تهیه پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی در بورس

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۳۵

رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تهیه نسخه دوم پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی و نظرخواهی عمومی در این خصوص در سامانه کدال خبر داد. به گزارش سنا، میثم قاسمی بیان کرد: در حال حاضر نسخه دوم پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی با درنظر گرفتن اصلاحات و پیشنهادهای فعالان بازار که در سال 1392 درخصوص پیش‌نویس اولیه ارائه شده بود، پس از بررسی در کارگروه راهبری شرکتی با حضور نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حسابرسی، بیمه مرکزی، صنعت بانکداری، صنعت بیمه، برخی حسابرسان معتمد سازمان و بخش خصوصی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده است. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، راهبری شرکتی به یکی از جنبه‌های اصلی و پویای دنیای تجارت تبدیل شده و توجه به آن به‌طور چشمگیری رو به افزایش است، اظهار داشت: امروزه ایجاد اعتماد و درستی کسب و کار ابزارهای ضروری برای جذب سرمایه‌گذاران به‌شمار می‌روند. قاسمی ادامه داد: از طرف دیگر، انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی، شامل مجموعه‌یی از مسوولیت‌ها در قبال جامعه، چالش‌های متعدد در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و زیست محیطی، حقوقی و... است. به زبان ساده راهبری شرکتی به معنی تنظیم روابط ذی‌نفعان شرکت شامل سهامداران خرد، سهامداران عمده، سهامداران نهادی، مدیران اجرایی، اعضای هیات‌مدیره، پرسنل شرکت، دولت و قانون‌گذاران است. وی توضیح داد: در راهبری شرکتی، روابط به‌گونه‌یی تعریف می‌شوند که همگی ذی‌نفعان احساس کنند سیستم مدیریت واحد تجاری به‌درستی و صحت عمل می‌کند و منافع همه افراد را درنظر دارد.

رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: باتوجه به ماهیت هدایتی، نظارتی و کنترلی راهبری شرکتی در تصمیم‌سازی و اجرا و نقش قابل‌توجه در خلق ارزش برای تمام ذی‌نفعان، پیاده‌‌سازی راهبری شرکتی

در راستای افزایش شفافیت، ایفای مسوولیت پاسخگویی و ارتقای سطح کارایی و اثربخشی عملیات به مهم‌ترین دغدغه‌ مراجع مختلف نظارتی و اجرایی تبدیل شده است. قاسمی با اشاره به اینکه تدوین ساز و کاری نظام‌مند، در بستری قانونی برای پیاده‌سازی رویه‌های راهبری شرکتی از سال‌های گذشته مدنظر هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است، افزود: طی این سال‌ها، دستورالعمل کنترل‌های داخلی، منشور کمیته حسابرسی و منشور حسابرسی داخلی در سال 1391 به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدند که تا حدی بستر پیاده‌سازی دستورالعمل راهبری شرکتی را آماده کردند. وی یادآور شد: نخستین پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی در سال 1392 با همکاری شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تهیه و پس از بررسی در کمیته استانداردها و آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار برای نظرخواهی عمومی منتشر شد. رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: پیش‌نویس مذکور برای انجام نظرخواهی عمومی در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به شماره پیگیری 447129 منتشر شده است.

 

ارسال نظر