پیش‌بینی‌پذیری بازارها با رواج قراردادهای بلندمدت

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۲۶

بورس کالا برای بازار محصولات پتروشیمی، شفافیت در قیمت‌ها و عرضه‌ها را به ارمغان آورده و با ارائه ابزارهای نوین مالی و ایجاد امکان قراردادهای بلندمدت در این بازار، روند مطلوب معاملات در بخش فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها در بورس کالا پیش‌بینی می‌شود به گزارش ایسنا، محمد طالبی مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر عنوان کرد: برای شفافیت بازار پتروشیمی‌ها ضروری است که معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام شود و مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی از طریق بورس اقدام به خرید و فروش محصولات خود کنند. وی افزود: هر قدر بتوانیم در بورس کالا، سازوکارها و خدمات آن را ارتقا دهیم در مسیر افزایش کارایی معاملات و قیمت‌گذاری دقیق‌تر حرکت کرده‌ایم که این بورس، عرصه خوبی هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده است چراکه دو طرف معامله از مزایای این بازار منتفع می‌شوند؛ همچنین به کمک بورس کالا می‌توان معاملاتی شفاف و در بستری رقابتی و مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا را رقم زد که این امر به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

 به‌کارگیری ابزارهای نوین مالی

طالبی درخصوص استفاده از ابزارهای مالی نوین در بستر بورس کالا و امکان تامین مالی از طریق این ابزارها اظهار کرد: اضافه شدن معاملات کاغذی و انجام معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا برای طرفین معامله و صنعت پتروشیمی مفید و کاربردی است که در این راستا فرهنگ‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌ها امری مهم است. به گفته این مقام مسوول، ابزارهای معاملاتی نوین و تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها، هم به بازار کالایی عمق می‌بخشد و هم تعداد معامله‌گران را در بازار افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، توسعه و گسترش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کنار معاملات فیزیکی کالایی، مسیر رشد اقتصادی و پیشرفت در بازارها را به همراه دارد.

 افزایش قدرت پیش‌بینی

طالبی درخصوص مزایای راه‌اندازی و استفاده از معاملات قراردادهای بلندمدت برای صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر معاملات در بورس کالا به صورت نقدی، سلف و قراردادهای بلندمدت پیگیری می‌شود و تقویت هر چه بیشتر انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان جذابیت بالایی دارد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر ادامه داد: هر چقدر کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی بتوانند نسبت به درآمدهای آتی خود پیش‌بینی دقیق‌تری داشته باشند، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری راحت‌تر می‌شود.

از این رو، انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا این فرصت را فراهم می‌کند که قدرت پیش بینی آینده برای طرفین معامله بیشتر شود. یعنی شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده نسبت به فروش‌ها و قیمت‌های آتی یک کالا اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند و مطمئن‌تر تصمیم می‌گیرند.

 حمایت از کالای ایرانی

وی در خصوص نقش بورس کالا در حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: مهم‌ترین مساله برای تولید یک کالا، مواردی از قبیل قیمت‌گذاری، فروش و ایجاد بازاری شفاف برای آن است و بورس کالا این بستر را فراهم می‌کند تا مشکلات مرتبط با حوزه تولید مرتفع شود. قیمت‌ها نیز در بورس واقعی در تقابل عرضه و تقاضا کشف می‌شود و این موارد به حمایت از کالای ایرانی کمک می‌کند.

 قیمت‌‌های عادلانه

در سویی دیگر، مجید حسنی‌مقدم معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بورس کالا موجب عادلانه شدن قیمت‌ها شده و اقتصاد را به سمت فضای سالم‌تری می‌برد. به گزارش سنا، مجید حسنی‌مقدم با اشاره به عرضه گندم در بورس کالا، اظهار کرد: مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص عرضه گندم مورد نیاز صنف و صنعت در بورس کالا بسیار موثر و کارآمد است، زیرا خرید گندم مورد نیاز صنف، صنعت و قنادی‌ها از طریق بورس کالا موجب شفافیت و کشف قیمت عادلانه شده و اقتصاد را به سمت فضای سالم‌تری می‌برد. وی تاکید کرد: همچنین در مصوبه اخیر هیات وزیران، عرضه گندم برای نانوایان آزادپز نیز آمده است که در این زمینه نیز باید با هم اندیشی، بهترین شیوه عرضه گندم در بورس کالا اتخاذ شود. این مقام مسوول تصریح کرد: بنابراین این مصوبه راهکار خوبی است تا در راستای عرضه گندم تولیدی کشور در بورس کالا، هم‌اکنون بخشی از نیازهای فعالان صنعت از طریق بورس تامین می‌شود و تقاضای گندم مورد نیاز فعالان اقتصادی از این طریق پاسخ داده شود.

 مزایای طرح قیمت تضمینی گندم

حسنی مقدم در ادامه به اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: سیاست قیمت تضمینی گندم در سال گذشته در چهار استان به صورت آزمایشی اجرایی شد و مزایایی همچون افزایش کیفیت گندم، استانداردسازی محصول و کاهش بار مالی دولت را به همراه داشت، بنابراین اجرایی شدن این طرح کمک کرد تا ضمن بهره‌مندی از مزایای آن، موانع اجرا نیز مشخص و برطرف شود. وی در خصوص انبارهای مورد نیاز برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم، گفت: در حال حاضر انبارهای مورد نیاز بورس کالا از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود و در این زمینه باید

در راستای شناسایی انبارها، اقدامات مشترکی از سوی بورس کالا، سازمان امور انبارها و وزارت جهاد کشاورزی انجام شود؛ در کنار آن افراد و انبارداران ذی‌نفع و داوطلب می‌توانند وارد جریان عرضه گندم در بورس کالا شوند. گفتنی است، هیات وزیران در جلسه پنجم اردیبهشت ماه جاری به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب کرد که گندم مورد نیاز صنف، صنعت و نانوایی‌های آزادپز توسط دولت در سال جاری از طریق بورس کالای ایران عرضه شود. طبق تصویب نامه هیات وزیران که از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور خطاب به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی به امضا رسیده، مقرر شده عرضه گندم مورد نیاز صنف، صنعت و نانوایی‌های آزاد پز توسط شرکت بازرگانی دولتی در سال ۱۳۹۷ از طریق بورس کالای ایران با قیمت پایه ۹ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم صورت گیرد.

 

ارسال نظر