تالار نقره‌ای

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۹۶

۳ اقدام برای تسریع و تسهیل فروش زعفران

به گفته رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و افزایش تعاملات بین بازارسازان و بازارگردانان و شرکت‌های کارگزاری در بورس و در راستای تسریع و تسهیل فروش زعفران در بورس کالا، ۳ اقدام با هماهنگی بورس انجام شده است. به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل این سازمان در نخستین جلسه بررسی راهکارهای تسهیل و گشایش بازار زعفران در بورس عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی با توجه به ابلاغیه شماره ۰۲۰/۱۹۰۲۵ مورخ یکم آبان ماه سال ۹۶ وزیر محترم جهاد کشاورزی به عنوان عامل خرید توافقی زعفران معرفی شد که بخشی از محصول با ساز و کار معاملات از طریق گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالا و بخش عمده‌یی از محصول از شیوه خرید فیزیکی برای حمایت از کشاورزان زعفران‌کار خریداری شده است. شیرزاد اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی از ابتدای طرح خرید توافقی در اواخر مهر ماه سال ۹۶ حدود یک و چهار دهم تن گواهی سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران و ۶۵ و هشت دهم تن به صورت مستقیم از کشاورزان خرید فیزیکی کرده است.

رییس هیات‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران میزان خرید زعفران سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال ۹۶ را بیش از ۶۷ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود ۶۳ تن و ۹۰۱کیلوگرم در استان خراسان‌رضوی و ۳ تن و ۳۴۳کیلوگرم در استان خراسان‌جنوبی خریداری شده است. وی با اشاره به جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان جهان گفت: تولید زعفران در جهان ۳۷۸ تن بوده است که ایران با تولیدی معادل ۳۳۶ تن و با در اختیار داشتن ۷۸ درصد تولید در جهان رتبه نخست تولیدکنندگان زعفران است و هند با تولید معادل ۲۲ تن در رتبه دوم و یونان با تولید معادل هفت و دو دهم تن در رتبه سوم قرار دارد.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و افزایش تعاملات بین بازارسازان و بازارگردانان و شرکت‌های کارگزاری در بورس به تغییرات در مکانیسم فروش زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این تغییرات از جمله حذف ارائه تضمین به میزان ۱۲درصد ارزش کل معامله توسط خریدار بابت تحویل به موقع محصول از انبار فروشنده، کاهش میزان حداقل خرید محصول زعفران از ۵۰کیلوگرم به ۱۰کیلوگرم، حذف شرط صادرات و فروش اعتباری با حداقل اخذ کارمزد است. شیرزاد در پایان با بیان این توافق با بورس کالا اعلام کرد: کلیه تجار محترم و فعالانی که علاقه‌مند به خرید و فروش این محصول و صادرات آن هستند جهت انجام معاملات اعتباری و نقدی می‌توانند از طریق کارگزار به بورس کالا مراجعه و خرید کنند.

لزوم استفاده از مکانیسم بورس‌کالا برای عرضه گندم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس موافق و پیگیر عرضه گندم در بورس کالاست، گفت: به‌طور یقین تامین گندم صنف آرد و نانوایی‌های آزادپز در بورس می‌تواند کمک بسیاری به این صنف کند، چرا که از مزایای عرضه گندم در بورس کالا افزایش کیفیت، استانداردسازی و شفافیت قیمت این محصول است. به گزارش اقتصاد آنلاین، علی اکبری در مورد عرضه گندم در بورس کالا گفت: دولت از سال گذشته قصد دارد، این محصول را در قالب بورس عرضه کند تا مشکلات فعلی بخش گندم و کشاورزان کمتر شود.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی مزایای عرضه گندم در بورس را پرداخت سریع‌تر مطالبات گندمکاران دانست و افزود: با جایگزینی قیمت تضمینی محصولاتی همچون جو و ذرت به جای خرید تضمینی در بورس کالای ایران، بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یافته است و با اجرای این طرح روی گندم نیز تحولی بزرگ در ارتقای بخش کشاورزی کشور آغاز خواهد شد. وی اظهار داشت: اکنون زمان آن است که با سرعت تمام در جهت اجرای این طرح روی محصولات قابل معامله در بورس کالا حرکت کنیم؛ چراکه این ماده قانونی آزمایش خود را پس داده و وقت آن رسیده تا رفته رفته از خریدهای سنتی و پرهزینه تضمینی به سمت درج قیمت‌های تضمینی در بورس و رسیدن سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان حرکت کنیم. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: اجرای این طرح به‌طور کامل برای محصول استراتژیک گندم موجب می‌شود، پول کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود. ضمن اینکه در بورس چنانچه گندم به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعیین شده معامله شد، به نفع تولیدکننده است و اگر به قیمت پایین‌تری کاهش یافت، دولت متعهد است مابه‌التفاوت آن را به کشاورز بپردازد.

وی با تاکید بر عرضه گندم در بورس کالا اظهار داشت: عرضه گندم در بورس به نوعی استفاده از ظرفیت‌ها و مکانیسم‌های بازار است تا بخش خصوصی بتواند از سرمایه‌های مختلف استفاده کند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره این موضوع که بر اساس مصوبه هیات وزیران تامین گندم صنف و صنعت و نانوایی‌های آزادپز در بورس کالا انجام می‌شود، گفت: به‌طور یقین تامین گندم صنف آرد و نانوایی‌های آزادپز در بورس می‌تواند کمک بسیاری به این صنف کند، چرا که از مزایای عرضه گندم در بورس کالا افزایش کیفیت، استانداردسازی و شفافیت قیمت این محصول است. اکبری افزود: اگر بتوانیم تمام گندم تولیدی در کشور را در بورس عرضه کنیم با توجه به اینکه فعالان صنعت آرد و نان معتقدند 6 میلیون ظرفیت ذخیره‌سازی این محصول را در انبارهای خود دارند به‌طور یقین با توجه به ظرفیتی که در این صنعت وجود دارد، گندم کشاورز با قیمت مناسب و کیفیت بالا فروش رفته و هر دو طرف از این موضوع سود خواهند برد.

 

ارسال نظر