کاهش ریسک نقدشوندگی بازار‌ سرمایه

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۵۶

یک کارشناس بازار سرمایه اصلاحات سال گذشته سازمان بورس را برای توسعه بازار سرمایه مثبت ارزیابی کرد. سیدرضا علوی در خصوص اصلاحات و اقداماتی که سال گذشته سازمان بورس برای افزایش عمق بازار و کاهش محدودیت‌ها اجرا کرد، گفت: بازبینی دستورالعمل کوتاه شدن توقف نمادها از دستاوردهای بسیار خوب و مثال‌زدنی در دوره مدیریت جدید است که کمک زیادی به بازار می‌کند و ریسک نقدشوندگی در بازار سرمایه را کاهش می‌دهد. به گزارش سنا، وی با تاکید بر اینکه نقدشوندگی مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه بود، اظهار داشت: یکی از ریسک‌های بزرگ و مهم بازار سرمایه موضوع نقدشوندگی بود که این دستورالعمل بزرگ‌ترین کمک را در این حوزه به بازار داشته و قابل تقدیر است. علوی در ادامه توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و گفت: ابزارهای ارتباطی به توسعه بازار سرمایه و افزایش عمق بازار کمک می‌کند. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما در دوران گذار از شرایط سنتی به شرایط جدید، به‌روزرسانی و استانداردسازی قوانین بر مبنای بازارهای جهانی است، گفت: ورود از این دوران مستلزم توسعه ابزارهای مالی و سیستم‌های جدید است. همچنین مدیریت ریسک از دیگر موارد مورد توجه است که سازمان بورس در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه‌یی داشته است.

 توسعه ابزار‌‌های مالی

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه توسعه ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه بسیار مهم است، گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه بازارهایی مانند بازار اوراق تبعی و مشتقه ایجاد شود تا این بازارها رونق بیشتری بگیرند. علوی به تجدیدنظر قوانین در حوزه کاهش ریسک‌های اعتباری اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان بورس، امید است مشکلات و محدودیت‌های ریشه‌یی برطرف شود تا به بازارهای جهانی نزدیک‌تر شویم. وی موضوع به‌روزرسانی سیستم‌های معاملاتی را مورد توجه قرار داد و گفت: سال گذشته سازمان بورس قانون جدیدی درباره حذف پیش‌بینی سود از صورت‌های مالی شرکت‌ها و انتشار گزارش‌های مدیریتی و تفسیری تصویب کرد که اقدام خوبی برای استانداردسازی قوانین و نزدیک شدن به بازارهای جهانی بود. به گفته علوی هرچند این تصمیم سازمان بورس بسیار مثبت است اما کاهش تبعات اجرای آن نیازمند زمان بیشتری است تا در حوزه مشاورهای سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه توسعه بیشتری پیدا کند. شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری بازار سرمایه ما هنوز نوپا هستند و تعداد آنها نیز اندک است. این کارشناس بازار سرمایه همچنین تاکید کرد: کنترل مدیریت ریسک در بازار سرمایه اقدام مثبتی است که باعث کاهش شایعات و دستکاری بازار سرمایه می‌شود.

 گزینه مهم ارزش جایگزینی

علوی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران نباید متاثر از کانال‌های مجازی و خط‌دهی سفته‌بازان در بازار تصمیم‌گیری کنند، گفت: به اهالی بازار سرمایه توصیه می‌شود که با استفاده از ابزارهای جدید و مدیریت ریسک باعث افزایش عمق بازار شوند و بازار سرمایه را به درکی برسانند که شایعات در آن تاثیر نداشته باشد. وی در ادامه به روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: افزایش تورم و نرخ ارز باعث شده تا گزینه ارزش جایگزینی برای شرکت‌های بازار سرمایه مهم شود.

 ضرورت حمایت دولتی

علوی با تاکید بر اینکه سهام شرکت‌های بازار سرمایه در حال حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌ها هستند، گفت: دولت باید از صادرکنندگان حمایت بیشتری کند، چرا که مشوق‌های صادراتی می‌تواند باعث رشد حاشیه سود این شرکت‌ها در بازار سرمایه شود. وی با اشاره به افزایش نرخ تورم گفت: صنایع بازار سرمایه در حال تطبیق هزینه‌ها و قیمت‌های فروش با شرایط جدید هستند. این کارشناس بازار ادامه داد: شرکت‌هایی که با افزایش نرخ محصولات مواجه شده‌اند و شرکت‌های صادراتی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری باشند.

 سرمایه‌گذاری با نگاهی به DPS

علوی به فصل مجامع اشاره کرد و افزود: با توجه به برگزاری مجامع، شرکت‌هایی که DPS‌های مناسبی دارند، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با رضایت از مجامع خارج شوند. این شرکت‌ها با توجه به شرایط صعودی بازار، پس از برگزاری مجمع و بازگشایی نماد با کاهش قیمت سهام نیز مواجه نخواهند شد.

 

ارسال نظر