از تداوم بازنگری قوانین تا ابزار‌های نوین‌مالی

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۱۲
از تداوم بازنگری قوانین تا ابزار‌های نوین‌مالی

گروه بورس  

حذف مقررات دست و پاگیر در کنار وضع قوانین تازه در راستای پیشرفت و توسعه بازار سهام موضوعی است که از گذشته در دستور کار سازمان بورس قرار دارد. از همین رو به روزرسانی قوانین متناسب با چارچوب‌‌های بین‌المللی و ضرورت افزایش تعامل با نهاد‌های تصمیم‌گیر کشور این روز‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود چرا‌که تعدیل قوانین در گام نخست می‌تواند منجر به تعمیق بازار سهام شود. از طرفی به کار‌گیری ابزار‌‌های نوین مالی در راستای جذب سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حتی غیربورسی از طریق بازار سرمایه به واسطه ابزاری تحت عنوان تامین مالی جمعی می‌تواند تامین مالی ارزان‌تری را برای این دست از شرکت‌ها در کنار بهبود شرایط اقتصادی رقم بزند. بر این اساس توسعه این‌گونه ابزار‌‌ها توام با اصلاح زیر‌ساخت‌ها که در بورس‌های جهانی مرسوم است، شکوفایی بازار سهام ایران را به ‌طور قطع در پی خواهد داشت. در همین رابطه علی تیموری‌شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان اذعان کرد: اصلاحات قانونی با هدف مقررات‌زدایی اقدام مثبتی است که سازمان بورس از سال گذشته آغاز کرد. بحث قانون‌زدایی در همه بازارهای دنیا وجود دارد و لازم است قوانین و مقررات متناسب با تغییراتی که در محیط فعالیت صورت می‌گیرد، تعدیلات دوره‌یی داشته باشد. باید بازخوردهای این اصلاحات بررسی شود و چرخه بازنگری قوانین هر چند سال یک بار ادامه داشته باشد. وی به اصلاحات قانونی توسعه محور سازمان بورس اوراق بهادار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بازنگری در قوانین اتفاق خوبی بود که سال گذشته توسط سازمان بورس انجام شد و توسعه بازار سرمایه را رقم زد. به گزارش سنا، تیموری‌شندی، بازنگری و اصلاح قوانین در سال گذشته را منوط به بازار ندانست و گفت: سال گذشته در حوزه نهادهای مالی هم اصلاحات قوانین و مقررات رخ داد و مقررات جدید و قابل توجهی ابلاغ شد. مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکید کرد: باید منتظر ماند تا اثر این تغییرات را در میزان افزایش عمق بازار، گردش معاملات، فعالیت بهینه نهادها و افزایش شفافیت بازار را بیشتر لمس کرد. وی چنین اصلاحاتی را با هدف مقررات‌زدایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: بحث قانون‌زدایی در همه بازارهای دنیا وجود دارد و لازم است، قوانین و مقررات متناسب با تغییراتی که در محیط فعالیت صورت می‌گیرد، تعدیلات دوره‌یی داشته باشد. باید بازخوردهای این اصلاحات بررسی شود و چرخه بازنگری قوانین هر چند سال یک بار ادامه داشته باشد. تیموری‌شندی ادامه داد: بازارهایی پویا هستند که قوانین و مقررات آنها متناسب با تغییراتی که اتفاق می‌افتد، خودشان را تعدیل کنند و با شرایط جدید تطبیق داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه روند سازمان بورس برای اصلاح و بازنگری قوانین را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این روند را به فال نیک می‌گیریم و امید است این تغییرات به گونه‌یی باشد که به بزرگ‌تر و عمیق‌تر شدن بازار کمک کند. این مشخصاتی است که همه بازارهای پیشرفته باید داشته باشند و بازار ما هم درحال رسیدن به این استانداردهای لازم است.

 احتمال انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان از بررسی 3هزارمیلیارد تومان اوراق برای انتشار در بازار سرمایه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: درحال حاضر چند اوراق با حجم قابل توجه درحال بررسی است. تیموری با تاکید بر استقبال شرکت‌های خصوصی برای تامین مالی از بازار سرمایه گفت: درحال حاضر حجم قابل توجهی اوراق در صنعت پتروشیمی، ارتباطات و چند صنعت بزرگ دیگر درحال بررسی وآماده‌سازی است که اگر شرایط پذیرش در بازار سرمایه را احراز کنند تا پایان سال نزدیک ۳هزارمیلیارد تومان از انواع اوراق در بازار سرمایه منتشر خواهد شد. وی همچنین درباره پیش‌بینی روند بازار و صنایع برتر در سال جاری گفت: صنایع صادرات محور بازار سرمایه در شرایط خوبی قرار دارند هر چند اگر تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا برای ایران شکل و شمایل جدیدی پیدا کند، کلیت اقتصاد را متاثر خواهد کرد اما صنایع بازار سرمایه از شرایط خوبی برخوردارند. وی با اشاره به باز شدن پتانسیل پنهان نرخ دلار و واقعی شدن قیمت ارز گفت: در شرایط جدید صنایع صادرات محور بازار، شرکت‌های کامودیتی و پتروشیمی‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

 کمبود نقدینگی، مشکل بزرگ اقتصاد

از سویی دیگر با توجه به ضرورت به روز‌رسانی قوانین و راه‌اندازی ابزار‌‌های نوین مالی فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی عنوان کرد: اجرای دستورالعمل تامین مالی جمعی بزرگ‌ترین مشکل روز اقتصاد را که کمبود نقدینگی برای بنگاه‌هاست، برطرف می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه یکی از بزرگ‌ترین اشکالات و ایرادهای وضعیت اقتصادی امروز را که با آن دست به گریبان هستیم، بحث تامین نقدینگی برای بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: روش تامین مالی جمعی ساز و کاری را فراهم می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های نوآورانه و حتی بنگاه‌های اقتصادی کمبود نقدینگی خود را جبران کنند. وی جمعیت هدف تامین مالی جمعی را خارج از بازار سرمایه دانست و گفت: بزرگ‌ترین مزیت این دستورالعمل جدید بازار سرمایه امکان استفاده از این روش تامین مالی برای متقاضیان خارج از بازار سرمایه است. این کارگزار در ادامه افزود: این دستورالعمل با قید این موضوع است که اولویت شناخته شده برای شرکت‌های غیربورسی است. آقابزرگی اجرای کامل و صحیح این دستورالعمل را باعث تسریع در اجرای طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان دانست و اظهار کرد: ابعاد تامین مالی به این روش مشروط بر اینکه زیرساخت‌های لازم ازجمله پلتفرم و سکوی طرح ایجاد شود بسیار وسیع است. مدیرعامل کارگزاری بانک دی در ادامه با اشاره به اینکه بنگاه‌های کوچک هم با تامین مالی جمعی به سرعت و البته ارزان‌تر می‌توانند نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند، گفت: نکته مهم این دستورالعمل فراگیر شدن آن در سطح شرکت‌ها و صنایعی است که حتی ممکن است در بازار سرمایه نیز حاضر نباشند. وی با اشاره به اینکه پیش از تصویب این طرح تامین مالی از مسیر بازار سرمایه تنها مختص شرکت‌ها و صنایعی بود که در این بازار حاضر هستند به برخی طرح‌های ناشناخته خارج از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این طرح‌های ناشناخته از این به بعد می‌توانند با تامین مالی جمعی به بهره‌وری برسند و موجب بهبود شرایط اقتصادی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اجرای روش تامین مالی جمعی در بازارهای دنیا گفت: این سبک از تامین مالی سال‌هاست که در بازارهای دنیا اجرایی شده و همیشه موفق بوده است. وی در ادامه با تاکید بر استقبال از این دستورالعمل توسط پروژه‌های جدید و ایده‌های نو اظهار کرد: جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور ما به خوبی می‌توانند از این ابزار برای کمک به پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک خود استفاده کنند. آقابزرگی چشم‌انداز پیش روی این ابزار جدید تامین مالی را بسیار روشن دانست و افزود: البته لزوم فرهنگ‌سازی و شناخت این روش بین مردم عادی همچنین صاحبان ایده‌های نو وجود دارد تا صاحبان کسب وکارهای جدید و کوچک بتوانند به خوبی زمینه فعالیت‌های خود را به مردم معرفی کنند و عموم مردم هم با شناخت کافی از این روش تامین مالی با رغبت و اطمینان وارد این مسیر شوند.

 

ارسال نظر