سقوط 500 واحدی بازار

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۴۶

گروه بورس

 در جریان معاملاتی نخستین روز کاری هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ریزش 511 واحدی همراه شد و به رقم 93هزار و 100واحدی افت کرد. این درحالی است که شاخص‌ کل فرابورس نیز با کاهش 15واحدی رقم 1041واحد را به خود اختصاص داد. بر این اساس برخی از صاحب‌نظران بازار‌ سرمایه بر این باورند که افزایش ریسک سیستماتیک در حوزه برجام، اقبال رشد قیمتی سکه و معامله دلار در مرز 6000 تومان در بازار غیررسمی از اصلی‌ترین عوامل سقوط نماگر‌های بازار سهام محسوب می‌شوند.

بر این اساس در داد و ستدهای دیروز، سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 770میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر یک هزار و 948میلیارد ریال بود و در 41هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین در بازار روز شنبه گروه‌های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. افزون بر این صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، آلومینیوم ایران، شکرشاهرود، نورد آلومینیوم ایران، واسپاری ملت، تکنوتار و تامین ماسه ریخته‌گری بود. در مقابل نمادهای نورد آلومینیوم ایران، قند شیرین خراسان، فرآوری مواد معدنی ایران، فرآورده‌های نسوزآذر، لوله و ماشین‌سازی ایران، کالسیمین و گروه صنعتی بارز با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. بر این اساس در بازار دیروز نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پردیس، خدمات انفورماتیک و گسترش نفت وگاز پارسیان با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث شدند این متغیر 511 واحد افت کند و در رقم 93هزار و 100 قرار بگیرد.  این درحالی بود که نماد پتروشیمی مبین روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. به گزارش سنا، سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا را ثبت کردند.

در سوی دیگر بازار، گروهی از سرمایه‌گذاران تلاش کردند با عرضه‌های سنگین از اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و سهام کنتورسازی ایران خارج شوند. علاوه بر این در پایان معاملات بانک پارسیان با معامله 237میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت ملی نفت ایران با معامله 262میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 

ارسال نظر