ضرورت وجود سهام ارزی و غیرارزی در پرتفوی

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۶۵

یک کارشناس بازار سرمایه شرایط بازار سهام را شایسته رشد و وضعیت برای خرید سهام را مناسب ارزیابی کرد. روزبهانه درخصوص توافق ارزی اخیر دولت با صادرکنندگان و واردکنندگان برای معامله ارز حاصل از صادرات در صرافی‌ها گفت: توافق ارزی خبر خوبی برای بازار سرمایه بود. به گزارش سنا، وی با تاکید بر اینکه این اتفاق صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات‌محور را متحول می‌کند، گفت: موضوع مهم برای اقتصاد کل کشور اتخاذ یک سیاست واحد و مشترک بین مجلس و دولت برای بازار ارز و تعیین گرایش آنها بر آزادسازی یا مدیریت شناور شده ارز در این بازار است. این کارشناس بازار درخصوص رشد جهشی بورس در دو هفته اخیر گفت: بازار سرمایه در یکی، دو ماهه اخیر با ابهام جدیدی درباره دامنه نوسان دلار مواجه بود به همین دلیل فعالان حقیقی و حقوقی بازار برای خرید سهام احتیاط می‌کردند. وی با تاکید بر اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از ورود دلار به کانال جدید قیمتی، اظهار داشت: بازار سرمایه در دو هفته گذشته با نرخ‌های قبلی خداحافظی کرده و قیمت‌های جدید در حال تثبیت است. سیاست‌های جدید، بازار سرمایه را قانع کرده است که دلار در دوران جدیدی از صعود قیمتی قرار گرفته که محدوده آن ۶ هزار تومان است. روزبهانه در شرایط جدید بازار سرمایه را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: در صنایعی که اساسا فشارهای اقتصادی پیش‌بینی‌های سود را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، افزایش نرخ دلار تاثیری بر سودآوری آنها ندارد اما این گروه بر ارزش جایگزینی تاکید داشته و تلاش می‌کند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کند. این کارشناس بازار سرمایه به گروه‌های صادرات‌محور اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ دلار برای صادرات‌محورها به‌عنوان گروه دوم، هم باعث رشد سودآوری خواهد شد و هم بر رشد ارزش جایگزینی آنها تاثیرگذار است. در موج بعدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که سهامداران عمده شرکت‌های صادرات‌محور هستند، در مسیر رشد قرار می‌گیرند. به گفته وی به‌طور کلی باتوجه به شرایط تورمی اقتصاد در مرحله‌های بعدی همه شرکت‌های معمولی و غیرصادراتی بازار سرمایه نیز برای انطباق با رقم‌های جدید متغیرهای مهم اقتصاد، شاهد رشد قیمت سهام خواهند بود. این کارشناس بازار معتقد است حتی در بدبینانه‌ترین شرایط اگر ریسک‌های بزرگ سیاسی برای ماه‌های آینده را هم متصور باشیم، باز هم بازار سرمایه باید با قیمت‌های جدید هماهنگ شود و به همین دلیل شاهد رشد قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

روزبهانه درخصوص ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه در شرایط فعلی به تجربه سال ۹۲ برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌یی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ بسیاری از مردم عادی و غیرحرفه‌یی متاثر از گزارش‌های هیجانی رسانه‌ها بدون مطالعه و تحلیل اقدام به خرید سهام در قیمت‌های بالا کردند و در شرایطی که شاخص بورس در آن سال بازدهی بالغ بر ۱۰۰درصدی را ثبت کرد، خریدهای غیرکارشناسی باعث ضرر و زیان بسیاری از افراد این گروه و کاهش اعتماد عامه مردم به بازار سرمایه شد. وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تجربه سال ۹۲ تکرار شود، گفت: امروز در شرایط مناسب خرید قرار داریم اما برای سرمایه‌گذاران سه توصیه مهم وجود دارد؛ نکته اول اینکه علاقه‌مندان به این بازار، به هیچ عنوان

تک سهم نخرند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند، دومین موضوع حفظ توازن پرتفوی است و سومین نکته حرکت و تصمیم‌های کارشناسی و به دور از هیجان است. وی با تاکید بر اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است و شاخص به دنبال هر رشد اصلاحاتی هم دارد، گفت: وظیفه اصلی کارشناسان شرکت‌های کارگزاری و مشاوران سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی پررنگ‌تر شده است تا سهامی با پتانسیل رشد را انتخاب کنند و خودشان هم هیجان‌زده نشوند. وی گفت: نگاهی به رسانه‌های سال ۹۲، اوج هیجان بازار سرمایه در آن دوران را نشان می‌دهد تا جایی که حتی حرفه‌یی‌های بازار نیز دچار خطا شدند و آن‌قدر نگاه غیرتحلیلی و احساسی به روند بازار داشتند که در زمانی که شاخص کل در محدوده‌های ۸۰ هزار واحد قرار داشت، پیش‌بینی رشد این متغیر تا ۱۲۰ هزار واحد را اعلام کرده بودند. این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد تا به صورت کاملا کارشناسی وارد بازار شوند و انواع سهام ارزی و غیرارزی را در پرتفوی خود قرار دهند.

 

ارسال نظر