زیست‌بوم جدید در حوزه صندوق‌های جسورانه

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۹۷

روز گذشته مراسم پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، شاپور محمدی رییس سازمان بورس، محمود نیلی رییس دانشگاه تهران و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد. به گزارش سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی شدن صندوق جسورانه دانشگاه تهران را زیست بوم جدیدی در این حوزه دانست و گفت: این صندوق‌ها در حوزه‌های علمی و فناوری حرکت می‌کنند و به پروژه‌ها و ایده‌های نو ارزش می‌دهند. محمدی افزود: صندوق‌های جسورانه در حوزه علمی و پژوهشی حاصل زحمات دانشمندان، دانشجویان و اهالی علم را ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی این صندوق را یک شروع دانست و اظهار امیدواری کرد، تعداد این صندوق‌ها افزایش یابد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در سازمان بورس به لحاظ تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد، اظهار کرد: زمانی که مدارک مورد نیاز سازمان بورس کامل باشد در کوتاه‌ترین زمان مجوزهای مربوط به این حوزه صادر خواهد شد. محمدی در ادامه به تصویب دستورالعمل تامین مالی جمعی در شورای عالی بورس اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این دستورالعمل تولید محتوای دانشی است؛ به عنوان مثال شخصی قصد دارد، نرم‌افزار توسعه‌یی ارائه دهد و به 2میلیارد سرمایه نیاز دارد که با تامین مالی جمعی می‌تواند به هدفش برسد. وی تامین مالی جمعی را تامین مالی اصولی در حد و اندازه کوچک دانست و گفت: یک کاربرد دیگر این دستورالعمل نیز تولید فیلم و محتوای فرهنگی برای افراد دانشگاهی و غیردانشگاهی است. رییس سازمان بورس ادامه داد: ما معتقد نیستیم که همه نیازمندی‌های بخش دانشگاه در بازار سرمایه فعال شده است اما از همه اهالی دانش دعوت می‌کنیم، پیشنهادهای خود را به سازمان بورس ارسال کنند تا در صورت امکان آنها را عملیاتی کنیم. محمدی ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی این صندوق آغازی باشد برای فعالیت صندوق‌های بیشتر چراکه دانشگاه تهران، دانشگاه مادر و پیشرفته کشور است و همیشه پیشرو در چنین طرح‌هایی بوده لذا سایر دانشگاه‌های کشور می‌توانند محکم‌تر در این مسیر گام بردارند.

 تامین مالی از طریق وام‌ پاسخگو نیست

از سویی دیگر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور هم تاسیس چنین صندوق‌هایی را نوآورانه خواند و گفت: سدها در این مسیر شکسته شده است. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد زیادی صندوق درحال پذیره‌نویسی است این عمل را نشانه فرهنگ‌سازی در این زمینه دانست و گفت: اقتصاد نفتی کشور موجب تضعیف فرهنگ تامین مالی از این طریق شده بود. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: ما بحث زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان را داریم؛ متاسفانه در تامین مالی در سال‌های گذشته بحث وام دادن را داشتیم. بارها گفته‌ام ما با وام دادن به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا مخالفیم و باید روش‌های جدید و نوآورانه را در این شرکت‌ها بیازماییم. وی اظهار کرد: خوشحالم که توانستیم پنجمین صندوق را تاسیس کنیم. مهم آن است به این نتیجه برسیم که روش‌های جدیدی در راستای تامین سرمایه پیگیری کنیم و در دو سال گذشته نیز در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته‌ایم. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در این خصوص توضیح داد: تامین مالی از طریق ارائه وام‌ها دیگر پاسخگو نیست و باید فعالیت‌های خلاقانه جدید در این حوزه از طریق روش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری جسورانه و کرادفاندینگ تامین مالی شود. ستاری افزود: ظرفیت وام دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان 500 هزارمیلیارد تومان را رد کرده است اگرچه هنوز بانک‌ها در وام دادن تخصص بیشتری دارند اما باید توجه داشت این شرکت‌ها سرمایه فیزیکی ندارند که در رهن بانک بگذارند. بر این اساس این روش‌های جدید است که می‌تواند کمک کند، شرکت‌های نوپا روی پای خود بایستند و پیشرفت کنند.

 تبدیل ایده به محصول

در این نشست همچنین محمود نیلی، رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه صندوق مذکور نخستین VC دانشگاهی است، سرمایه‌گذاران اولیه این صندوق را 3شرکت تامین سرمایه سپهر، لوتوس پارسیان و تمدن معرفی کرد و گفت: در دانشگاه تهران تلاش برای آموزش‌ها و پژوهش‌های لازم انجام گرفته و امسال شاهد دوره‌های کارآفرینی خواهیم بود اما در ابتدا ‌باید بستر لازم برای ایجاد کسب وکار فراهم شود. نیلی افزود: دانشگاه تهران از 3سال پیش به فکر افتاد که به سمت ایجاد این صندوق‌ها حرکت کند و در این مسیر توجه به این نکته هم الزامی است که دانشگاه به دنبال سرمایه‌گذاری نبوده بلکه به دنبال کارآفرینی و جذب سرمایه بوده است. وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که دانشجویان یاد بگیرند چگونه ایده و کار خود را به محصول تبدیل کنند و امروز عصر جدیدی برای دانشجویانی که می‌خواهند ایده را به محصول برسانند، فراهم شده است. امسال دوره‌های جهاد و کارآفرینی و مدیریت را در دانشگاه خواهیم داشت اما باید بستر لازم را برای آموزش فراهم کنیم که تشکیل مراکز رشد و... بخشی از این هدف خواهد بود. گفتنی است، صندوق‌های جسورانه در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیرمجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند. این صندوق‌ها در ازای سهام با شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب‌ و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه همچنین از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی لازم را تامین می‌کنند.

 

 

ارسال نظر