بازار سهام گزینه تازه معامله‌گران

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۴۴

با توجه به تلاطم‌های چند ماه اخیر و عدم ثبات در بازارهای موازی همچون بازار طلا، ارز، مسکن و خودرو، بخشی از سرمایه‌گذاران، منابع مالی خود را به بازار بورس که با خود ثبات و ایجاد اشتغال پایدار حاصل از سرمایه‌گذاری در صنایع مولد را به همراه دارد، منتقل کرده‌اند و همین عامل سبب رونق بازار بورس و رشد شاخص در چند هفته اخیر شده است. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه نسبت مخاطره به بازده در بازارهای جایگزین بازار بورس همچون سکه، ارز و مسکن بالا رفته و تلاطم‌های پیش‌بینی نشده‌یی را در آن بازارها شاهد هستیم، معامله‌گران آن بازارها به دنبال گزینه دیگری با ریسک کمتر و سود بیشتر هستند که به طور قطع آن گزینه می‌تواند بازار سهام باشد. به گزارش سنا، غلامرضا ابوترابی افزود: البته سهامداران و سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که این رشد قیمت سهام باید متناسب با واقعیت‌ها و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها باشد و به یک رشد حبابی قیمت سهام تبدیل نشود. چراکه شاخص بورس که قطب‌نمای اقتصادی کشور است باید با شرایط اقتصادی کشور منطبق باشد. وی اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر، اقتصاد ایران با تحولات متعددی روبه‌رو شد که به تبع آن بازار سرمایه و فعالان این بازار توجه زیادی به این رویدادها نشان دادند تا به ارزیابی دقیقی از تاثیرات احتمالی تصمیمات اتخاذ شده در روند بازدهی و فرآیند معاملاتی بازار سرمایه دست یابند. این مقام مسوول توضیح داد: تلاطم‌های موجود در بازار مسکن، طلا، ارز و خودرو همچنین عدم کفایت سرمایه بانک‌ها در شرایط کنونی جهت پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان خود سبب شده تا شاخص کل بورس شاهد روند صعودی باشد. به طوری که عدد شاخص طی چند روز گذشته به عدد 115.174واحد رسید که می‌تواند نشانگر سیگنال‌های مثبت برای بازگشت رونق نسبی به بازار سرمایه کشور باشد.

 کنترل نقدینگی‌های سرگردان

ابوترابی با تاکید بر نقش بازار سرمایه در کنترل نقدینگی‌های سرگردان در جامعه گفت: یکی از کارکردهای بازار سرمایه، تجهیز منابع و وجوه مازاد و سوق دادن آن به سوی سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های مولد اقتصادی است. از طرفی تاکنون بازار سرمایه با توسعه بورس‌های مختلف(بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و بورس ایده)، نهادهای مالی مختلف(شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و...)، ابزارهای متنوع تامین مالی و پوشش ریسک (سهام، حق تقدم، اختیار معامله، سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی‌، اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه و...) و توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سختافزاری توانسته است نقشی مهم در جذب مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و تامین مالی در کشور ایفا کند. وی دررابطه با اقداماتی که بازار سرمایه می‌تواند جهت افزایش سهم بازار سرمایه در تامین منابع مالی بنگاه‌های تولیدی و مشارکت مردم در جذب منابع انجام دهد هم اظهار داشت: طراحی و پیاده‌سازی انواع ابزارها و نهادهای مالی جدید(متناسب با سلیقه‌های آحاد جامعه ازلحاظ ریسک‌پذیری، افق سرمایه‌گذاری، بازدهی از جمله اقدامات ضروری در این خصوص است. ابوترابی ادامه داد: اوراق بهادار اسلامی متنوعی ازجمله اوراق اجاره، مرابحه، جعاله، سلف نفتی، استصناع، منفعت، مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، قرض‌الحسنه و وقف در سازمان بورس به تصویب کمیته فقهی رسیده که برخی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، مرابحه، استصناع و منفعت به مرحله اجرایی نیز رسیده است، درحالی که برخی دیگر هنوز در مرحله تدوین دستورالعمل هستند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، لزوم توسعه متوازن بازار اولی و ثانوی در بازار سرمایه را از دیگر راهکارها برای افزایش سهم بازار سرمایه در تامین منابع مالی بنگاه‌های تولیدی ذکر کرد و گفت: همانطور که از آمار معاملات قابل‌مشاهده است در بازار سرمایه ایران نقش بازار ثانوی بسیار پررنگ‌تر از بازار اولی است؛ درحالی که رونق بازار اولیه است که می‌تواند سبب رشد تولید اقتصادی کشور شده و تولید ناخالص داخلی را بالا ببرد. بنابراین لازم است تمهیدات لازم جهت ارتقای نقش بازار اولی از قبیل تسریع در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب اصل 44 از طریق بورس، تسریع در روند افزایش سرمایه‌ها و تامین مالی طرح‌های توسعه شرکت‌ها صورت پذیرد.

 پایداری درآمدهای دولت

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه افزود: همچنین باید شرایطی مهیا شود که از ظرفیت بخش خصوصی جهت کمک به پایداری درآمدهای دولت از منابع بازار سرمایه استفاده شود. چرا که امروزه دولت برای رفع کسری بودجه خود نیازمند منابع مالی بوده و روش‌های سنتی تامین مالی بطور کامل پاسخگوی این نیاز دولت نیست. به گفته ابوترابی، اکنون طیف گسترده‌یی از ابزارهای بدهی همچون اوراق اجاره، مرابحه و... وجود دارند که پیچیدگی سایر روش‌های تامین مالی را نداشته و به‌شدت گسترش پیدا کرده‌اند و می‌توانند جهت جبران کسری بودجه دولت مورد استفاده قرار گیرند؛ کما اینکه تاکنون دولت برای حل این مساله انتشارهای موفقی در زمینه انواع اوراق بهادار اسلامی انجام داده و پیش بینی می‌شود این روند در سال آینده رشد بیشتری داشته باشد. وی توضیح داد: همچنین به‌منظور توسعه کارآفرینی لازم است شرایطی فراهم شود که بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز بتوانند جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی مولد از طریق بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کنند که این امر به‌نوبه خود منجر به افزایش مشارکت مستقیم کارآفرینان و فعالان اقتصادی در فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد. ابوترابی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد بازار سرمایه روی ابزار بدهی با تاکید بر اوراق بهادار اسلامی گفت: مشخصه بارز تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار اسلامی نوآوری، پویایی، تقویت تدارک وسیع و گسترده منابع مالی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت و همچنین در نظرگرفتن افق زمانی سرمایه‌گذاران و سطح ریسک آنها است.

 

ارسال نظر