نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۹۲

 شفاف‌سازی قیمت در معاملات بورس کالا: زمانی که گفته می‌شود، روند معاملات در بورس کالا شفاف‌تر و منطقی‌تر از هر بازاری است به این معناست که هویت خریداران قبل از ورود به بورس مشخص می‌شود و مقدار محصول و نرخ خرید کاملا شفاف است؛ با این کار می‌توان رصد کرد که آیا مقدار حجم معاملات به صنایع پایین‌دست رسیده است یا خیر. در واقع شفافیتی که در بورس کالا وجود دارد به معنای حذف رانت است. به گزارش اقتصاد آنلاین، احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان مطلب فوق درباره نقش بورس کالا در حذف رانت گفت: بورس کالا روشی است که در آن شفاف‌سازی قیمت و معاملات جریان دارد به طوری که می‌توان بورس کالا را در حذف رانت موثر دانست. این نماینده مجلس با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا روش‌های گوناگونی دارد، بیان کرد: از روش‌های مختلفی می‌توان محصولات را در بورس کالا عرضه کرد روش نقدی، گواهی سپرده کالایی یا با استفاده از روش‌های خرید سلف و اوراق سلف موازی که این روش‌ها را بورس برای صنایع فراهم کرده و باید بیش از اینها از روش‌های مدرن و شفاف بورس بهره برد. وی مهم‌ترین عاملی که برخی صنایع هنوز از بورس کالا استفاده نمی‌کنند را عدم آموزش دانست و گفت: ما در کشور آموزش ندیده‌ایم و کاربرد بورس کالا برای ما نا آشناست؛ همچنین مردم و صنعتگران سنتی کار کرده‌اند و باید رفته رفته روش‌های استفاده از بورس کالا را ترویج دهیم که این امر می‌تواند در آینده بازار اقتصادی ما نقش بسزایی داشته باشد. به گفته وی باید آموزش را از کتاب‌های درسی آغاز کنیم و معنی بورس را در آن کتاب‌ها با زبان ساده برای دانش‌آموزان تعریف کرده و به تدریج آنها را با مزایای بورس کالا آشنا کنیم. انارکی ادامه داد: حتی بسیاری از تحصیلکرده‌ها هم معنی بورس را نمی‌دانند اما در چند سال اخیر با هدایت و معرفی بورس توانستیم برخی از افراد سنتی را به سمت بورس کالا هدایت کنیم و آنها هم‌اکنون از معامله‌گران ثابت بورس هستند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر توسعه فرهنگ‌سازی کارکردهای بورس کالا گفت: به فرهنگ‌سازی در زمینه بورس کالا نیاز داریم و در کنار آن باید به شیوه نظامند به آموزش در زمینه بورس کالا بپردازیم تا بتوانیم در حوزه بازار کالا عمده محصولات را به سمت بورس هدایت کرده تا در کالاهای مزیت‌دار کشور به جایگاه اصلی خود در دنیا برسیم.

 ضرورت استفاده مطلوب از ظرفیت بورس: استفاده از ظرفیت بورس در راستای اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور مطلوب نبوده است. علی‌اکبر کریمی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مطلب فوق درباره روند اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب قانون اساسی توجه به بخش‌های خصوصی و تعاونی بوده است. این درحالی است که یکی از چالش‌های کشور حجیم بودن بخش دولتی عنوان می‌شود. به گزارش تسنیم، وی عنوان کرد: بعد از جنگ تحمیلی روند خصوصی‌سازی آغاز شد و به علت بی‌انضباطی‌ها که در این موضوع وجود داشت مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ داشتند. نماینده اراک در مجلس اضافه کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی موضوع خصوصی‌سازی دامنه بیشتری پیدا کرد و از ظرفیت بورس در این راستا استفاده شد هر چند که کافی نبود. کریمی در ادامه تصریح کرد: حجم قابل توجهی از بنگاه‌های دولتی، خصوصی شدند اما باید پذیرفت میزان خصوصی‌سازی باید بیشتر از این مقدار حرکت می‌کرد. وی ادامه داد: یکی از انتقادها به روند خصوصی‌سازی این بود که به جای واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی و مردم، شرکت‌های خصوصی بیشتر به موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مانند بانک‌ها و بیمه‌ها واگذار شد و بیشتر موضوع کسب درآمد ملاک بود. عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس به خانه ملت گفت: از مدیریت واقعی بخش خصوصی در شرکت‌های دولتی واگذار شده کمتر استفاده شد البته برخی سوءاستفاده‌ها نیز در روند خصوصی‌سازی وجود داشت.

 بورس تهران در آستانه نخستین عرضه اولیه سال ۱۳۹۷: بازیگران بازار سرمایه در اوایل هفته جاری شاهد عرضه یک شرکت جدید در بورس تهران خواهند بود؛ هر کد حقیقی و حقوقی در این عرضه می‌تواند حداکثر 5000 سهم با کف قیمت ۶۲۰ تومان و سقف قیمت ۶۵۰ تومان را خریداری کنند. به گزارش ایسنا، شرکت بورس تهران اعلام کرده که در سال ۱۳۹۷ بخشی از سهام 12شرکت در بورس عرضه می‌شود اما درحال حاضر با گذشت حدود دو ماه و نیم از سال 1397 هیچ شرکتی عرضه اولیه نشده است. در اواخر سال ۱۳۹۶ بود که بورس تهران اعلام کرد که قسمتی از سهم شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ» وارد بورس می‌شود اما در آن زمان به علت آنچه مشکلاتی در گزارش‌دهی این شرکت عنوان شد از عرضه اولیه این شرکت جلوگیری به‌ عمل آمد. اما به‌تازگی بار دیگر شرکت بورس اعلام کرده، تعداد ۱۸۰میلیون سهم معادل ۱۰درصد از شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود. حداکثر سهمیه‌یی که هر کد حقیقی و حقوقی می‌تواند در این عرضه خریداری کند، تعداد 5000 سهم با کف قیمت ۶۲۰ تومان و سقف قیمت ۶۵۰ تومان است.

 بازگشت رونق به سهام آسیایی: در معاملات روز گذشته با رونق اقتصاد کره و افت ارزش ین، بازارهای آسیایی از سقوط بازگشت و بازارهای اروپا با آرام شدن بحران ایتالیا رشد کردند. به گزارش رویترز، روز جمعه درحالی‌ که افت ارزش ین باعث شد، سهام ژاپن تقویت شود و صادرات قدرتمند، بازارهای کره‌جنوبی را پر رونق کرد، سهام آسیایی از افت‌های اوایل دیروز خود بازگشتند؛ اگرچه ادامه داشتن نگرانی‌ها مربوط به سیاست‌های تجاری امریکا، سود منطقه‌یی را محدود کرد. بر این اساس در جریان معاملاتی دیروز، سهام اروپا هم از آهنگ قوی‌تر سهام آسیا پیروی کردند؛ فوتسی بریتانیا ۰.۱۵درصد بالا آمد، داکس آلمان و کاک فرانسه هر کدام 0.5درصد رشد کردند. از سویی دیگر گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن 0.1درصد بالا آمد اما برای هفته هنوز 0.6درصد ضرر ثبت کرده است. در طول هفته با بحران سیاسی ایتالیا این شاخص به کمترین میزان ۶ هفته‌یی خود رسیده بود. علاوه بر این وحشت از جنگ تجاری جهانی که در هفته‌های قبل تا حدودی فروکش کرده بود روز پنج‌شنبه با تعرفه‌های امریکا علیه متحدان خود و اقدامات تلافی‌جویانه آنها دوباره به اوج رسید. هر چند با داده‌های امیدبخش از سوی اقتصاد کره‌جنوبی و ژاپن، حال‌وهوای بازارها تا حدودی بهتر شد؛ شاخص کوسپی کره‌جنوبی با انتشار داده‌های قوی صادرات 0.7درصد رشد کرد و نیکی ژاپن با استفاده از افت ارزش ین در برابر دلار 0.2درصد بالا آمد. در این میان سهام چین که دیروز قرار بود در شاخص بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی لیست شوند، پرنوسان بودند؛ کامپوزیت شانگهای ۰.۵ درصد افت کرد و سی‌اس‌آی۳۰۰ هم 0.75درصد از ارزش خود را از دست داد.

 

ارسال نظر