بازدهی 38 درصدی بورس ‌تهران

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۵۴
بازدهی 38 درصدی بورس ‌تهران

گروه بورس|

روند معاملات ۳۹ صنعت بورسی کشور، برای این بازار در بهار سال جاری بازدهی ۱۳درصدی و برای سرمایه‌گذاران در یک ساله منتهی به ۳۱خرداد ماه ۹۷ بازدهی ۳۸درصدی را به ثبت رساند؛ همچنین از لحاظ ارزش بازاری نیز بورس با رشد مواجه شده است. از همین رو، بررسی تغییرات شاخص قیمت ۳۹ صنعت بورس نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه گروه محصولات چوبی با رشد بیش از ۴۲ هزار واحدی شاخص صنعت مربوطه‌اش بازدهی ۷۵درصدی را برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته است. این در حالی است که با توجه به آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران مشاهده می‌شود، گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز با بازدهی ۴۵درصدی دومین صنعتی بود که بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس را به ثبت رساند. در همین حال، سومین شاخص صنعتی پر بازده بورس در سه ماهه سال ۹۷ صنعت فلزات اساسی با بازدهی ۳۳درصدی بوده است. کاشی و سرامیک نیز در این مدت بازدهی ۱۹درصدی داشته است. همچنین دو صنعت شرکت‌های چند رشته‌یی و گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با بازدهی ۱۷درصدی درفهرست صنایعی قرار داشتند که بیشتر از میانگین بورس بازدهی داشته‌اند. افزون بر این، از میان ۳۹ صنعت حاضر در بورس، در سه ماهه 28 صنعت با بازدهی مثبت همراه بودند.

 بازنده‌های بهاری

از سویی دیگر، بررسی صنایع بورسی نشان می‌دهد که گروه خودرو و ساخت قطعات با بازدهی منفی ۷درصدی، منفی‌ترین گروه بورس در بهار ۹۷ بوده است. پس از آن ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با بازدهی منفی ۶ و استخراج زغال‌سنگ با بازدهی منفی ۵درصدی در فهرست گروه‌های منفی بازار در مدت مورد بررسی بوده است.

 بازدهی بیشتر از شاخص‌کل

افزون بر این روند حرکتی شاخص‌های ۳۹ صنعت بورس در دوره یک ساله نشان می‌دهد، در حالی که شاخص کل در یک ساله منتهی به پایان خرداد ماه (۳۱ خرداد ۹۶ تا ۳۱ خرداد ۹۷) با رشدی ۳۸درصدی مواجه است که ۵ صنعت بورسی در این مدت بازدهی بیش از شاخص کل بورس را به ثبت رسانده‌اند. همچنین 17 صنعت بورسی در این یک سال بازدهی مثبت داشتند.

 نگاهی به صدر جدول

از سویی دیگر، گروه استخراج کانه‌های فلزی با بازدهی ۱۴۱درصدی در صدر جدول بیشترین رشد شاخص در میان صنایع بورسی قرار گرفته است. پس از آن گروه فلزات اساسی با 140درصد و گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی با بازدهی ۷۸درصدی به ترتیب دومین و سومین صنعت پر بازده بورس در یک ساله مورد بررسی است. همچنین صنعت محصولات چوبی و قند و شکر با بازدهی ۵۳درصدی و صنعت محصولات شیمیایی با بازدهی ۴۲ از دیگر صنایع پربازده بورس در دوره یک ساله هستند.

 انتهای لیست

این در حالی بود که گروه استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با بازدهی منفی ۳۹درصد بیشترین بازدهی منفی را در میان ۳۹ صنعت بورس داشت و در انتهای این جدول قرار گرفت. پس از آن گروه استخراج سایر معادن با بازدهی منفی ۳۶درصدی و زراعت و خدمات وابسته با بازدهی منفی ۲۴درصدی از صنایعی بودند که بیشترین افت شاخص را در یک ساله مورد بررسی، ثبت کردند.

 رشد ارزش بازاری 97

براساس این گزارش، بررسی ادامه عملکرد صنایع بورسی نیز حاکی از بزرگ شدن بازار در بهار ۹۷ است. در حالی ارزش بازارهای بورس در سه ماهه ابتدایی سال۹۷ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۴۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که گروه محصولات چوبی رشد ۷۵درصدی ارزش بازاری را با وجود تنها یک شرکت در زیر مجموعه خود تجربه کرده است. افزون بر این، ارزش بازاری گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز در سه ماهه سال جاری ۴۴درصد افزایش یافت. همچنین فلزات اساسی نیز شاهد افزایش نزدیک به ۳۳ درصدی ارزش بازار بود.

از سویی دیگر، علاوه بر سه صنعت بالا، ۷ گروه بورسی دیگر نیز شامل شرکت‌های چند رشته‌ای، رایانه و فعالیت‌های وابسته، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف، کاشی و سرامیک، محصولات کاغذی و استخراج سایر معادن بیش از ۱۱درصد افزایش ارزش بازار را در بهار سال جاری ثبت کردند. این در حالی بود که گروه مخابرات با کاهش ۱۸درصدی ارزش بازاری خود در این مدت مواجه شد. خودرو و ساخت قطعات و ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی نیز در این مدت شاهد کاهش ۶درصدی ارزش بازاری خود بودند. بر این اساس، بورس کشور در یک ساله منتهی به پایان خرداد ماه امسال نیز شاهد افزایش ۳۱درصدی ارزش بازاری بوده است.

 افزایشی فرا‌تر از 100درصد

نگاهی به ۳۹ صنعت بازار در این مدت نشان می‌دهد که فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط در یک سال اخیر شاهد رشد ۱۹۷درصدی ارزش بازاری خود بوده و بیشترین افزایش را در میان صنایع بورسی به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، گروه فلزات اساسی نیز در این یک سال ۱۲۹درصد رشد ارزش بازار داشته و ارزش بازار گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز ۱۲۵درصد بیشتر شده است. گروه محصولات چوبی هم در یک سال اخیر ۷۹درصد بزرگ‌تر شده و همچنین صنعت محصولات شیمیایی نیز شاهد رشد ۳۷درصدی ارزش بازاری خود در این مدت بوده است. اما در گروه مخالف، صنعت استخراج سایر معادن در یک ساله منتهی به پایان خرداد نزدیک به ۳۷درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. در این فهرست رتبه دوم متعلق به صنعت ماشین آلات دستگاه‌های برقی با کاهش ۲۵درصدی ارزش بازار است. گروه لاستیک و پلاستیک با کاهش ۲۰درصدی ارزش بازار و ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با کاهش ۱۹درصدی ارزش بازار، در گروه صنایعی بودند که در یک سال اخیر کوچک‌تر شدند. در مجموع ارزش بازار بورس در پایان خرداد ماه سال جاری به بیش از ۴۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال ۱۰درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱درصد بزرگ‌تر شده است.

 

ارسال نظر