عبور از 19 کانال بورسی

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۸۵
عبور از 19 کانال بورسی

گروه بورس| مسعود کریمی|

 روند افزایشی پرقدرت شاخص‌های بورس تهران از روز بیست و سوم ماه گذشته که نماگر بازار سهام با شروع داد و ستد‌ها در رقم 96 هزار و 378 واحدی قرار داشت، استارت خورد و تا روز دوشنبه طی 8 روز معاملاتی، شاخص کل با رشد 18 هزار و 796 واحدی (معادل 19.5درصد افزایش) درنهایت با عبور از کانال 115000 واحدی آرام گرفت. این درحالی است که سایر بازار‌های مالی طی مدت مذکور بازدهی کمتری را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند. در همین حال، با نگاهی به روند بازدهی صنایع بورسی در یک هفته اخیر مشاهده می‌شود که از 39 صنعت موجود در بازار سرمایه 32 صنعت ازجمله استخراج زغال‌سنگ، استخراج نفت و گاز، استخراج کانه‌های فلزی و... با افزایش بازدهی رو به رو شدند و در نقطه مقابل 4 صنعت ازجمله صنایع محصولات چوبی، ساخت محصولات فلزی، انبوه‌سازی و املاک و خدمات فنی مهندسی قرمزپوش شدند. بر این اساس باتوجه به افزایش قیمت‌ها در بازار موازی سهام ازجمله سکه و دلار در کنار اعتراضات برخی اصناف در بازار‌‌های داخلی طی 2 روز اخیر، مشاهده می‌شود که حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه نسبت به گذشته با سرعت بیشتری در حال شکل گرفتن است و نوسان‌گیران هم نقش پررنگ‌تری را در وزن‌دهی به طرف تقاضا در معاملات بورس ایفا می‌کنند. از طرفی، عبور از 19 کانال بورسی طی 8 روز کاری در عمر

50 ساله بازار سرمایه بی‌سابقه است و این موضوع نشان از وجود هیجان در جریان معاملاتی بورس تهران دارد و بیانگر این مهم است که سهامداران تازه وارد تالار شیشه‌یی تحت هر شرایطی می‌خواهند اقدام به خرید سهام کنند. از همین رو، برخی کارشناسان بورسی رشد بیش از 18000واحدی شاخص کل را کاملا طبیعی قلمداد می‌کنند اما بر این باورند که چنین روند صعودی ‌باید در بازه زمانی طولانی‌تری به وقوع می‌پیوست. به هر حال، سهامداران تازه نفس بورس این روز‌ها بیشتر از سایر معامله‌گران قدیمی بازار در بزنگاه ریزش قیمتی سهام قرار دارند چراکه بورس برخلاف انتظارات اغلب سرمایه‌گذاران محلی برای کسب سود مقطعی و کوتاه‌مدت با قصد نوسان‌گیری نیست و افرادی که بدون تحلیل و به صورت مستقیم اقدام به ورود در بازار سهام می‌کنند به‌طور قطع از بازندگان اصلی تالار حافظ خواهند بود. از همین رو، صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مجوز سازمان بورس می‌تواند گزینه‌یی مناسب در امر سرمایه‌گذاری برای افرادی که با بازار سهام آشنایی ندارند، محسوب شود.

 پرواز شاخص‌ها

بر این اساس و باتوجه به تحولات اخیر مشاهده می‌شود که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با 3 هزار و 113 واحد افزایش (معادل 2.78درصد رشد) توانست با عبور از 3 کانال بورسی رقم 115 هزار و 174 واحدی را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، شاخص هم‌وزن نیز روز گذشته ۱۹۵ واحد رشد کرد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب دو هزار و ۲۹۶ و ۶ هزار و ۱۷۵ واحد صعودی شدند. این در حالی است که، در داد و ستدهای روز دوشنبه بورس تهران متغیرهای بورسی علاوه بر رشد دسته‌جمعی، رکورد‌های جدیدی نیز ثبت کردند. همچنین در این روز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون برگه سهم، حق تقدم و دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۹ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال بود و در ۱۷۶ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. علاوه بر این، بررسی روند معاملات نشان می‌دهد ارزش معاملات دیروز رکورد ۵۰ماهه گذشته را شکست و به بیشترین رقم از اسفند سال 92 رسید. افزون بر این، نمادهای فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس، گل‌گهر، تاپیکو، پتروشیمی جم و گسترش نفت و گاز پارسیان روز دوشنبه با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، رشد بیش از سه هزار واحدی این متغیر را رقم زدند. این درحالی است که، صنایع فلزات اساسی، شیمیایی و کانه فلزی دیروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین صنایع بورس قرار گرفتند. براساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت در نماد شرکت‌های آلومینیوم ایران، باما، صنایع خاک چینی ایران، کارتن ایران، معادن منگنز ایران، تولید مواد اولیه داروپخش و قند شیرین خراسان ثبت شد. از سویی دیگر، شاخص کل فرابورس ایران هم با 29 واحد افزایش توانست برای نخستین‌بار رقم یک هزار و 317 واحدی را در کارنامه کاری خود به ثبت برساند.

 بازار‌‌های جهانی در نوسان

افزون بر این، با نگاهی به وضعیت شاخص‌های بازارهای جهانی در نخستین روز کاری هفته مشاهده می‌شود که اغلب نماگر‌ها در مدار منفی به سر بردند. این درحالی است که نگرانی‌ها از تنش تجاری میان امریکا و چین بیشتر شده و قیمت نفت تحت‌تاثیر این مهم روند نزولی را در پیش گرفت. به گزارش سنا، توافق تولیدکنندگان بزرگ نفتی به افزایش سقف میزان تولیدات پس از توافق اوپک، موجب افت قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. علاوه بر این،

وال استریت در تازه‌ترین گزارش خود درخصوص تعرفه‌های اعمالی از سوی امریکا نوشت، دونالد ترامپ تصمیم دارد در اقدامی جدید شرکت‌های چینی را از سرمایه‌گذاری در بازار تکنولوژی امریکا منع کند و از صادرات تکنولوژی‌های غیرضروری به چین نیز جلوگیری کرده است. بر این اساس، این تصمیم موجب شد بازارهای آسیایی در معاملات با روند منفی همراه شوند و شاخص استاکس نیز با افت چشمگیری همراه شود. همچنین، شاخص اس‌اند پی 0.6درصد افت کرد و شاخص آسیا پاسفیک نیز 0.9درصد منفی شد. از سویی، نیکی ژاپن هم با کاهش 0.8درصدی معاملات را آغاز کرد. همچنین، در بازارهای اروپایی، شاخص صنعت خودروسازی با افت 1.4درصدی همراه شد و شاخص ‌ام اس‌ای اروپا که مربوط به معاملات بازارهای سهام 47 کشور مختلف در منطقه اروپاست هم با کاهش 0.3درصدی رو به رو شد. در این میان، بیشترین میزان افت مربوط به شاخص‌های بازار چین بود که با افت 1.2درصدی در نخستین روز معاملاتی همراه شد و هفته گذشته را با افت 3.7درصدی به پایان رساند. براساس این گزارش، بازارهای امریکا نیز، نخستین روز معاملاتی هفته را در مدار نوسانی به‌سر بردند. این در‌حالی است که، شاخص آتی داوجونز افت 0.1درصدی را به ثبت رساند و آتی نزدک با روند منفی 0.2درصدی را از آن خود کرد. همچنین، در بازار اروپا، شاخص کک فرانسه 0.8درصد منفی شد. داکس آلمان نیز 1.2درصد کاهش داشت.

 

ارسال نظر