کدام شرکت‌ها برندگان اخیر رشد بورس هستند

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۴۷
کدام شرکت‌ها برندگان اخیر رشد بورس هستند

گروه بورس| مسعود کریمی|

 یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است به‌دلیل اینکه ارزش ذاتی بازار سرمایه ایران به کف ذاتی خود (50میلیارد دلار) رسیده است بنابراین با ورود تورم به بازار سرمایه شاهد افزایش نماگر‌های بورسی هستیم. در همین حال، با توجه به رکوردشکنی شاخص در چهارم آذر ماه سال گذشته و تبدیل شدن کانال 90000 واحدی به کف حمایتی معاملات بازار سهام حداقل برای مدتی کوتاه مشاهده شد که اغلب سهم‌های موجود در بورس‌ تهران پتانسیل افزایش قیمت را در دل خود دارند. اما این رویداد بزرگ طولی نکشید که تحت تاثیر اغتشاشات داخلی در دی ماه قرار گرفت و به یک‌باره صف‌های طولانی تقاضا جای خود را به عرضه در بازار سهام دادند. در چنین شرایطی سایه ریسک سیستماتیک برنامه جامع اقدام مشترک نیز نخستین‌بار در معاملات بورس احساس شد و معاملات بازار سهام را پیش از خروج ترامپ از برجام، نسبت به سایر بازار‌های مالی بیشتر تحت تاثیر قرار داد و بورس با سقوط چند هزار واحدی همراه شد. بر این اساس، طولی نکشید که با خروج ایالات‌متحده امریکا از برجام تمام نماگر‌های بازار برخلاف انتظارات واکنش مثبتی را از خود نشان دادند و به یک باره فضای معاملات تالار شیشه‌یی مثبت شد. در همین حال با سبقت سایر بازار‌های مالی ازجمله سکه، ارز، طلا، مسکن نظاره‌گر افزایش بازدهی این بازار‌ها نسبت به سهام بودیم به‌طوری که برخی سرمایه‌گذاران بازار سهام کشور نیز با خروج نقدینگی از بورس جذب بازار رقیب شدند. از همین رو، با افزایش روز به روز نرخ دلار در محدوده 7000 تومان در بازار‌های غیررسمی، رشد قیمت کامودیتی‌ها در جهان و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار‌‌های موازی بورس به یک باره نقدینگی در بیست و سوم خرداد‌ماه به سمت بازار سرمایه تغییر مسیر داد به‌طوری که از روز بیست و سوم خرداد ماه تاکنون طی 5 روز معاملاتی شاخص بیش از 12400 واحد رشد را به ثبت رساند. در چنین شرایطی مشاهده می‌شود که اغلب شرکت‌ها در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر و وزن را در رشد بازار سهام داشته‌اند. بر این اساس، «تعادل» به بررسی میزان و چرایی صعود قیمتی قابل‌توجه 5 شرکت بزرگ و تاثیر‌گذار در کلیت بازار سهام می‌پردازد که آن را در ادامه می‌خوانید.

 عوامل ارزی و تورمی در بورس

در همین رابطه، علی پروین مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان با بیان اینکه شرایط فعلی بازار سهام مشابه سال 1392 است، در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: در حال حاضر، افزایش بیش از حد تورم پنهان، تغییر 90درصدی نرخ دلار از 3750 تومان در تیر ماه سال گذشته و رسیدن به 7200 تومان در بازار‌‌های غیررسمی و کاهش ارزش پول ملی از عوامل تاثیر‌گذار در بازار سرمایه محسوب می‌شوند. این درحالی است که در شرایط فعلی به‌دلیل ورود تورم به بازار سرمایه و کاهش ارزش پول ملی شاهد در رشد صنایع، شرکت‌‌ها و شاخص‌های بورسی تاثیر‌ بسزایی دارد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نقدینگی سرگردان در نیمه نخست دولت یازدهم هم اندازه قیمت دلار بوده است به نوعی رابطه و نسبت اسکناس ریالی با دلار در یک سطح معین و متعادلی قرار داشته است. وی تصریح کرد: به‌دلیل اختصاص سود‌های بانکی به سپرده‌ها، یک شبه پولی در اقتصاد ایجاد شد و چنین پول بدون پشتوانه با ورود به بازار، فاصله‌ بین دلار آزاد و نقدینگی را با افزایش چشم‌گیری مواجه کرد. بر این اساس، با نگاهی به آمارهای موجود مشاهده می‌شود که در شهریور سال گذشته این فاصله به بیشترین میزان خود رسید. علی پروین با اشاره به قیمت دلار در دولت‌های نهم و دهم نیز اذعان داشت: زمانی که قیمت دلار بیشترین میزان رشد را (3800 تومان رسمی و 4000 تومان غیررسمی) در آن بازه زمانی به خود اختصاص داد، میزان تورم انباشته‌یی که در اقتصاد وجود داشت با قیمت دلار به یک سطح متعادلی رسیده بود که در نتیجه ارزش ریال متناسب با دلار شد و به نوعی می‌توان بر این نکته تاکید کرد که دلار به ارزش ذاتی خود رسید.

مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان بیان کرد: تورم 35 الی 40درصدی با عبور از این دولت‌ها و شروع دولت تدبیر و امید کاهش پیدا کرد اما نسبت به این تغییرات نرخ دلار افزایش قابل ملاحظه‌یی را تجربه نکرد. به این معنی که تورم انباشته وارد اقتصاد شد اما در بازار آزاد و دلار خود را به نمایش نگذاشت. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: این تورم انباشته باعث شد که ارزش ذاتی دلار تا انتهای سال 1396 به رقم 6500 تومان برسد. بر این اساس، درنهایت یک فاصله بسیار بزرگی ایجاد شد که این فنر با اتفاقات سیاسی که در دی ماه سال گذشته افتاد به یک‌باره آزاد شود و درنهایت نقدینگی سرگردان وارد بازار‌های مالی از قبیل مسکن، سکه، طلا و در آخر سهام شد. علی پروین با اشاره به نرخ‌های غیررسمی دلار نیز گفت: دلار 7200 تومان الی 7300 تومانی در بازار‌‌‌های غیررسمی یک قیمت طبیعی و ذاتی است و به هیچ عنوان این نرخ در اقتصاد، نرخ بالایی درنظر گرفته نمی‌شود. وی افزود: در صورتی که میزان تورم سال جاری را با رشد 90درصدی قیمت دلار محاسبه کنیم، حتی در بهترین حالت تورم 30درصدی را لحاظ کنیم مشاهده می‌شود که در انتهای سال 97 ارزش ذاتی دلار به رقم 8500 تومان خواهد رسید.

مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به بازار سهام عنوان کرد: در حال حاضر سهامداران در معاملات بازار با نگاهی به دلار 7000 تومان اقدام به خرید سهام کرده‌اند. بر این اساس زمانی که دلار 8500 تومان در پیش روی بازار قرار گیرد به‌طور قطع سهم‌ها می‌توانند افزایش قیمت مناسبی را به ثبت برسانند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شبیه‌‌سازی بازار‌ها نیز بیان کرد: دی ماه سال 1390 دلار یک هزار تومان بوده است و در مهر ماه سال 1392 نیز نرخ دلار به ارقام 3800 تا 4000 تومان افزایش قیمت پیدا کرد. این در حالی است که مرداد ماه سال 91 تمامی سهم‌های بورسی در کف قیمتی خود قرار داشتند. بنابراین چنین موضوعی بیانگر این است، در ابتدا دلار استارت رشد خود را زد و در ادامه تورم ایجاد شده با تاخیر وارد بازار سرمایه شد که درنهایت بازار از مرداد ماه سال 91 شروع به رشد کرد. علی پروین خاطرنشان کرد: از دی ماه سال 1396 که نرخ دلار از 4000 تومان استارت خورد و تا خرداد ماه سال جاری به 7300 تومان در بازار‌های غیررسمی رسید بازار در کف قیمتی خود قرار داشت. بر این اساس، در حال حاضر تورمی که در خارج از بازار شکل گرفت به بازار سرمایه ورود پیدا کرد و درنتیجه موجب افزایش قیمت سهام در بورس شد. وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه تورم در فضای اقتصادی وجود دارد و بازار سرمایه، بازار هدف سرمایه‌گذاری است حداقل به اندازه حفظ ارزش سرمایه از لحاظ مالی به دلیل اینکه از تورم عقب نماد این بازار خواهد کرد. به گفته وی، در شرایط فعلی نمی‌توان سقفی را برای رشد بورس درنظر گرفت.

 5 شرکت تاثیر‌گذار

مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان درخصوص میزان و چرایی افزایش قیمت 5 شرکت تاثیر‌گذار در افزایش شاخص بورس نیز عنوان کرد: سهام شرکت پتروشیمی زاگرس در یک‌سال گذشته در محدوده 16500 ریال الی 37990 ریال نوسان قیمتی را تجربه کرده است و سهام این شرکت در محدوده 35106 ریال آخرین معامله خود را به ثبت رسانده است. از سویی دیگر، این شرکت 2میلیارد و 400 میلیون برگ سهم در بازار دارد و ارزش بازار آن 8425 میلیارد تومان است. افزون بر این، شرکت پتروشیمی زاگرس در 25 اردیبهشت ماه 97 مجمع عادی سالانه برگزار کرد که درنهایت 7400 ریال سود نقدی تقدیم سهامداران این شرکت شد. به گفته وی افزایش قیمت جهانی متانول از محدوده 300 دلار به محدوده 390 دلار، رشد نرخ دلار و افزایش تولید به 3.3 تن 3 عامل رشد سودآوری زاگرس محسوب می‌شود.

علی پروین با اشاره به شرکت پتروشیمی مارون نیز گفت: در یک‌سال گذشته سهام مارون در محدوده 27200 ریال الی 44200 ریال نوسان قیمتی داشته و سهام این شرکت در محدوده 44027 ریال آخرین معامله خود را ثبت نموده است. این در حالی است که، شرکت 4میلیارد برگ سهم در بازار دارد و ارزش بازار آن 17613 میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

بر این اساس، شرکت در 24 تیرماه 96 مجمع عادی سالانه برگزار کرد و 4650 ریال سود نقدی تقدیم سهامداران شد. به گفته وی، افزایش قیمت جهانی اتیلن، پروپیلن و افزایش نرخ دلار 2 عامل رشد سودآوری مارون درنظر گرفته می‌شود.

وی درخصوص فولاد هرمزگان جنوب نیز گفت: در یک سال گذشته سهام این شرکت در محدوده 1830 ریال الی 3050 ریال نوسان قیمتی داشته و سهم در محدوده 2835 ریال آخرین معامله خود را ثبت کرده است. این درحالی است که، شرکت 15میلیارد برگ سهم در بازار دارد و ارزش بازار آن نیز 4252 میلیارد تومان برآورد می‌شود. از سویی، هرمز تاکنون به سهامدارانش هیچ‌گونه سودی پرداخت نکرده است. به گفته وی، افزایش قیمت جهانی فلزات، افزایش نرخ دلار و صادرات محموله به خارج کشور 3 عامل رشد سودآوری هرمز در فرآیند معاملاتی بورس لحاظ می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر نیز عنوان کرد: طی یک سال گذشته سهام این شرکت در محدوده 2062 ریال الی 4833 ریال نوسان قیمتی داشته و سهم در محدوده 4799 ریال آخرین معامله خود را ثبت کرده است. وی گفت: این شرکت 36 میلیارد برگ سهم در بازار دارد و ارزش بازار آن 17280 میلیارد تومان است. از سویی، شرکت در 25 تیرماه 96 مجمع عادی سالانه برگزار و 280 ریال سود نقدی تقدیم سهامداران شد. همچنین، شرکت در 6 فروردین 97 افزایش سرمایه 20درصدی از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی داشته است. به گفته وی، افزایش سودآوری زیرمجموعه‌ها منجمله فولاد سیرجان، افزایش قیمت سنگ‌آهن جهانی، افزایش نرخ شمش فولاد خوزستان و اصفهان و افزایش نرخ دلار 4 عامل رشد سودآوری کگل محسوب می‌شوند.

علی پروین در پایان با اشاره به دیگر شرکت تاثیر‌گذار در افزایش شاخص بیان کرد: سهام شرکت ملی صنایع مس در یکسال گذشته در محدوده 1710 ریال الی 3560 ریال نوسان قیمتی داشته و سهم در محدوده 3456 ریال آخرین معامله خود را ثبت کرده است. علاوه بر این، شرکت 60 میلیارد برگ سهم در بازار دارد و ارزش بازار آن نیز 20736 میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که، فملی در 28 تیرماه 96 مجمع عادی سالانه برگزار کرد و 350 ریال سود نقدی تقدیم سهامداران شرکت شد. به گفته وی، شرکت ملی صنایع مس در 8 آبان 96 افزایش سرمایه 20درصدی از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی داشته است. و افزایش قیمت جهانی مس، افزایش تقاضای خرید محصولات در داخل و افزایش نرخ دلار 3 عامل رشد سودآوری فملی درنظر گرفته می‌شود.

 

ارسال نظر