تداوم تولید و توسعه نظام انبارداری؛ ۲پیامد عرضه خرما در بورس

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۸۶

تجربه عرضه محصولات کشاورزی از جمله جو، ذرت، گندم و... طی چند سال گذشته در بورس کالا نشان می‌دهد که می‌توان به رویکرد معاملات سایر محصولات کشاورزی چون پسته، زعفران و خرما در این بازار مالی نیز خوش‌بین بود. به گزارش کالا خبر سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص عرضه خرما در بورس کالای ایران عنوان کرد: بورس کالای ایران با شکل‌دهی یک بازار منسجم و اطلاعات قیمتی شفاف، فضای مناسبی را برای کالاهای مختلف به ویژه در بخش کشاورزی ایجاد کرده که این موقعیت علاوه بر توسعه بازار، فرصت‌های مناسبی را نیز برای جذب سرمایه‌گذاران و صادرات محصولات فراهم آورده است. نکته مثبت و حایز اهمیت این بازار مالی این است که با توجه به ساختار شفافی که دارد دیگر جایی برای حرف و حدیث‌ نرخ‌های متفاوت خرما در بازار آزاد باقی نمی‌گذارد. از طرفی نیز اظهارنظرهای غیرکارشناسی دیگر موجب هیجانات و ناملایمت‌های قیمتی در بازار این محصول نمی‌شود. از همه مهم‌تر آنکه مشخص شدن مبدا تولید، قیمت‌گذاری شفاف و مولفه‌های اقتصادی داخلی از دستاوردها و مزیت‌های عرضه خرما در بورس کالاست که این موضوع خود مزیت بزرگی برای جذب معامله‌گران خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به تفکر سنتی کشاورزان می‌توان انگیزه آنها را برای ورود به بورس کالا افزایش داد یا خیر نیز گفت: محصولات خشکبار به ویژه خرما و پسته به صورت خرده‌فروشی در بازار عرضه می‌شوند، بر همین اساس این موضوع موجب عدم ورود برخی محصولات به بورس کالا در گذشته شده بود؛ چرا که به دلیل ناآشنایی کشاورزان با معاملات در بورس این نگرانی برایشان به وجود می‌آمد که با ورود به این بازار مالی، بازار خرده‌فروشی خودشان را از دست دهند که این موضوع به تفکر سنتی کشاورزان ما بر می‌گردد و نیاز به آموزش دارد. این نماینده مجلس در خصوص لزوم آموزش کشاورزان برای ورود به بورس کالا بیان کرد: ورود به بورس کالا دارای مراحل مختلفی است؛ بنابراین باید ابتدا نحوه ورود و معامله در بورس به کشاورزان آموزش داده شود، زیرا بدون آموزش و آگاهی به این قشر نمی‌توان انتظار این تغییرات را به شیوه‌یی مطلوب داشت. کشاورزان معمولا به سختی حاضر به پذیرش شرایط جدید هستند، اما بهتر است تدابیری از بورس کالای ایران و سازمان جهاد کشاورزی اندیشیده شود تا هر چه سریع‌تر از فضای سنتی خارج شویم و در مسیر جدید شاهد رونق روزافزون محصولات کشاورزی باشیم، بنابراین در این زمینه بهتر است برای کشاورزان سنتی آموزش و تبلیغات بیشتری صورت بگیرد که البته بورس کالا در این خصوص گام‌های مثبتی برداشته است.

سید راضی نوری اذعان داشت: اینکه تنوع محصولات در بورس روز به روز بیشتر می‌شود، حرکت مناسبی است، ولی باید طوری برنامه‌ریزی کرد که عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به بهبود اوضاع مالی کشاورزان بینجامد تا انگیزه دیگر معامله‌گران برای ورود به این بازار دوچندان شود. وی با اشاره به صادرات اذعان داشت: صادرات از طریق بورس کالا فکر بسیار مناسبی است؛ چرا که علاوه بر ایجاد بازارهای فروش جدید می‌توان ارزآوری بهتری را برای کشور به ارمغان آورد و صادرات هدفمندی را شاهد بود. در این بازار علاوه بر کشف قیمت واقعی و عادلانه، کوتاه کردن دست واسطه‌ها و رسیدن سود واقعی به تولیدکنندگان، امکان برندسازی و استانداردسازی در این صنف نیز مهیا می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تداوم تولید و توسعه نظام انبارداری، ۲مزیت اساسی ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا به شمار می‌آید؛ مهم‌تر اینکه بازگشت بهای محصول کشاورز در کوتاه‌ترین زمان یک ضرورت است که با عرضه در بورس کالای ایران این مهم محقق می‌شود. البته نباید فراموش کرد که ایجاد بازار رقابتی، مدرن شدن فرآیند بسته‌بندی، توسعه صنایع جانبی، کاربردی شدن صنایع تبدیلی و تولید خرما طبق سلیقه مشتریان از دیگر مزایای مهم عرضه در بورس برای بهبود وضعیت خرماداران در بازار تلقی می‌شود.

 

ارسال نظر