نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۵۷

 بورس تهران پربازده‌ترین بورس منطقه: شاخص کل بورس تهران با رشد 2.3درصدی بیشترین بازدهی را در مقایسه با برخی شاخص بورس‌های بین‌المللی از آن خود کرد. به گزارش تسنیم، حجم معاملات بورس در نخستین هفته معاملاتی تابستان امسال 14012 میلیون سهم و ارزش آن 32994 میلیارد ریال بوده است که حجم و ارزش معاملات نسبت به ترتیب 59 و 55درصد افزایش داشته است. افزون بر این، ارزش بورس اوراق بهادار تهران هم در پایان معاملات این هفته به عدد 4278441 میلیارد ریال رسید که 1.6درصد افزایش داشته است. همچنین صنعت فلزات اساسی در این مدت با 25.7درصد بیشترین ارزش و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 16.3درصد، بیشترین حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در 30 روز گذشته نیز گروه استخراج کانه‌های فلزی با بازدهی 40.2درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت استخراج سایر معادن هم با افت 6.2درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد. گفتنی است شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان نخستین هفته معاملاتی تابستان امسال به عدد 111هزار و 325 واحد رسید که 2452 واحد افزایش داشته است. شاخص کل هم در این مدت با 2.3درصد افزایش به رقم 111325 واحد و شاخص کل هم وزن با یک درصد افزایش عدد 18704 واحد رسیدند. همچنین در محاسبه شاخص کل بورس تهران با برخی از شاخص بورس‌های بین‌المللی نسبت به پایان هفته گذشته، شاخص بورس تهران با رشد 2.3 درصدی بیشترین بازدهی و شاخص بورس هنگ کنگ با افت 4.5درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.

 حضور پررنگ حقوقی‌ها در معاملات خرداد: اشخاص حقیقی در خرداد امسال ۴۱درصد خریدها و ۳۳درصد فروش‌های بورس را به نام خود کرده‌اند، و در مقابل حقوقی‌های بازار سهم ۵۹درصدی از خریدها و ۶۷درصدی از فروش‌ها را ثبت کردند. به گزارش تسنیم، نگاهی به دادوستدهای بورس در آخرین ماه بهار امسال نشان می‌دهد در این مدت 63درصد معاملات توسط اشخاص حقوقی و 37درصد معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته و در خالص معاملات هم برابر با 5470 میلیارد ریال از مالکیت اشخاص حقوقی کاسته و به مالکیت اشخاص حقیقی افزوده شده است. همچنین اشخاص حقیقی در خرداد امسال 41درصد خریدها و 33درصد فروش‌ها را به خود اختصاص دادند. این درحالی است که حقوقی‌های بازار در این مدت، سهم 59درصدی از خریدها و 67درصدی از فروش‌ها را به نام خود ثبت کردند. از سویی دیگر اشخاص حقیقی در ماه گذشته مالکیت خود در سهام 20 گروه را اضافه کردند که در خالص خریدها گروه‌های فلزات اساسی با 1944 میلیارد ریال، محصولات شیمیایی با 1100 میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با 1077میلیارد ریال، شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی با 804 میلیارد ریال و فرآورده‌های نفتی با 469 میلیارد ریال در رتبه‌های اول تا پنجم این فهرست قرار دارند. همچنین در این مدت حقوقی‌ها نیز مالکیت خود را در 20 صنعت افزایش دادند و صندوق‌های قابل معامله با 809 میلیارد ریال، بانک‌ها و موسسات اعتباری با 171 میلیارد ریال، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم‌کن با 55 میلیارد ریال، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط با 51 میلیارد ریال و محصولات کاغذی با 36 میلیارد ریال پنج گروه نخستین هستند که بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را داشته‌اند.

 تقویت عرضه در بورس ‌کالا؛ ارتقای شفافیت اقتصادی: به اعتقاد کارشناسان بسیاری از مشکلات فعلی در اقتصاد کشور به نبود شفافیت در فعالیت‌ها برمی‌گردد. به گزارش کالاخبر، عباس آرگون عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لزوم ارتقای درجه شفافیت در اقتصاد کشور گفت: از ابزارهای اصلی رسیدن به شفافیت اقتصادی، بازار سرمایه است به‌طوری که در حال حاضر شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس و فرابورس و کالاهای آنها در بورس کالا و انرژی عرضه می‌شود به‌مراتب دارای شفافیت بیشتر نسبت به شرکت‌هایی که در خارج از بورس فعالیت دارند، هستند. وی به نقش بالای بورس کالا در ایجاد ثبات اقتصادی اشاره کرد و افزود: انجام معاملات محصولات در تالار شیشه‌یی و شفاف بورس کالا باعث شده تا همه از روند دادوستد کالاها مطلع باشند و اگر خللی در روند عرضه و تقاضای محصولات استراتژیک در حال رخ دادن باشد، سریع نمایان شود. از این رو اگر معاملات در بازار خارج از بورس انجام می‌شد، با التهابات ناگهانی بازار مواجه می‌شدیم. عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: یکی از مشکلات حاکم در کشور، بحث شفافیت است و در بخش‌های مختلف اقتصادی آن شفافیتی که به دنبال آن هستیم، وجود ندارد؛ در این بین اینکه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ محصولات کشور به‌طور شفاف در بورس کالا حضور دارند به ایجاد شفافیت عمومی در بازار کالاها کمک ویژه‌یی کرده است. آرگون به سال حمایت از تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده در کشور را نباید تنها متمرکز بر بازار مصرف داخل کرد، بلکه باید ابزارهای لازم که زمینه‌ساز ایجاد فضای رقابتی در کشور هستند، فراهم شود. در این بین باید فضایی فراهم شود که کالای ایرانی از نظر قیمت و کیفیت در قیاس با کالای خارجی قابلیت رقابت و بتواند در فضای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد که در زمینه ایجاد فضای رقابتی، بورس کالا بسیار تاثیرگذار است. وی با تاکید بر نقش بورس کالا در افزایش رقابت بین تولیدکنندگان گفت: بورس کالا علاوه بر اینکه باعث ایجاد شفافیت در انجام معاملات می‌شود، زمینه‌ساز افزایش رقابت بین تولیدکنندگان شده است. عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی در صورتی که بتوان شرایطی را فراهم کرد تا عرضه محصولات فعلی در بورس کالا تقویت و کالاهای جدید نیز در این بورس عرضه شود، شاهد ایجاد شفافیت و رقابت در مبادلات و حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده خواهیم بود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه با تقویت هر چه بیشتر عرضه محصولات در بورس کالا شاهد حذف واسطه‌های غیرضروری از مبادلات کالاها خواهیم بود، گفت: در دنیا از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی به مراتب استفاده‌های بیشتری از ما می‌کنند که ما نیز باید از مجموعه بازار سرمایه و بورس کالا در راستای توسعه وشفافیت اقتصادی نهایت بهره را ببریم.

 

ارسال نظر