یکجانبه‌گرایی ترامپ امریکا را منزوی کرده است

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۰۰
یکجانبه‌گرایی ترامپ امریکا را منزوی کرده است

عضو پیشین شورای امنیت ملی امریکا تاکید کرد که یکجانبه گرایی دونالد ترامپ، این کشور را منزوی کرده که با خروج از برجام و تحمیل تعرفه‌های ‌تجاری بر نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده، علنی‌تر شده است.

رابرت مالی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که امریکا با شروط دوازده‌گانه اعلامی درباره ایران چه هدفی را دنبال می‌کند، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: به دشواری می‌توان فهمید که راهبرد نهفته در پس ‌کارهای دولت ترامپ چیست اما در این خصوص به نظر می‌رسد که منطق ‌آن نسبتا روشن است. عضو شورای امنیت ملی پیشین امریکا ادامه داد: ‌خود دولت امریکا به غیر ‌واقع‌بینانه بودن شروط دوازده‌گانه اشراف دارد و اساسا می‌خواهد اجرایی نشوند تا فشار ‌به ایران وارد کند. در واقع، هدف این است که هیچ یک از آنها عملی نشوند. مالی اضافه کرد: هدف وارد کردن فشار است و از دیدگاه دولت ترامپ، هر نتیجه‌یی از آن ‌بگیرند بهتر از وضعیت موجود خواهد بود. حداقل اینکه فشارهای اقتصادی، ‌دیپلماتیک و دیگر انواع فشارها، منابع ایران را کاهش خواهد داد. به نظر ‌آنها، هر چه باشد بهتر خواهد بود، زیرا ایران را وادار می‌کند که برای ‌فعالیت‌های خارجی‌اش کمتر هزینه کند. همچنین باعث نارضایتی داخلی می‌شود و سرانجام، به باور آنها، می‌تواند به تغییر نظام بینجامد. وی اظهار کرد: ترامپ ‌همچنین احتمالا فکر می‌کند همان‌طور که در مورد کره شمالی ‌انجام داده است با فشار حداکثری می‌تواند ایران را وادار کند که برای یک توافق «بهتر» وارد مذاکره شود. در مجموع به نظر می‌رسد بیشتر افراد در در ‌دایره تنگ تصمیم‌گیری پیرامون رییس‌جمهوری امریکا، به دنبال مجازات ‌اقتصادی ایران هستند تا ببینند بعد چه می‌شود. ‌

ایرنا از نماینده ویژه باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا در امور خاورمیانه پرسید که‎ ‎از زمان انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری، ‌شاهد لابیگری گسترده نتانیاهو و بن سلمان برای از میان بردن توافق هسته‌یی ‌با ایران بودیم. آنها رسما از تصمیم ترامپ برای خارج کردن امریکا از این ‌توافق، استقبال کردند. تا چه حد تصمیم ترامپ برای خارج شدن از برجام، ‌تحت تاثیر این دو شخصیت ضد ایرانی بوده‌اند؟

مالی پاسخ داد: دیدگاه ضد برجامی رییس‌جمهوری ترامپ هرگز بر کسی پوشیده نبوده است. ‌در طول مبارزات انتخاباتی، او وعده داد که آن را پاره کند. او در هر حال به ‌وسواسی دچار است که هر کاری سلف وی (باراک اوباما) انجام داده است را بر هم ‌بزند. وی با اشاره به یکه‌تازی ترامپ در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: همان‌طور که دیدیم ترامپ با بی‌اعتنایی آشکار خود به خواست و شکایت ‌اروپایی‌ها، ثابت کرده که به راه خود می‌رود حتی اگر به قیمت زیر ‌پا گذاشتن خواسته‌های متحدانش باشد.

مشاور بیل کلینتون تاکید کرد: به این ترتیب، باید گفت که پشتیبانی ‌قوی متحدان منطقه‌یی ایالات متحده از خروج از برجام، هر چند منشا تصمیم ‌ترامپ برای این کار نبود، اما آن را تسهیل کرد. ‌دیگر سوال ایرنا از مقام پیشین کاخ سفید این‌گونه بود: کارایی و تاثیر تحریم‌های امریکا را در دوران ‌یکجانبه‌گرایی ایالات متحده در امور بین‌الملل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا ‌فکر می‌کنید همان‌طور که پمپئو گفته است، دولت امریکا بتواند جامعه بین‌‌المللی را دوباره متقاعد کند که به ائتلاف تحریم علیه ایران بپیوندد؟

مالی اظهار کرد: شکی نیست تحریم‌های چند جانبه بسیار موثرتر خواهند بود ‌اما حقیقت این است که تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده هم بسیار قوی خواهند بود. بیشتر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ‌در بازار ایالات متحده فعالیت دارند و نمی‌توانند خطر از دست دادن آن یا تنبیه (از ‌سوی واشنگتن) را بپذیرند.

وی تصریح کرد: بنابراین نتیجه نهایی تحریم‌های یکجانبه ایالات ‌متحده چیزی بینابینی خواهد بود. شرکت‌های بزرگ از سرمایه ‌گذاری در بازار ایران خودداری خواهند کرد و کار ایران با بانک‌های ‌خارجی پیچیده‌تر خواهد شد. در نتیجه ایران از دسترسی به مزایایی اقتصادی ‌برجام محروم خواهد شد. ‌

مدیر گروه بین‌المللی بحران افزود: از سوی دیگر، با توجه به اینکه اروپا، روسیه، چین و هند ‌اعلام کرده‌اند که در برابر تحمیل تحریم‌های فراملی ایالات متحده ‌مقاومت خواهند کرد، تا زمانی که ایران به تعهدات هسته‌یی‎ ‎خود در برجام ‌پایبند بماند، دشوار بتوان تصور کرد که این تحریم‌های جدید همانند آنچه ‌در دوره سال‌های 2010 تا 2012 (در دوران اوباما) برقرار بود به ایران ‌فشار وارد کند.

مالی خاطرنشان کرد: البته اگر ایران با نقض برجام به خروج امریکا از این ‌توافق واکنش نشان دهد، در این صورت احتمالا تقریبا تمام کشورهای دیگر و ‌به ویژه اروپا، ناگزیر به همراهی با واشنگتن خواهند شد‎.‎ ایرنا پرسید: رییس‌جمهوری امریکا گفته است شرکت‌ها و اشخاص ثالثی که ‌تحریم‌های امریکا علیه ایران را نقض کنند، هدف قرار خواهد داد. این تهدید ‌واکنش اروپایی‌ها را به دنبال داشته و گزارش‌هایی وجود دارد که اتحادیه ‌اروپا تهدید کرده است که ایالات متحده را به سازمان تجارت جهانی بکشاند. ‌آیا موافقید ترامپ به جای منزوی کردن ایران، در حال منزوی ‌کردن امریکا در سطح جهانی است؟ عضو شورای امنیت ملی پیشین امریکا تصریح کرد: بدون تردید این‌گونه است و این مساله‌یی است که با تصمیم وی برای تحمیل تعرفه‌های ‌تجاری بر نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده، علنی‌تر شده است. مالی تاکید کرد: همچون روز ‌روشن است که خروج از‎ ‎برجام که پس از یک سلسله تصمیم‌گیری‌ها بر ‌خلاف منافع اروپا صورت گرفت به‌طور جدی به روابط دو سوی اقیانوس ‌اطلس (اروپا و امریکا) آسیب زده است. خروج از پیمان تغییرات اقلیمی و ‌همین طور خروج از توافق تجارت دو سوی اقیانوس آرام، انتقال سفارت ایالات متحده ‌به قدس و اعمال تعرفه‌های فولاد و تعرفه‌های آلومینیوم همه جزئی ‌از این سلسله تصمیم‌گیری‌ها هستند. ‌

وی در پاسخ به این سوال که آیا رهبران اروپایی به اندازه کافی برای حفظ ‌برجام تلاش کرده‌اند و در این مرحله برای تشویق شرکت‌ها برای کار با ایران چه باید انجام دهند؟ گفت: واقعیت این است که اتحادیه اروپا بیش از آن چیزی است که فکر می‌کردیم.

مدیر گروه بحران افزود: اروپا برای ‌نجات برجام تلاش‌های صریح و متحدانه‌یی به خرج داده است اما صادقانه ‌بگویم، هیچ راه‌حل فوری و شفافی وجود ندارد. دولت‌ها نمی‌توانند بر ‌شرکت‌های خصوصی چیزی در مورد آنچه باید انجام دهند، تحمیل کنند.

مالی یادآور شد: اما از سوی دیگر در بروکسل و در سراسر اروپا، بدون شک تمایل به یافتن ‌راه‌های ابتکاری برای محافظت از تجارت با تهران، تا زمانی که ایران پایبند ‌به برجام باشد، وجود دارد. وی ادامه داد: به عنوان نمونه، آنها اعلام کرده‌اند که قوانین ‌مسدود‌کننده را برای مصونیت دادن به شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم ‌های ایالات متحده به اجرا خواهند گذاشت. آنها همچنین در حال بررسی شیوه ‌های تازه‌یی برای ارائه وام و اعتبار برای تجارت این شرکت‌ها هستند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: دولت ‌های اروپایی همچنین به دنبال افزایش تعامل دیپلماتیک با ایران و تقویت آن ‌هستند. این احتمال است که شاهد اقدام‌های دیگری نیز باشیم. باید در مورد ‌اینکه چقدر از اروپایی‌ها بر می‌آید واقع‌بین بود.

مالی تصریح کرد: اگر ایران به تعهدات هسته‌یی خود پایبند بماند، به باور من اروپا تلاش جدی به خرج خواهد داد تا آن را ‌جبران کند. ‌دونالد ترامپ در هشتم ماه مه (18 اردیبهشت) امسال اعلام کرد که این کشور دیگر در توافق هسته‌یی با ایران نخواهد بود و تحریم‌های ثانویه علیه ایران باز خواهد گشت. این در حالی است که در سخنرانی اعلامی، هیچ شاهدی از نقض تعهدات ایران ارائه نکرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم 11 بار از پایبندی ایران به این تعهدات خبر داد. رویکرد ضد برجامی امریکا که همواره مورد انتقاد مجامع بین‌المللی بوده است، این‌بار با جدیت بیشتری بروز کرده و اروپا، روسیه و چین تاکید کرده‌اند که در برابر تحریم‌های یکجانبه و خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند ایستاد.

 

ارسال نظر