پالس مثبت از واشنگتن به تهران

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۲:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۵۹۱
پالس مثبت از واشنگتن به تهران

گروه بورس  مسعود کریمی

 چند وقتی است که اخبار ضد و نقیضی درخصوص ماندگاری یا خروج ایالات‌متحده امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک به گوش می‌رسد که تا‌کنون هم هیچ‌کدام از آنها مورد تایید نهایی قرار نگرفته است. در همین حال، با توجه به اینکه اکثر کشور‌‌‌های 1+5 بر ضرورت پایبندی امریکا در حوزه برجام تاکید دارند روز سه‌شنبه امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن سفر کرد و با دونالد ترامپ درخصوص موضوعاتی ازجمله برجام به گفت‌وگو پرداخت. این درحالی است که به عقیده کارشناسان، پالس‌های مثبت این نشست از واشنگتن به تهران رسید و در معاملات روز گذشته بورس ‌تهران خود را نمایان کرد به‌طوری که شاخص کل با رشدی هر چند اندک به کار خود پایان داد. در همین رابطه، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل تغییر روند شاخص‌ کل بازار سهام در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: پیش‌بینی‌های مثبتی پیرامون داد و ستد سهام طی هفته جاری وجود دارد. این در حالی است که اثرات ارزی خود را باید در بازار نمایان کنند اما کماکان احتیاط باتوجه به سیگنال‌های مثبتی که از ایالات‌متحده در حوزه برجام می‌رسد را نباید دور از دسترس قرار داد. وی خاطرنشان کرد: پس از ریزش‌هایی که طی هفته گذشته تجربه شد و رسیدن خیلی از سهم‌‌ها در بازار به کف قیمتی خود، پیش‌بینی می‌شود سهامداران باتوجه به محاسبات گزارش‌های فروردین ماه از هیجانات بازار دور شوند. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: این احتمال وجود دارد که نرخ 4200 تومانی تا پایان سال دچار تغییراتی شود بنابراین پیش‌بینی می‌شود که برخی شرکت‌های صادراتی محور همانند فولادی‌‌ها امکان برآورد سودآوری بیشتر از نرخ تسعیر ارز را داشته باشند.

مهدی افنانی اظهار داشت: از سویی دیگر، سیگنال‌‌های خوبی در حوزه برجام و دیدار کشور‌های اروپایی با رییس‌جمهور امریکا وجود دارد که این موضوع هم در جای خود می‌تواند نوید چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سهام ‌دهد. وی افزود: در حال حاضر بازار با حجم معاملات پایین خوش‌بین‌تر عمل می‌کند و از التهاب خود خارج خواهد شد. این درحالی است که بیست و دوم اردیبهشت‌ماه می‌تواند تکلیف خیلی از سهم‌های موجود در بازار را روشن کند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص چشم‌انداز چند ماه آتی معاملات سهام نیز عنوان کرد: به‌طور کلی وضعیت بازار و مخصوصا صنایع صادرات‌محور برای چند ماه آینده مثبت ارزیابی می‌شود.

مهدی افنانی در توصیه به سهامداران خرد تاکید کرد: این دست از سهامداران در صورتی که سهامی دارند و داخل بازار هستند از التهابات این روز‌‌های بازار دوری کنند. در نقطه مقابل، در صورتی که سهامداران خرد در شرایط فعلی سهامی در بازار ندارند، گزارش‌های فروردین‌ ماه و بازار را که براساس اقتصاد کشور است به‌طور جدی بررسی و براساس آن روی پرتفوی خود تصمیم‌گیری کنند. این کارشناس بازار سرمایه

با اشاره به سهامداران بزرگ‌تر نیز بیان کرد: شرایط فعلی موقعیت مناسبی برای تغییر و اصلاح پرتفوی این دست از سهامداران است. افزون بر این، با روش پرتفوی گردانی یا مدیریت پرتفوی فعال نتایج بهتری حاصل خواهد شد. وی درباره گزارش‌های فروردین ‌ماه شرکت‌های بورسی نیز گفت: تسعیر دلار 4200 تومانی نخستین نکته قابل توجه در گزارش‌ها بود. از طرفی، وضعیت برخی گزارش‌های منتشر شده از جمله قطعه‌سازی‌‌ها، خودرویی‌ها، لیزینگی‌ها و... تاکنون مثبت ارزیابی می‌شوند. این در حالی است که نوید گزارش‌های 3ماهه و 6 ماهه خوبی به بازار سهام کشور می‌رسد.

افنانی افزود: موضوع تسعیر ارز برای شرکت‌هایی که بدهی ارزی دارند، نگران‌کننده است اما برای سایر شرکت‌ها نکته مثبت و قابل‌توجهی در بازار محسوب می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به شرایط سایر شرکت‌ها نیز تصریح کرد: پتروشیمی‌ها که نرخ مواد اولیه آنها تغییر خواهد کرد در کوتاه‌مدت با تغییراتی مواجه خواهند شد اما در بازه زمانی بلندمدت این موضوع برطرف می‌شود. وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود باتوجه به اینکه کلیه بازار‌‌های موازی جذابیت لازم ندارند و موضوع پیش‌فروش سکه تمام شده است، برآورد می‌شود که پول تازه در کوتاه‌مدت به بازار سهام بازخواهد گشت.

 سهام را نفروشید

در سویی دیگر، امین ناطقی‌راد مدیرعامل شرکت اندیشه‌نگر پاسارگاد نیز درباره شرایط فعلی بورس در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: در حال حاضر شایعاتی پیرامون سیاست خارجی کشور درخصوص مثبت شدن دیدگاه‌ها و تشدید احتمال عدم خروج امریکا از برجام باتوجه به فشار‌های شرکای اروپایی ازجمله فرانسه و آلمان، از طرف دیگر اظهارنظر‌های روسیه و چین درخصوص تغییر در شرایط بین‌المللی با لغو برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد، این احتمال که ایالات‌متحده از برجام خارج نمی‌شود را پررنگ‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با نگاهی به بازار‌‌های مالی مشاهده می‌شود که در بازار ارز تقریبا هیچ‌گونه فعالیتی وجود ندارد. از طرفی، در حوزه آتی سکه طلا و قیمت نقدی آن ریزش‌های قابل‌ملاحظه‌یی وجود دارد که به هر حال از شایعات مذکور نشأ‌ت می‌گیرد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: ریزش عمده بازار سرمایه به‌دلیل شایعات خروج امریکا از برجام طی چند روز اخیر صورت گرفت.

امین ناطقی‌راد با اشاره به روند تغییرات نرخ دلار طی چند وقت اخیر نیز گفت: رشد شرکت‌‌های صادرات‌محور در بازار سهام همزمان با افزایش قیمت دلار به بیش از 6000 تومان رخ داد. این درحالی است که طولی نکشید نرخ رسمی 4200 تومانی دلار منجر به ریزش کلی بورس و ورود نماگر به فضای کاملا رکودی شد. مدیرعامل شرکت اندیشه‌نگر پاسارگاد ابراز داشت: مثبت شدن شاخص کمی ناشی از دیدگاه مثبت سرمایه‌گذاران است و در صورتی که امریکا در برجام ماندگار بماند احتمال بازگشت پول به بازار سرمایه وجود خواهد داشت. وی ابراز امیدواری کرد که در سال 97 رونق بیشتری را در معاملات بازار سهام مشاهده کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه در توصیه به سهامداران تصریح کرد: در شرایط فعلی فروش سهام پیشنهاد نمی‌شود. برخی افراد اواخر اسفند ماه سال گذشته نسبت به فروش سهام اقدام کردند اما سایر سهامداران با احتیاط بیشتری نسبت به فروش در شرکت‌هایی که روند سودآوری مناسب‌تری دارند رفتار کنند.

امین ناطقی‌راد درباره گزارش‌های فروردین‌ماه شرکت‌های بورسی نیز افزود: طی چند روز اخیر گزارش‌ها در بازار منتشر شده‌اند اما نکته مهم این امر افزایش نرخ دلار از 3700 تومان به 4200تومان در حوزه شرکت‌های پتروشیمی و برخی دیگر از شرکت‌‌ها و صنایع است که منجر به افزایش قیمت‌های مواد اولیه و در نتیجه بهای تمام شده آنها در بازار شده است. وی ابراز کرد: بازار پیش از تک‌نرخی شدن، نرخ دلار را بیش از 6000تومان بررسی می‌کرد و سودآوری شرکت‌های صادراتی و حتی شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا به فروش می‌رساندند با چنین نرخی، سودآوری بسیار خوبی را می‌توانستند تجربه کنند، اما در حال حاضر شک و تردیدی درخصوص دلار 4200 تومانی وجود دارد که این نرخ درنهایت به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

 

ارسال نظر