تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۴۱

 حرکت صحیح بازار با تحلیل‌های منطقی: تحلیلگران بازار سرمایه می‌توانند با تحلیل‌های اقتصادی و مالی صحیح، بازار را از هیجان‌های منفی و کاذب دور نگه دارند چراکه بارها دیده شده، رفتارهای تحلیلگران در ایجاد نوسان در بازار بسیار تعیین‌کننده و تاثیرگذار است. بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه صنایع بازار سرمایه عملکرد خوبی در سال گذشته داشتند، تاکید کرد: در یک ماهه اخیر اتفاق منفی در بازار رخ نداده و اکثر گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها مثبت و قابل قبول بوده که همین امر خوش‌بینی به آینده را به همراه دارد. به گزارش سنا، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در این شرایط انتظار واکنش‌های هیجانی و دور از منطق فعالان بازار سرمایه وجود ندارد. در عین حال خروج امریکا از برجام هم مسیر را برای همکاری‌های بهتر ایران و اروپا فراهم کرد. وی ضمن توصیه به سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری به دور از هیجان‌های کاذب ادامه داد: بیشترین توصیه من به تحلیلگران بازار سرمایه است نه عموم مردم چراکه تحلیلگران با گزارش‌های غیرتخصصی باعث التهاب فضای بازار سرمایه می‌شوند. وی با اشاره به اینکه تحلیلگران بازار سرمایه به عنوان لیدر بازار همیشه چندین سرمایه‌گذار را دنباله‌رو خود می‌کنند، افزود: تحلیل‌های مالی و اقتصادی درخصوص صنایع بورسی، وضعیت بنیادی بازار سرمایه، ارتباط ارکان اقتصادی با بازار سرمایه و امثال چنین موضوع‌هایی باید مد نظر تحلیلگران بازار سرمایه باشد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص وضعیت بنیادی صنایع بازار سرمایه تاکید کرد: شرایط بنیادی صنایع خوب است و با توجه به اصلاح قیمتی اکثر سهام به خصوص در صنایع بزرگ بازار، نرخ‌ها در محدوده‌های حمایتی جذابی قرار دارند تا جایی که با خروج امریکا از برجام نمی‌توان افت بیشتری برای بازار متصور بود. وی با تاکید بر اینکه بازار بیش واکنش نسبت به خبرهای سیاسی داشته است، پیشنهاد داد: صنایع بازار به خصوص صنایع بزرگ در شرایط خوبی قرار دارند و سرمایه‌گذاران با تصمیم‌های هیجانی اقدام به فروش سهام خود نکنند.

 ضرورت توسعه روابط با اروپا: خروج امریکا از برجام امتیاز منفی سیاسی برای این کشور است چرا‌که بدعهدی امریکا، وجهه عمومی آنها را نزد جامعه جهانی تضعیف و اعتمادها را متزلزل خواهد کرد. عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در حوزه اقتصادی به ویژه بازار سرمایه نیز از آنجا که ریسک خروج امریکا از برجام و آثار منفی تحریم‌ها قبل از اجرایی شدن به نوعی پیش‌خور شده بود، چشم‌انداز آتی بازار روشن است و بازار در این مرحله تاثیر چندانی از این قضیه نخواهد گرفت. به گزارش سنا، وی در پاسخ به این سوال که خروج امریکا از برجام چه ریسک‌هایی را بر این کشور تحمیل خواهد کرد و آیا اصلا به نفع امریکا بود که به این سمت حرکت کند یا خیر گفت: با توجه به مذاکرات امریکایی‌ها با کره شمالی، خروج از برجام هزینه حیثیتی امریکا را بالا می‌برد و اعتماد و اعتبار این کشور را در جهان خدشه‌دار خواهد کرد و در واقع این قضیه بد عهدی امریکا را بیش از پیش به رخ خواهد کشید. این کارشناس در پاسخ به این سوال که با عقب‌نشینی امریکا از برجام، شرکت‌های بین‌المللی به ویژه در اروپا تا چه حد ریسک همکاری با ایران را می‌پذیرند و در کنار ایران خواهند ماند، گفت: با حضور کشورهای اروپایی در برجام ما نیز می‌توانیم باقی بمانیم و بیش از گذشته تاثیرگذار باشیم و البته روابط خود با اروپا را به واسطه این فرصت توسعه دهیم.

آرگون تاکید کرد: طبیعی است که ما نباید ارتباط خود را با سایر کشورها به مخاطره بیندازیم؛ بلکه باید کماکان تعاملات خود را ادامه دهیم و از منظر داخلی همچنان با قواعدی که در دنیا وجود دارد، انطباق بیشتری داشته باشیم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در این میان اگر منافع اروپایی‌ها هم تامین شود قطعا با ما ادامه همکاری خواهند داشت؛ زیرا آنها روابط خود را براساس منافعشان توسعه می‌دهند هر چند امریکا نیز فشارهایی به آنها خواهد آورد. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تفاهمی در سطح جهانی بسته شده و در شورای امنیت سازمان ملل هم به تایید رسیده است، حضور اروپایی‌ها در برجام قطعا به نفع ما خواهد بود ضمن اینکه خروج امریکا یک پوئن منفی سیاسی برای آنهاست و از نظر حیثیتی شرایط به نفع آنها نخواهد بود.

آرگون در پاسخ به این سوال که در مراودات مالی و بانکی، اروپایی‌ها تا چه حد این ظرفیت را دارند که با عدم حضور امریکا به شکل مستقل بتوانند نیازهای ایران را برطرف کنند، گفت: البته ما حتی در دوره‌یی که امریکا در برجام بود با بانک‌های بزرگ مشکلاتی داشتیم ولی با مجموعه‌های متوسط و کوچک می‌توان همچنان این فعالیت‌ها را ادامه داد و بخشی از موضوعات بین‌المللی را حل کرد؛ لذا همین که ما پیشقدم نشدیم و به استقبال تحریم‌ها نرفتیم، می‌توانیم امیدوار به حفظ منافع داخلی توسعه‌ساز خود باشیم و سرمایه‌های بیشتری را وارد کشور کنیم. وی افزود: ما در این مدت با مدیریت صحیح در عرصه بین‌الملل تنش‌زدایی کردیم و آن کشوری که خارج از عرف بین‌الملل رفتار کرده، امریکا بوده است؛ طبیعی است که کشورها هم این رفتار را محکوم می‌کنند و از منظر جهانی رفتار امریکا مورد قبول هیچ‌کس نیست. آرگون سپس در پاسخ به این سوال که دولت ایران تا چه حد ظرفیت و آمادگی مقابله با تحریم‌های امریکا را ایجاد کرده است، اظهار کرد: این بحث جدید نیست و ما قبلا هم تحریم‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اگر موضوعات را مدیریت کنیم و ضمن حفظ انسجام و یکپارچگی داخلی دچار خودتحریمی نشویم، ظرفیت‌های خوبی در کشور موجود است و این به مذاکرات و روابط خارجی ما بسیار کمک خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به حاکمیت باید تقویت شود، بیان کرد: وابستگی‌ها به تولیدات خارجی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد باید کاهش پیدا کند. علاوه بر این لازم است، تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف را توسعه دهیم و به دنبال رفع آسیب‌ها باشیم. آرگون در عین حال با اشاره به ضرورت حفظ انسجام ملی در شرایط فعلی تاکید کرد: در کشور ما که مسائل اقتصادی تاثیرپذیری زیادی از موضوعات سیاسی دارد باید با مدیریت مناسب آثار منفی آن را به حداقل رساند.

 

ارسال نظر