نگاهی به بزرگان تالار‌ شیشه‌‌ای

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۳۸

گروه بورس  

بورس تهران با ارزش‌ترین شرکت‌های بازار سهام را اعلام کرد که در لیست منتشر شده «صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران» جزو ۳غول بزرگ تالار شیشه‌یی محسوب می‌شوند. بر این اساس آمار و اطلاعات منتشر شده، نشان می‌دهد ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان اردیبهشت ماه به بیش از ۳۷۲هزارمیلیارد تومان رسیده است. همچنین از میان ۳۲۶شرکت که در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم  از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۵.۱۵۰۰میلیارد ریال، فولاد مبارکه اصفهان با ۲۱۸.۴۰۰میلیارد ریال و ملی صنایع مس ایران با ۱۵۱.۲۶۰میلیارد ریال اختصاص یافته است. از سویی دیگر شرکت‌های «ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران، سنگ آهن گل‌گهر، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی جم، گسترش نفت و گاز پارسیان» به ترتیب با ۱۳۶.۳۸۵میلیارد ریال، ۱۳۱.۱۶۰میلیارد ریال، ۱۲۴.۵۶۰میلیارد ریال، ۱۱۴.۹۹۷میلیارد ریال، ۱۱۲.۷۰۵میلیارد ریال، ۹۶.۲۸۸میلیارد ریال و ۸۷.۶۸۳میلیارد ریال رتبه‌های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند. افزون بر این شرکت‌های «درخشان تهران، گرانیت بهسرام، نوش مازندران، ماشین‌سازی نیرومحرکه، صنایع شیمیایی سینا، پارس سرام، صنایع جوشکاب یزد، تولیدی لنت ترمز ایران، سایپا شیشه، پیاذر، آلومراد و کارخانجات کمک فنر ایندامین» به ترتیب در انتهای این جدول قرار دارند. براساس این گزارش متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران «P/E» در پایان اردیبهشت ماه به ۶.۸۲ مرتبه و در بین شرکت‌هایی که در تابلوهای بورس تهران معامله می‌شوند ۶۹ شرکت دارای «P/E» بیش از ۲۰مرتبه هستند. همچنین ۵۲ شرکت دارای «P/E» بین ۱۰تا ۲۰مرتبه و ۱۷۴شرکت دارای «P/E» کوچک‌تر از ۱۰ می‌باشند. این درحالی است که ۳۱شرکت با پیش‌بینی زیان «P/E» منفی دارند. این درحالی است که قیمت به ازای هر سهم برای ۲۸شرکت بیش از ۱۰۰۰۰ریال است. همچنین قیمت هر سهم  ۱۱۳شرکت  نیز بین  ۳۰۰۰تا ۱۰۰۰۰ریال و  ۱۴۸شرکت هم  با قیمتی بین ۱۰۰۰تا ۳۰۰۰ریال در تابلو بورس مشاهده می‌شود و قیمت سهم ۳۷شرکت نیز کمتر از ۱۰۰۰ریال داد و ستد می‌شود.

 کاهش 119 واحدی نماگر بورس

از سویی دیگر در معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص کل با افت 119واحدی همراه شد و به رقم 95هزار و 409واحدی کاهش پیدا کرد. از این رو شاخص بازار اول با افزایش 20واحدی به رقم 68 هزار و 413واحد رسید و شاخص بازار دوم با کاهش 827واحدی رقم  199هزار و 750واحد را به نمایش گذاشت. علاوه‌بر این شاخص کل هم ‌وزن با کاهش 51 واحدی رقم 17هزار و 247واحد را به خود اختصاص داد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 7واحدی رقم  104هزار و 395واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تا 62 واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 45واحد و ملی صنایع مس ایران با 43واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 62 واحد، مخابرات ایران با 50 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 37واحد کاهش  بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. بر این اساس ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران درحالی به بیش از 346میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 862 میلیون  سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 48هزار و 313نوبت داد و ستد بود.

 آیفکس در رقم 1099 واحد

افزون بر این‌ معاملات سهام در بازار‌های اول و دوم فرابورس ایران دیروز درحالی با جا‌به‌جایی بیش از 155میلیون سهم به ارزش بالغ بر 363میلیارد ریال پایان یافت که حجم معاملات در بازار‌های 9‌گانه فرابورس به بیش از 266میلیون ورقه و ارزش آن نیز به بیش از 2هزار و 503 میلیارد ریال رسیده بود.  علاوه بر این روز سه‌شنبه در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس نماد «هرمز» با جابه‌جایی بیش از 21میلیون سهم به ارزش افزون بر 47میلیارد ریال بیشترین ارزش و حجم معاملاتی را به خود اختصاص داد. همچنین نگاهی به معاملات سهام در روزی که گذشت، نشان می‌دهد که بیش از 100میلیون سهم به ارزش بیش از 178میلیارد ریال نیز در 3تابلو بازار پایه جابه‌جا شده است. همچنین معامله بیش از 8 میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله(ETF) به ارزش افزون بر 161میلیارد ریال رقم خورد. از سوی دیگر در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نزدیک به دو میلیون ورقه بهادار با ارزشی بالغ بر یک هزار و 760میلیارد ریال جابه‌جا شد که با تغییر مالکیت 151هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 143میلیارد ریال در نماد «اخزا602» این نماد معاملاتی بیشترین حجم و ارزش را در معاملات این بازار به خود اختصاص داد. بر این اساس نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد دیروز بیش از 60 هزار ورقه تسه با ارزشی بالغ بر 39میلیارد ریال معامله شده و امتیاز تسهیلات مسکن آبان 96 با بیشترین حجم و ارزش در صدر معاملات این تابلو قرار دارد. در میان نمادهای فرابورسی نیز 3نماد «ذوب»، «زاگرس» و «تبرک» به ترتیب پر‌بیننده‌ترین نماد‌های روز گذشته بودند و نماد‌‌‌های «زاگرس» و «هرمز» با بیش از 2و 1واحد تاثیر بر آیفکس به ترتیب منفی‌ترین و مثبت‌ترین اهرم‌های‌ شاخص کل فرابورس شناخته شدند. بدین ترتیب شاخص کل فرابورس ایران با بیش از 2واحد کاهش در ارتفاع 1099واحدی، معاملات چهارمین روز کاری این هفته را خاتمه بخشید.

 

 

ارسال نظر