راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش با محوریت یورو

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۲۶:۳۲
کد خبر: ۱۲۳۱۴۱
راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش با محوریت یورو

بورس بین‌المللی کیش با هدف گسترش تعاملات جهانی و با محوریت ارز یورو راه‌اندازی می‌شود. شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مطالب فوق درباره راهکارهای حضور شرکت‌های خارجی در بورس نیز بیان کرد: طرح راه‌اندازی این بورس بین‌الملل تا ۲ ماه آینده در شورای عالی بورس ارائه می‌شود. به گزارش ایرنا وی اضافه کرد: در این بورس شرکت‌های خارجی می‌توانند «لیست» (ثبت) شوند و شرکت‌های داخلی نیز با معاملات بر مبنای یورو حضور داشته باشند. محمدی به خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و گفت: این اقدام تاثیری بر تعاملات خارجی بازار سرمایه نداشته و بحث عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) و تعاملات بین‌المللی نیز در حال پیشرفت است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: آن دسته از کشورهایی که ارتباط کمتری با امریکا دارند، می‌توانند به راحتی در ایران فعالیت کنند، مانند سرمایه‌داران کشورهای همسایه که تعامل آنها با کشورمان ادامه می‌یابد.

وی افزود: برای تعامل با اروپایی‌ها نیز پیشنهاداتی ارائه شده است که در صورت رسیدن به توافق، ملاحظات مورد نظر در آن قید می‌شود. گفتنی است، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا ۱۸ اردیبهشت خروج کشورش از توافق برجام را اعلام کرد تا تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران دوباره برقرار شود. همچنین راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش که در منطقه آزاد کیش واقع شده از تسهیلاتی مانند رفت و آمد آسان‌تر سرمایه‌گذاران خارجی و مبادلات بر مبنای یورو برخوردار می‌شود که می‌تواند انگیزه‌یی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور باشد.

 احتمال اخراج 4 شرکت متخلف بورس

از سویی دیگر، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به شرکت‌هایی که گزارشگری مناسبی بابت شفاف‌سازی ندارند، اعلام کرد که احتمالا سرمایه‌گذاری ملت از بورس لغو پذیرش می‌شود. روح‌الله حسینی‌مقدم با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌ها احتمال دارد از بورس خارج شوند، گفت: احتمال اخراج چهار شرکت از بورس زیاد است. به گزارش سنا، وی درباره جزئیات خروج چهار شرکت از بورس تهران اظهار داشت: دو شرکت از آن چهار شرکت خودرویی هستند. همچنین یکی از شرکت‌هایی که احتمالا در آینده نزدیک از بورس خارج می‌شود، یک شرکت سرمایه‌گذاری است. روح‌الله حسینی‌مقدم درباره دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها اظهار کرد: در روز اول اجرایی شدن این دستورالعمل ۱۰۴ شرکت مشمول تعلیق وجود داشت و همه گزارش‌ها با تاخیر ارائه شد. این در حالی است که امروز این تعداد به ۵۰ عدد رسیده و به سمتی حرکت می‌کنیم که این آمار به صفر تبدیل شود و همه شرکت‌ها گزارش‌دهی به موقعی داشته باشند.

 2 متغیر اساسی

روح‌الله حسینی‌مقدم بازار سرمایه را در شرایط فعلی متاثر از دو متغیر اساسی دانست و گفت: یکی از این عوامل سرنوشت روابط بین‌المللی اقتصاد ایران و دیگری نرخ ارز است که به ‌شدت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس درباره وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی گفت: سرنوشت مراودات بین‌المللی اقتصاد ایران بر روابط خارجی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار است.

وی به اخبار مثبت هفته گذشته درباره پایبندی کشورهای اروپایی به برجام اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا اهالی بازار سرمایه، مدیران کسب و کارها و شرکت‌های بورسی اخبار این متغیر مهم را رصد و پس از تجزیه و تحلیل شرایط نسبت به اتخاذ استراتژی‌های جدید در بازار اقدام می‌کنند. حسینی‌مقدم در ادامه متغیر تاثیرگذار بعدی را نرخ برابری دلار و تعیین آن در محدوده ۴۲۰۰تومان اعلام کرد و گفت: نرخ جدید و سیاست‌های جدید ارزی برای بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه شرایط متفاوتی را نسبت به ماه‌های پایانی سال ۹۶ رقم زده است.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه نسبت به فروش ارز و برآورد آن در بودجه‌های خود با شرایط متفاوتی نسبت به پیش‌بینی سال ۹۶ مواجه شده‌اند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس خطاب به ناشران بورسی تاکید کرد: در این شرایط حساسیت و اهمیت شفافیت گزارشگری به موقع بیش از سایر مواقع است. ناشران سعی کنند گزارش‌های تفسیری مدیریت را با تفصیل و تفسیر بیشتر ارائه کنند تا سرمایه‌گذاران نیز تحلیل صحیح داشته باشند.

وی به سهامداران نیز توصیه کرد: وضعیت شرکت‌ها را با جزئیات بیشتری پایش کنند و سوالات خود را در مجامع از مدیران شرکت‌ها و سهامداران عمده بپرسند. همچنین با نگاه بلندمدت نسبت به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی فضای سرمایه‌گذاری را پیگیری کنند.

حسینی‌مقدم در ادامه به اقدامات اصلاحی سازمان بورس در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سازمان بورس در سال گذشته اقدامات اصلاحی بسیار مهمی را انجام داد که بازار سرمایه سال‌ها به دنبال آن بود.

وی درباره انتشار به موقع گزارشگری مالی ناشران بازار سرمایه گفت: بر اساس دستورالعمل‌های قبلی موضوع به موقع بودن گزارشگری تا حدودی زیادی هم در محاسبات و هم امتیازدهی مغفول مانده بود. سازمان بورس امتیاز به موقع بودن اطلاعات را یک‌سوم و امتیاز قابلیت اتکا را دوسوم در نظر گرفته بود.

وی مهم‌ترین مشکلات را حجم کار بالا در سازمان بورس دانست و گفت: در آن دوران بسیاری از فرآیندها مکانیزه نبود، اکثر دستورالعمل‌هایی که در حوزه بازگشایی و توقف نمادها و پذیرش وجود داشت، تفسیری بودند و این امکان هم به‌طور کامل وجود نداشت که بتوانند به موقع بودن اطلاعات را پیگیری کنند.

وی به تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در تقسیم‌بندی‌ها و تفویض وظایف بین سازمان بورس و شرکت بورس موضوع پیگیری به موقع بودن اطلاعات به بورس و فرابورس واگذار شد.

حسینی‌مقدم در ادامه وظیفه پایش شرکت‌ها از نظر اینکه گزارش‌ها به موقع منتشر شوند را وظیفه شرکت بورس و فرابورس اعلام کرد و گفت: سازمان بورس هم باید محتوای کامل این گزارش‌ها را بررسی کند تا وضعیت مطلوبی داشته باشند.

 انتشار به‌موقع گزارش‌های ناشران

این معاون شرکت بورس تاخیر در انتشار گزارش‌های دوره‌یی را در سایر بازارهای دنیا بی‌معنا دانست و گفت: در بازارهای بورس دنیا برای هر گزارش زمان مورد نیاز شرکت طراحی شده است مثلا برای گزارش‌های سه ماهه زمان مشخص در نظر گرفته شده و طبیعی است که این زمان با توجه به شرایط شرکت طراحی واگر گزارش با تاخیر منتشر شود، سوخته و بی‌استفاده است. وی به بی‌اعتنایی برخی ناشران بازار سرمایه به زمان گزارش‌دهی اشاره کرد و گفت: در بورس‌های ایران این تاخیر زیاد اتفاق می‌افتد. در حال حاضر تقریبا ۷۵درصد شرکت‌ها گزارش‌های خود را به موقع ارائه می‌کنند و ۲۵ درصد تاخیر دارند.

وی ادامه داد: البته برخی از این تاخیرها در حدود دو الی سه روز است اما تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز با تاخیرهای چند هفته‌یی گزارش‌های خود را منتشر می‌کنند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به اینکه وظیفه پیگیری گزارش‌دهی به موقع ناشران بورسی به شرکت بورس واگذار شد، گفت: شرکت بورس با یک پایش دوره‌یی سه، چهار ماهه متوجه شد که بسیاری از ناشران اشراف کاملی به مقررات بازار سرمایه ندارند و لازم بود کارگاه‌ها و جلسات آموزشی برای آنها برگزار شود تا چالش‌ها را بشناسند. همچنین گزارش‌های بازدهی صنایع منتشر شد تا آثار مثبت گزارش‌دهی به موقع بر بازدهی شرکت‌ها بررسی شود.

وی با پیش‌بینی بهبود شرایط افزود: هدف‌گذاری شرکت بورس انتشار به موقع اطلاعات به گونه‌یی که هیچ ناشری اطلاعیه‌یی را با تاخیر منتشر نکند، است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری همه ناشران بورسی گزارش‌های خود را در موعد مقرر منتشر کنند.

وی همکاری و مساعد اصحاب رسانه را در این موضوع بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: مطالبه‌گری از مدیران و ناشران بورسی خیلی می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

 

ارسال نظر