ها دارد. در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که ارز اکنون به بزرگ‌ترین بازیگر اقتصاد کشور تبدیل شده است و امروز گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چند نرخ ارز و با چه قیمتی خواهیم داشت و آیا تصمیمات دولت برای کنترل قیمت ارز در عمل اثر بخش خواهد بود یا خیر، از محور‌های اصلی تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه است.

به گزارش سنا، مهدی طحانی با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: در حال حاضر بازی پیچیده‌یی روی دلار شکل گرفته که نمی‌توان برای آن به راحتی نسخه ارائه داد. وی با بیان اینکه در کنار سیاست‌گذاری نرخ ارز مسائل سیاسی هم وجود دارد، افزود: سفر اخیر رییس‌جمهور به اروپا و دستاوردهای آتی آن بخشی از عملکرد بازار سرمایه را متاثر می‌کند. طحانی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور در اروپا به دنبال برجام اروپایی بود، گفت: نتایج اقتصادی سفر سیاسی رییس‌جمهور به اروپا و همچنین ادامه مذاکرات 1+4 در روزهای آینده معادلات جدید بازار سرمایه را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه این عوامل نوسانات اخیر بازار سرمایه را رقم زد، ادامه داد: اگر فرض بگیریم با اروپا مساله حل شود و قیمت ارز بین 4200 و بازار آزاد تعیین شود، بازار و اکثر صنایع با قدرت زیادی صعودی خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ما در بازار سرمایه با دو نوع سهام خوش‌بین و بدبین به اقتصاد روبه‌رو هستیم، افزود: برخی سهام در بازار سرمایه که مستقیما با قیمت ارز مرتبط هستند، رشد خود را کرده‌اند و اکنون در مرحله ثبات قرار دارند و آن سو در صورت آرامش فضای بین‌المللی، سهام دیگری از ظرفیت رشد برخوردار هستند و به معنای دیگر در هر شرایطی داد و ستد سهام در بازار سرمایه قابل تصور است.

وی با بیان اینکه اکنون در بورس کالا محصولات به خوبی معامله می‌شود و از طرف دیگر قیمت سهام هم رشد خوبی کرده است، افزود: در صورت اصلاح و مدیریت نرخ ارز و دریافت پالس‌های مثبت از فضای بین‌المللی صنایعی همچون پتروشیمی و خودرویی پیشرو بازار خواهند بود. سهام آی‌تی نیز طی این مدت ریزشی نداشت و سود آن هم منطقی بود. در این مدت صنایع معدنی نیز از رشد مناسبی برخوردار بودند و آینده آنها وابسته به روند جهانی است.

طحانی به نمادهای بانکی اشاره کرد و گفت: شرایط سهام بانک‌ها حتی قبل از مسائل برجام و دلار نیز خیلی مطلوب نبود و امیدواریم با سیاست‌های بانک مرکزی و شفافیت صورت‌های مالی وضعیت بهتری پیدا کنند. وی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مدیریت حرفه‌یی دارند و در فاصله هیجانات می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری بازار سرمایه را کاهش دهند به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: به جای ورود مستقیم به بازار سرمایه از طریق مجموعه‌های حرفه‌یی، مشاوران رسمی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شوند.

 افزایش نرخ ارز، افزایش تورم انتظاری

از سوی دیگر محمودرضا خواجه‌نصیری کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: روند بازار سهام طی سه ماه نخست سال با ثبت رکوردهای متعددی همراه بود، در همین زمینه گمانه‌زنی‌ها در خصوص روند سه ماهه دوم سال خالی از لطف نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد تداوم رشد بورس در فصل تابستان با توجه به شرایط کلی اقتصاد کشور و همچنین عملکرد مالی شرکت‌ها دور از انتظار نیست. وی در این زمینه بیان کرد: چندین اتفاق اساسی در روند بازار سهام از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مسائل توجه به نوسانات قیمتی در بازار ارز و سکه و اثر آن بر شرکت‌های بورسی است. خواجه‌نصیری با اشاره به فعالیت شرکت‌های صادرات‌محور بیان کرد: افزایش نرخ ارز، افزایش تورم انتظاری را به همراه دارد. از سویی نوسانات تورمی در صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات‌محور نیز اثرگذاری دارد و می‌تواند رشد سودآوری را به همراه داشته باشد. وی افزود: همچنین حرکت نقدینگی دیگر بازارها به سمت بورس که از اواخر فصل بهار آغاز شد، مزید بر علت خوش‌بینی به آینده بورس است. موضوعی که بازار سرمایه سال‌ها در انتظار آن قرار داشت.

خواجه‌نصیری تاکید کرد: جریان کلی اقتصاد کشور به سمتی می‌رود که گردش نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت بازار سهام است، این موضوع انتظار افزایش تقاضا در سهم‌های جذاب و رشد قیمتی بسیاری از سهم را قوت می‌بخشد.

وی در ادامه با اشاره به میزان اثر ریسک‌های سیستماتیک بر روند فعالیت شاخص کل بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در این بازه زمانی مربوط به اعمال تحریم‌های جدید از سوی امریکاست. بعد از خروج امریکا از معاهده هسته‌یی دیده شد که بازار سهام در مسیر منطقی و تبعیت از تحلیل‌های بنیادی حرکت کرد و این موضوع نتوانست اثر درخور توجهی در روند معاملات داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: رصد این تجربه خود گواه این موضوع است که اینچنین ریسک‌هایی نمی‌تواند اثر طولانی مدت یا مهمی بر بازار داشته باشد. در شرایطی که شرکت‌ها به دنبال تثبیت قیمت‌ها بوده و سهامداران نیز بر مبنای تحلیل‌های منطقی در بازار عمل کنند، بورس می‌تواند این ریسک‌ها را با کم‌ترین تاثیری پشت سر بگذارد. خواجه‌نصیری با تاکید بر اهمیت استفاده از تحلیل‌های استاندارد بیان کرد: سهامداران باید تمام مولفه‌های موثر بر رشد قیمتی سهم‌ها را در نظر داشته باشند تا به حداکثر سودآوری برسند.

وی افزود: بررسی نسبت قیمت به درآمد و پیش‌بینی سود هر سهم شرکت‌ها در این مقطع از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به تثبیت عرضه دلار ۴هزار و 200تومانی در فعالیت شرکت‌ها این مولفه‌ها می‌تواند پتانسیل صعود قیمت سهام را تا حدودی مشخص کند.

 ضرورت هدایت نقدینگی به بازار سرمایه

افزون بر این کریم منصوری کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام تامین مالی مناسب و ارزان قیمت بنگاه‌ها اتفاق می‌افتد، نقدینگی سرگردان را عامل تورم و رشد قیمت‌ها در بازار اعلام کرد. به گزارش ایبنا، وی اظهار داشت: با توجه به رفتاری و شرایط بازار سرمایه و رشد شاخص بورس به نظر می‌رسد در صورت فراهم بودن شرایط، شاخص بورس باز هم افزایش پیدا کند. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایلی که می‌تواند منجر به رشد شاخص بورس و صعود بیشتر آن شود، اظهار داشت: یکی از مولفه‌هایی که این فرضیه را قوت می‌بخشد، رکودی است که به تدریج در سایر بازارها حاکم خواهد شد؛ بنابراین بخشی از نقدینگی از بازارهایی مانند خودرو، ارز، سکه و مسکن می‌توانند وارد بازار سهام شوند. وی افزود: از سوی دیگر به تازگی تاکیدات زیادی بر حمایت از بازار سرمایه توسط دولت می‌شود که در صورت فراهم آوردن زیرساخت‌ها و همراهی دولت با بازار سهام، می‌توان شاهد رونق بیشتر معاملات در بورس و در پی آن رشد شاخص بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته نباید رشد شاخص بورس ملاک سرمایه‌گذاری سهامداران به ویژه تازه‌واردان به بورس باشد، چرا که شاخص نمادی از میانگین رشد و کاهش قیمت تمام نمادهای معاملاتی در بورس است؛ بنابراین اگر سرمایه‌گذاری، قصد حضور در بازار سهام را دارد باید مولفه‌های بسیاری از جمله وضعیت بنیادی شرکت‌ها و نیز صنایع در داخل و خارج کشور را بررسی کرده و با آگاهی نسبت به مسائلی چون روانشناسی معاملات و همچنین استفاده از تجربه سایر معامله‌گران اقدام به دادوستد سهام در بورس کند.

وی تصریح کرد: البته به سرمایه‌گذارانی که تجربه معامله در بازار سهام را ندارند، توصیه می‌شود در صوت امکان از معامله مستقیم سهام تا به دست آوردن تجربه کافی خودداری کنند و از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سود و مهار ریسک خود استفاده کنند. منصوری ادامه داد: نگاهی به شرایط کلی اقتصادی و کلی کشور نشان می‌دهد، ادامه روند رو به رشد قیمت‌ها و شاخص بورس در بلندمدت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه از یک‌سو رکود حاکم بر اقتصاد و تورم تحمیلی بر آن سودآوری شرکت‌های حاضر در بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر معماهایی همچون آینده برجام، اقتصاد و بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از نقدینگی در اقتصادی کشور سرگردان است، همین امر به یکی از دلایل اصلی تورم و گرانی بیش از حد در بازارهایی مانند مسکن، سکه، ارز، خودرو و... تبدیل شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که سیاست‌های اقتصادی مبنی‌بر بازار سرمایه محوری شدن اقتصاد شود و تلاش کنیم نقدینگی را به سمت بازار سهام هدایت کنیم، از یک طرف نقدینگی سرگردان، اقتصاد کشور را تهدید نمی‌کند و از سوی دیگر در پی تامین مالی مناسب و ارزان بنگاه‌ها از طریق بازار سهام می‌توان شاهد بهبود وضعیت صنایع و اقتصاد بود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس باید تلاش کنیم علاوه‌بر تغییر مسیر سیاست‌های اقتصادی کشور به سمت بازار سهام، در درون این بازار نیز زیرساخت‌ها و شرایط حضور نقدینگی را فراهم کنیم.

 

 

ارسال نظر