نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۱۲

 توسعه اقتصاد ایران در گرو توسعه بازار ‌سرمایه: دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری درمورد جایگاه بازار سرمایه کشور در تامین مالی شرکت‌ها گفت: نکته‌یی که اکنون همه تصمیم‌گیران اقتصادی باید به آن تمرکز کنند این است که اقتصاد ایران برای توسعه نیاز به توسعه بازار سرمایه دارد. به گزارش سنا، سعید اسلامی افزود: در حال حاضر برای تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه، باید ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرد و ما به‌عنوان ارکان بازار سرمایه، باید به سمتی حرکت کنیم که صاحبان سرمایه و مدیران شرکت‌ها را با فضای تامین مالی آشنا کنیم. وی افزود: در بازار سرمایه ظرفیت برای توسعه بازار و پذیرش شرکت‌ها مهیاست و می‌توان از طریق ابزار‌های کارآمد تامین مالی، شرکت‌ها را به استفاده از این ظرفیت ترغیب کرد. اسلامی درباره ترغیب بنگاه‌های اقتصادی جهت تامین مالی از طریق بازار سرمایه افزود: برای ترغیب بنگاه‌ها جهت تامین مالی از طریق بازار سرمایه چند کار کلیدی باید صورت گیرد؛ نخستین کار تعریف ابزار‌ها در بازار‌های مالی است تا بتوان به نیاز‌های مختلف شرکت‌های سرمایه‌پذیر پاسخ داد. وی افزود: مورد بعدی ایجاد شفافیت هم در بازار و هم در شرکت‌هاست. اسلامی‌بیدگلی درباره سومین مساله کلیدی گفت: مساله سوم پاکسازی نظام بانکی کشور است، چراکه نظام بانکی ما در حال حاضر نه تنها توانایی حل مشکلات را ندارد بلکه مشکلات اقتصادی کشور را عمیق‌تر می‌کند.

 واگذاری یک بلوک 78درصدی: تعداد ۲۷۳میلیون و ۵۲۸هزار سهم شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس در بورس عرضه می‌شود. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، تعداد ۲۷۳میلیون و ۵۲۸هزار سهم شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرک احیا گستر هرمز به قیمت پایه هر سهم ۲۴۶۰ ریال در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد. براساس این گزارش، این میزان سهام معادل 78.37درصد سهام این شرکت را شامل می‌شود که توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت ۱۰درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله در تاریخ 30 اردیبهشت امسال روی میز فروش می‌رود.

 زعفران در اتاق انتظار ورود به بازار آتی: باتوجه به نیاز فعالان بازار زعفران برای پوشش ریسک و همین‌طور ابزاری برای تبدیل ایران به مرجع قیمت جهانی، راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران در دستور کار قرار گرفت. علیرضا ناصرپور مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، زمان راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران را اواخر اردیبهشت‌ ماه اعلام کرد. وی با اشاره به این مطلب که ایران حجم قابل‌توجهی از تولید زعفران را در دنیا به خود اختصاص داده اما چندان نقش تعیین‌کننده‌یی در برندینگ و قیمت‌گذاری این محصول ندارد، افزود: امیدواریم با راه‌اندازی قرارداد آتی در این کالا باتوجه به کارکرد مثبت ابزارهای مشتقه، ایران تبدیل به مرجع کشف قیمت زعفران دنیا شود. وی افزود: راه‌اندازی این قراردادها، کمک شایانی به کشاورزان برای فروش محصولات خود به قیمت عادلانه در بازار می‌کند، ضمن آنکه با پوشش ریسک معاملات، کشاورز با آینده‌نگری به کشت محصول می‌پردازد. به گزارش بورس نیوز، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به برگزاری جلسات مختلفی با فعالان زعفران در خراسان‌رضوی و مسوولان جهاد کشاورزی گفت: مشخصات قرارداد آتی زعفران در هیات پذیرش مورد موافقت قرار گرفته است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص میزان استقبال فعالان بازار زعفران از این قراردادها اظهار کرد: طی برگزاری جلساتی با کشاورزان، فعالان و شرکت‌های بزرگ برند زعفران، آنها نیز از راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران استقبال کردند.

 

ارسال نظر