همکاری‌ بازار‌سرمایه ایران و چین

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۶۳
همکاری‌ بازار‌سرمایه ایران و چین

در جریان سفر رییس‌جمهور به چین با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دوجانبه، تفاهمنامه فی‌مابین سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و کمیسیون قانون‌گذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی امضا شد. به گزارش سنا، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخصوص این سند همکاری که توسط وزیر اقتصاد با طرف چینی به امضا رسید، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر و قانون‌گذار بازار سرمایه ایران همواره همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌صلاح و ارتقای تعاملات سازنده بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس سند همکاری مستقیم و نزدیک بازار سرمایه ایران و چین به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزئیات این سند همکاری عنوان کرد: این سازمان طی سال‌های گذشته ارتباطات موفق و موثری با نهاد ناظر بازار سرمایه چین برقرار کرده و برای رسمیت بخشی به این تعاملات سند همکاری‌ بازار سرمایه ایران و چین که در واقع یکی از چند سند مشترک بین این دو کشور است، توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا شد. دبیر شورای عالی بورس افزود: این سند همکاری پس از انجام مذاکرات و دریافت تفاهمنامه همکاری متقابل از همتای چینی یعنی ‌کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین مورد تایید طرفین قرار گرفت و فصل جدیدی از همکاری‌های بازار سرمایه ایران و چین را رقم زد.

 جزئیات همکاری

محمدی با اشاره به جزئیات این سند همکاری عنوان کرد: در این تفاهم‌نامه به حوزه‌های مختلفی ازجمله اتصال مرکز «پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» سازمان بورس به مرکز پژوهش نهاد ناظر بازار سرمایه چین، توسعه ابزارهای مالی اسلامی و انتقال تجربه و دانش ایران به چین، انجام مطالعات تطبیقی و برگزاری دوره‌های آموزشی در هر دو کشور با تشکیل یک کارگروه مشترک، تبادل‌نظر و تجربه بورس کالا و انرژی ایران با چهار بورس کالای چین با هدف واردات و صادرات کالاهای دو کشور، انتشار اوراق بین‌المللی ایران در چین با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و قرار گرفتن نهادهای مالی ایران ازجمله بورس‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و همچنین مرکز مالی ایران در کارگروه‌های مرتبط با طرح جاده ابرشیم

(Belt and Road (Initiative اشاره شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالایی چین از نظر رتبه یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های کالایی جهان محسوب می‌شود و قطعا با این سند همکاری بستر توسعه بورس کالای ایران نیز هموارتر می‌شود، افزود: همچنین توافق شد تا طرف چینی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزارهای مالی (fintech) با ایران همکاری و تبادل تجربه داشته باشد و از آنجا که چین تجربه موفقی نیز درخصوص سهام عدالت دارد، مقرر شد طرفین در این خصوص تعاملات نزدیکی داشته باشند.

 تامین مالی پروژه‌های نفتی

از سویی دیگر، وی در رابطه با تامین مالی پروژه‌های نفتی اظهار کرد: سازمان بورس با وزارت نفت بیش از یک سال و نیم برای انتشار اوراق مذاکره کرده و این موضوع در حال عملیاتی شدن است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: درخصوص عرضه محصولات نفتی و حتی نفت خام در بورس انرژی هم کارهای خوبی انجام گرفته که خوشبختانه در فاز اجرایی برخی مشتقات و فرآورده‌های نفتی در حال عرضه هستند و عموم می‌توانند از اوراقی که مربوط به سلف محصولات نفتی است، برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی استفاده کنند. سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه در مورد صندوق پروژه نفتی نیز با وزارت نفت مذاکراتی انجام شده، گفت: برنامه‌هایی در این خصوص تنظیم شده و امیدواریم که ظرف چند ماه آینده موضوع اجرایی شود. شاپور محمدی با بیان اینکه به لحاظ گردش خزانه با دیوان محاسبات و وزارت نفت درخصوص نفت خام صحبت‌هایی انجام دادیم، گفت: امیدواریم بتوانیم بعد از حل این مساله که باید از طریق سپرده‌گذاری مرکزی تسویه وجوه مربوط به نفت خام انجام شود، این کالا را در بورس انرژی عرضه کنیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: این کار کمک می‌کند که مردم به‌صورت واقعی در اقتصاد مشارکت داشته باشند و از منابعی که با رشد احتمالی قیمت نفت ایجاد می‌شود، در سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. اما از طرفی وزارت نفت نیز باید ارزان‌ترین نرخ را در تامین مالی انتخاب کند، بنابراین این امکان وجود دارد که نقطه‌یی مورد توافق طرفین که جذابیت هم داشته باشد، در نظر گرفته شود.

 کمتر از 15 نماد متوقف

محمدی در ادامه درباره موضوع نمادهای بسته در بورس اظهار کرد: موضوعی که یک مساله تاریخی در کشور ما بود و حتی یک سال و نیم پیش به حدود ۷۰ نماد بسته رسیده بودیم، برای همیشه حل شد و در حال حاضر تعداد نمادهای بسته در بورس و فرابورس در مجموع کمتر از ۱۵ عدد است. وی ادامه داد: البته نمادهایی را بسته می‌نامیم که بیش از ۱۰ روز بسته باشند؛ چراکه بسیاری از شرکت‌ها ممکن است به‌دلیل مسائلی چون تشکیل مجمع یا تحولات مدیریتی در مدت‌های کوتاهی کمتر از ۱۰ روز بسته و دوباره باز شوند. بنابراین زمانی که صحبت از نماد بسته می‌کنیم، باید شرکت‌هایی را درنظر داشته باشیم که مشکلات حقوقی یا تحولات شرکتی دارند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر نماد اکثر بانک‌ها باز شده، گفت: در پایان سال ۱۳۹۶ سه نماد بانکی که برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم‌ بود، باز شد و امیدواریم یک یا دو بانک باقی مانده که نماد آنها هنوز بسته است، با اخذ صورت‌های مالی از این بانک‌ها به‌زودی باز شود. همچنین در مورد سایر نمادها هم که مشکلات حقوقی و قضایی دارند، پیگیری‌ها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم مشکل آنها را نیز به‌زودی حل کنیم.

 

ارسال نظر