مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌نقره‌ای

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۳۲

 

گروه بورس  طی یک هفته اخیر رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که «کشف پریمیوم» ابزاری جذاب برای فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها، ورود زعفران به قراردادهای آتی بورس کالا، آغاز معاملات بزرگ زعفران در رینگ صادراتی بورس کالا، تابلوی بورس کالا مرجع تعیین قیمت زعفران، پسته و خرما می‌شود و همچنین آغاز دوره‌های آموزشی آنلاین معاملات آتی زعفران در بورس کالا از مهم‌ترین آنها بود. مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص ابزار جدید در بورس کالا عنوان کرد: کشف پریمیوم یک ابزار کاربردی و منعطف به خصوص برای صنایعی مانند سنگ‌آهن و فولاد که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بلندمدت دارد، است. حامد سلطانی نژاد از امکان بهره‌گیری از قراردادهای بلندمدت برای صنعت سنگ‌آهن سخن گفت و اظهار کرد: قراردادهای آتی خاص و کشف پریمیوم ابزارهای پوشش ریسک برای رفع نگرانی عرضه‌کنندگان و خریداران در خصوص امکان فروش محصول خود یا امکان تامین کالای مورد نیاز خود برای چند مقطع زمانی مشخص در آینده هستند که بر مبنای آنها می‌توان قراردادهای بلندمدت منعقد کرد. وی گفت: مکانیسم معاملات بورس کالا از جمله قرارداد کشف پریمیوم، آغازی برای حل دغدغه صنایع بالادست و پایین‌دست زنجیره فولاد است تا از این طریق بتوان به رونق تجارت و توسعه بازار سنگ‌آهن کمک کرد. مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: عرضه گندم در بورس کالا می‌تواند هزینه‌ها را به‌شدت کاهش دهد، چرا که عرضه این محصول، فرآیند تخصیص را تسریع می‌کند. حامد سلطانی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که یک محصول در یک بازار متمرکز و منسجم مورد معامله قرار می‌گیرد، نظارت بر کشف و تخصیص آن قابل تصمیم‌گیری و اجرا خواهد بود. به گفته وی، دولت توجه ویژه‌یی به عرضه این محصول در بورس کالا دارد، چرا که مصوبه دولت هم ناظر براین است که گندم مورد نیاز صنف و صنعت می‌تواند مجوز خود را از طریق بورس مورد عرضه و معامله قرار دهد.

معاملات بزرگ در رینگ صادراتی

افزون بر این، معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت پایه زعفران و واقعی شدن آن به نفع کشاورزان در داخل به کمک عرضه در بورس کالا را از دستاوردهای ورود این محصول به این بازار اعلام کرد. علی اوسط هاشمی افزایش قیمت پایه زعفران در داخل به نفع کشاورزان، تثبیت و جلوگیری از کاهش نرخ محصول در بازار را از دستاوردهای ورود به بازار بورس کالا اعلام کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز معاملات بزرگ در بورس کالا خبر داد و افزود: محقق شدن قیمت پایه اولیه و ورود به بورس، اشتیاق افراد صادرکننده برای معامله با تعاون روستایی را به همراه داشت که براساس شرایط اعلام شده صادرات زعفران در بورس، معاملات بزرگ برای قرار گرفتن در رینگ صادراتی آغاز شده است.

حمایت از معاملات آتی

همچنین، مدیرکل بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: مادامی که عرضه زعفران در بورس کالا انجام می‌شود، این اطمینان خاطر وجود دارد که در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی اجحاف نمی‌شود. یعنی هدف تمام سیاست‌های تنظیم بازاری مدنظر در بستر این بازار به نتیجه می‌رسد. مرتضی معتمد اظهار کرد: مکانیسم بورس کالا به کمک راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی طلای سرخ، قابلیت پیش بینی قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو را نیز به فعالان این حوزه ارائه می‌کند. افزون بر اینکه، راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران سرمایه‌های راکد زیادی را به سمت بورس روانه کرده و وارد میدان می‌کند و این یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این نوع معاملات است. به گفته وی، راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در بورس می‌تواند آرامش توأم با تعیین قیمت مطابق با ارزش ذاتی زعفران را به ارمغان خواهد آورد. ضمن اینکه، به کمک مکانیسم حاکم بر این معاملات تجار نیز به سود شفاف و منطقی خود دست می‌یابند و در مجموع استفاده از این ساختار هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

مرجع تعیین قیمت زعفران، پسته و خرما

علاوه بر این، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زعفران، پسته و خرمای ایران قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمتی و برند اصلی در سطح جهان را دارند که در این زمینه نیاز به یک بازار کشف روزانه قیمت و تضمین کیفیت احساس می‌شود که بورس کالا بهترین مکان برای این تحقق این موارد است. احمد انارکی محمدی افزود: بورس کالا یک ابزار کارآمد است که به بازارهای ما در راستای به‌روز شدن همگام با استانداردهای روز کمک می‌کند. همچنین تقویت هر چه بیشتر بورس کالا به سود خود دولت نیز در صرف جویی هزینه‌ها و تنظیم بازارها است که از این رو دولت نیز نگاه ویژه‌یی به این بازار دارد. به گفته وی، شفاف‌سازی خرید و فروش‌ها، میزان عرضه و تقاضا و پیش‌بینی امکان ایجاد التهاب در بازارها، انعقاد قراردادهای بلندمدت و وجود ابزارهای مالی از ویژگی‌های بورس کالاست که صنایع مختلف می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

تحقق اهداف سنگ‌آهن

افزون بر این، رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران می‌گوید، بورس کالا می‌تواند در شفاف شدن خرید و فروش‌های این حوزه نقش مهمی ایفا کند. مهرداد اکبریان افزود: متاسفانه در بازار داخلی در زمینه قیمت‌گذاری، نحوه پرداخت‌ها، زمان‌بندی و میزان عرضه و تقاضا با مشکل مواجه هستیم. کاری که در این رابطه انجام می‌شود نظم انفرادی است یعنی خریدار و فروشنده به صورت انفرادی با هم به توافق می‌رسند اما در افق ۱۴۰۴ نمی‌توان با نظم انفرادی این کار را انجام داد، درنتیجه کارکرد بورس کالا در این مورد مشخص می‌شود. به گفته رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، بورس کالا مانند یک دیوار شیشه‌یی است به‌طوری‌که این بازار با توجه به شرایط واقعی موجود در بازار، میزان مصرف سنگ‌آهن کشور را مشخص می‌کند و در نتیجه بورس کالا ابزار بسیار جذابی برای معامله سنگ‌آهن و فرآورده‌های آن خواهد بود.

 

 

ارسال نظر