پیش‌بینی حضور خارجی‌ها در معاملات آتی زعفران

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۲۷

زعفران نگین که به‌عنوان دارایی پایه معاملات آتی بورس کالا تعیین شده است، طی روزهای گذشته در بازار تربت‌حیدریه به مرز ۶ میلیون و با قیمت ۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در هر کیلو معامله شد. این در حالی است که طی یک ماه اخیر قیمت این محصول ارزشمند حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. به گزارش کالا خبر، قائم‌مقام شرکت زرین زعفران مشرق زمین ضمن بیان این مطلب گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت زعفران حدود ۵۰۰هزار تومان در هر کیلو رشد داشته و در بالاترین قیمت به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

  2 عامل مهم در افزایش قیمت‌ها

ناصری درخصوص دلایل رشد قیمت زعفران در بازار داخلی اظهار کرد: باتوجه به خرید زعفران توسط سازمان تعاونی روستایی در طرح خرید توافقی، عمده محصول تولیدی در برداشت سال ۹۶ در انبارهای این سازمان است. وی دیگر دلیل رشد قیمت طلای سرخ را افزایش نرخ برابری ارز دلار در مقابل ریال دانست و گفت: بالا رفتن بهای زعفران هم به نفع کشاورزان است و هم سود تجار ایرانی را محقق می‌کند و بالا رفتن بهای ارز در کشور به صورت مستقیم قیمت زعفران را بالا برد.

  زعفران ۷ میلیونی

ناصری افزود: به‌عنوان مثال در سال گذشته به‌عنوان مباشر رسمی دولت در اجرای طرح خرید توافقی زعفران هر کیلو زعفران پوشال در حالی به نرخی حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد که در آن مقطع بهای ارز دلار در محدوده ۳۴۰۰ تومان بود که برمبنای نرخ دلار امروز، در حال حاضر قیمت در هر کیلو حدود ۷ میلیون تومان محاسبه می‌شود. وی ادامه داد: در گذشته سود ناشی از این نوسانات ارزی عاید تجار می‌شد و کشاورز آسیب جدی می‌دید؛ به‌طوری‌که در چنین شرایطی به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، تولید آتی برای کشاورزان مقرون به‌صرفه نبود. اما با اجرای این طرح نه تنها جلو ضرر کشاورز گرفته شد، بلکه کشاورزان با امید بیشتری برای سال جدید خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

  جلو کاهش کاذب قیمت‌ها گرفته شد

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام سازمان مرکزی تعاونی روستایی برای جمع‌آوری محصول در طرح خرید توافقی زعفران، گفت: تجار در زمان برداشت محصول زعفران تلاش کردند با عدم تقاضا و عدم خرید محصول، به کاهش قیمت‌ها در بازار دامن زده و زعفران را به قیمت کمتری از دست کشاورزان خارج کرده و سپس در قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند. این در حالی است که با اجرای موفق طرح خرید توافقی زعفران نه تنها از کاهش کاذب قیمت‌ها در بازار جلوگیری به عمل آمد، بلکه محصول برداشت شده با قیمت منطقی‌تری از کشاورزان خریداری شد و درنهایت ناتوانی تجار در خرید زعفران در زمان برداشت موجب شده قیمت‌ها در بازار به نفع کشاورزان بالا رود.

  افزایش یک میلیون تومانی قیمت زعفران

این فعال بازار زعفران تصریح کرد: در سال گذشته در زمان برداشت محصول زعفران اقدام برخی تجار در ممانعت از خرید محصول، کاهش قیمت به حدود 2میلیون و ۵۰۰ تا 3 میلیون تومان را در پی داشت. اما با شروع طرح خرید توافقی جلوی این کاهش قیمت‌های کاذب گرفته شد. به‌طوری‌که در آن مقطع زعفران توسط مباشران رسمی اجرای این طرح حدود یک‌میلیون تومان گران‌تر خریداری شد و در حال حاضر نیز با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رسد.

  معاملات ریالی نداریم

وی با بیان اینکه نسبت به قیمت‌های خرید تعیین شده در طرح مذکور، بهای زعفران بین ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته، درخصوص نحوه معامله این محصول در بازارهای خارجی اظهار کرد: زعفران در بازارهای جهانی یا براساس ارز دلار معامله می‌شود یا برحسب ارز یورو و معاملات ریالی نداریم.

  اسپانیایی‌ها زعفران ایرانی را ۱۳ میلیون تومان خریدارند

ناصری درخصوص قیمت خرید زعفران توسط تجار خارجی از تاجران ایرانی گفت: برخی تجار داخلی قیمت فروش زعفران خریداری شده از کشاورزان را قیمتی بین ۷ تا ۹ میلیون تومان اعلام می‌کنند؛ درحالی که آمارها نشان می‌دهد قیمت‌های فروش زعفران به تجار اسپانیایی در حدود ۱۱ تا ۱۳ میلیون تومان است.

 

  احتمال حضور خارجی‌ها در معاملات آتی

وی به مزایای راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: اگر معاملات آتی زعفران در بورس کالا راه‌اندازی شود، قیمت‌ها منطقی شده و نرخ ماه‌های آتی قابل پیش‌بینی خواهد شد. به‌طوری‌که کشاورز می‌داند طی ۶ماه آتی محصول خود را به چه قیمتی می‌تواند بفروشد که این امر به ثبات قیمت‌ها منجر شده که در برخی مقاطع مخصوصا در زمان برداشت محصول مانع از دستکاری قیمت‌ها توسط برخی افراد و گروه‌های خاص می‌شود. به گفته این فعال بازار زعفران، حضور خارجی‌ها در معاملات زعفران و پیش‌خرید زعفران ازسوی آنها پیش‌بینی می‌شود. ناصری گفت: اعتقاد داریم معاملات آتی تعیین‌کننده و شفاف‌کننده قیمت زعفران است و بهترین مکان برای ایجاد این شفافیت بورس کالاست.

 

ارسال نظر