رشد منطقی بازار سهام

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۱۴
رشد منطقی بازار سهام

گروه بورس|

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات نخستین روز کاری بورس با افزایش 203 واحدی همراه شد و توانست رقم 111 هزار و 528 واحدی را به خود اختصاص دهد. از همین رو، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 2.5 و یک‌هزار و 182 واحد صعودی شدند. علاوه بر این، نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، تاپیکو و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و نفت بهران سبزپوش بود. همچنین دیروز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک‌میلیارد و 194 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که نسبت به روز معاملاتی گذشته حدود 47درصد کاهش داشته است. ارزش معاملات دیروز نیز بالغ بر 2 هزار و 901 میلیارد ریال است. مقایسه ارزش معاملات نخستین روز کاری بازار نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته نشان می‌دهد که این متغیر 50درصد کاهش یافته است. بر این اساس، در بازار دیروز فولاد مبارکه با معامله 98 میلیون سهم به ارزش 395 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد. افزون بر این، نگاهی به معاملات بورس نشان می‌دهد که گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی و لاستیک و پلاستیک بیشترین معاملات مثبت را در بازار داشتند. در مقابل صنایع موثر بر رشد شاخص، گروه‌های قند و شکر، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با بیشترین تاثیر منفی بر بازار به کار خود پایان دادند. همچنین سرمایه‌گذاران دیروز تمایل به خرید سهام گروه خودرو و ساخت قطعات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات داشتند. این درحالی بود که گروه عرضه‌کنندگان بورسی دیروز در صنایع محصولات غذایی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی بیشترین عرضه‌ها را داشتند. آمار نشان می‌دهد گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و کانه فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

 کاهش شاخص فرابورس

از سویی دیگر، معاملات فرابورس ایران در نخستین روز کاری هفته مبادلات خود را با دادوستد

529 میلیون ورقه به ارزش حدود 2 هزار و 440 میلیارد ریال خاتمه داد که این میزان دادوستد طی 43 هزار دفعه رقم خورد. علاوه بر این، در معاملات روز شنبه شاخص کل فرابورس نیز با افت 2.5 واحدی در نزدیکی ارتفاع یک‌هزار و 267 واحدی ایستاد و نمادهای «ذوب» و «مارون» تا سطح حداکثر 3 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند. در سمت مقابل اما نمادهای «میدکو»، «زاگرس» و «شاوان» تا حداکثر 2 واحد تاثیر منفی بر این نماگر به‌جا گذاشته و موجب افت آن در پایان بازار شدند. همچنین، نماد ذوب‌آهن که بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشت، پربیننده‌ترین نماد معاملاتی نیز شناخته شد. ضمن آنکه با معامله 286 میلیون سهم به ارزش

376 میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملات را نیز در میان سایر نمادهای بازارهای اول و دوم

در اختیار گرفت.

از طرفی دیروز نمادهای زیادی در جریان معاملات بازارهای فرابورس ایران مورد بازگشایی قرار گرفتند. بر این اساس نمادهای «ثپردیس»، «سبزوا»، «غدیس»، «قاسم»، «تابا» و «دبالک» تا پیش از اتمام معاملات روز گذشته در بازارهای سهام فرابورس بازگشایی شدند. نگاهی به تابلو معاملات نمادهای با بیشترین درصد تغییر قیمت نیز حاکی از آن است نمادهای «اتکای»، «اوان» و «ثرود» تا سقف حداکثر 5درصد با بالاترین رشد و نمادهای «شاوان»، «اعتلا» و «خراسان» با بیشترین افت قیمت روبرو شدند. براساس این گزارش، در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز سرمایه‌گذاران به معامله «اخزا604» بیشترین اقبال را نشان دادند به‌طوری که این سری از اسناد خزانه بیشترین حجم و ارزش معاملات را در بازار بدهی فرابورس در اختیار گرفت.

 

 

ارسال نظر